Nissan Leaf "Single Speed" ?

KenthIJ
28 september 2020 · 1 429 Inlägg

Sett en del annonser om Nissan Leaf Single Speed . Vad står "Single Speed" för ?

KenthIJ
29 september 2020 · 1 429 Inlägg

Pratade med en väldigt trevlig och kunnig säljare på Hurtigs Bil i Kungälv och fick reda på att "Single Speed" står för att det är en växel framåtdrift och en växel bakåtdrift

torpis Forummoderator
29 september 2020 · 10 572 Inlägg

En elbil behöver ingen växellåda utan bara en reduktionsväxel. Vill man åka framåt så smurrar motorn åt ett håll, vill du åka snabbt snurrar motorn som fan åt det hållet. I en Leaf är varvstoppet på 10300rpm. Vill du åka bakåt snurrar motorn åt andra hållet.

Därav single speed. Det är ingenting bilen eller modellen heter eller har hetat utan något de tagit ur luften.

En fyrhjulsdriven elbil har ofta olika utväxling fram och bak. vilket gör att kan kan accelerera snabbt från noll och ändå ha bra verkningsgrad på motorvägen genom att stänga av bakre motorn och driva bara på framhjulen.

https://www.nissan-global.com/JP/TECHNOLOGY/FILES/2017/09/f59a9208485a23.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
29 september 2020 · 10 572 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Porschen är väl två-växlad?

Dom har inte så lång erfarenhet än....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 september 2020 · 17 379 Inlägg

torpis skrev:

Vita_Vargen skrev:
Porschen är väl två-växlad?

Dom har inte så lång erfarenhet än....

...och Kia's hybrider är 6-växlade. Känns väldigt märkligt att köra på el och bilen växlar. Även här får vi se hur de håller i längden. Har redat hört om två med växellådsras. De verkar dock varit temp-relaterade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
29 september 2020 · 10 572 Inlägg

En bensinmotor har ca 1.5 gånger effekten i vridmoment, en diesel har typ dubbla effekten i vridmoment medan en elmotor har typ trippla effekten i vridmoment.

Ett vridmoment i sig säger inte mycket om någonting men det är en uppskattning av belastningen hos kugghjulen i växellådan. Elmotorer kan alltså banka på ganska hårt i kuggstegen där helt utan något lagg dessutom. Som att byta från gummiklubba till stålslägga och slå dubbelt så hårt dessutom(!)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
29 september 2020 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
En elbil behöver ingen växellåda utan bara en reduktionsväxel. Vill man åka framåt så smurrar motorn åt ett håll, vill du åka snabbt snurrar motorn som fan åt det hållet. I en Leaf är varvstoppet på 10300rpm. Vill du åka bakåt snurrar motorn åt andra hållet.

Därav single speed. Det är ingenting bilen eller modellen heter eller har hetat utan något de tagit ur luften.

En fyrhjulsdriven elbil har ofta olika utväxling fram och bak. vilket gör att kan kan accelerera snabbt från noll och ändå ha bra verkningsgrad på motorvägen genom att stänga av bakre motorn och driva bara på framhjulen.

https://www.nissan-global.com/JP/TECHNO … 485a23.jpg

Tackar för ytterligare förtydligande.

Jo säljaren på Hurtigs Bil sa allt att det gällde elbilar överlag och inte enbart Leaf

KenthIJ
29 september 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torpis skrev:

Vita_Vargen skrev:
Porschen är väl två-växlad?

Dom har inte så lång erfarenhet än....

...och Kia's hybrider är 6-växlade. Känns väldigt märkligt att köra på el och bilen växlar. Även här får vi se hur de håller i längden. Har redat hört om två med växellådsras. De verkar dock varit temp-relaterade.

Jag antar att Toyotas CVT låda borde vara mer driftsäker (färre saker som kan gå sönder)


Men KIA e-Niro och e- Soul har väl "Single Speed" princip ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 september 2020 · 17 379 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

torpis skrev:

Dom har inte så lång erfarenhet än....

...och Kia's hybrider är 6-växlade. Känns väldigt märkligt att köra på el och bilen växlar. Även här får vi se hur de håller i längden. Har redat hört om två med växellådsras. De verkar dock varit temp-relaterade.

Jag antar att Toyotas CVT låda borde vara mer driftsäker (färre saker som kan gå sönder)


Men KIA e-Niro och e- Soul har väl "Single Speed" princip ?

Toyotas CVT-låda går inte sönder.
Ja, Kias elbilar har single speed.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
29 september 2020 · 3 109 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
...och Kia's hybrider är 6-växlade. Känns väldigt märkligt att köra på el och bilen växlar. Även här får vi se hur de håller i längden. Har redat hört om två med växellådsras. De verkar dock varit temp-relaterade.

Jag antar att Toyotas CVT låda borde vara mer driftsäker (färre saker som kan gå sönder)


Men KIA e-Niro och e- Soul har väl "Single Speed" princip ?

Toyotas CVT-låda går inte sönder.
Ja, Kias elbilar har single speed.

Toyotas har haft en globalt återkallning av bilar med CVT (årsmodell 2019 och 2020) främst Corolla. Fel med utslitna solenoider och momentomvandlare (bilen går i limp-home läge), ny mjukvara och nya solenoider sägs åtgärda felet. Inte jättemånga bilar totalt som blev återkallade.

Senast redigerat av viccoA (29 september 2020)

torsen
29 september 2020 · 7 198 Inlägg

viccoA skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Jag antar att Toyotas CVT låda borde vara mer driftsäker (färre saker som kan gå sönder)


Men KIA e-Niro och e- Soul har väl "Single Speed" princip ?

Toyotas CVT-låda går inte sönder.
Ja, Kias elbilar har single speed.

Toyotas har haft en globalt återkallning av bilar med CVT (årsmodell 2019 och 2020) främst Corolla. Fel med utslitna solenoider och momentomvandlare (bilen går i limp-home läge), ny mjukvara och nya solenoider sägs åtgärda felet. Inte jättemånga bilar totalt som blev återkallade.

Förekommer momentförstärkare i samband med CVT?

viccoA
30 september 2020 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:

viccoA skrev:

Hybrid_ skrev:
Toyotas CVT-låda går inte sönder.
Ja, Kias elbilar har single speed.

Toyotas har haft en globalt återkallning av bilar med CVT (årsmodell 2019 och 2020) främst Corolla. Fel med utslitna solenoider och momentomvandlare (bilen går i limp-home läge), ny mjukvara och nya solenoider sägs åtgärda felet. Inte jättemånga bilar totalt som blev återkallade.

Förekommer momentförstärkare i samband med CVT?

För att starta från stillastående antar jag?

Har aldrig meckat med dem själv så vet inte men har man återkallat för byte antar jag att den finns.

Senast redigerat av viccoA (30 september 2020)

torpis Forummoderator
30 september 2020 · 10 572 Inlägg

På samma ämne om än off topic så finns här en förklaring kring Toyotas CVT. Jag vet inte om den är heltäckande men den tar i vart fall grunderna.

Ett hybridsystem med elmotor hade ju trollat bort behovet av momentförstärkare. Se exempelvis Koenigsegg som kör med endast elmotorer från start och helt utan växellåda för bensinmotorn i sin Regera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
12 oktober 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torpis skrev:

Vita_Vargen skrev:
Porschen är väl två-växlad?

Dom har inte så lång erfarenhet än....

...och Kia's hybrider är 6-växlade. Känns väldigt märkligt att köra på el och bilen växlar. Även här får vi se hur de håller i längden. Har redat hört om två med växellådsras. De verkar dock varit temp-relaterade.

Har Ioniq plug in samma drivlina som Niro (Kias hybrider) ?

KenthIJ
17 oktober 2020 · 1 429 Inlägg

Provkört äldsta dotterns ny leasade Leaf N- Connecta 40kWh nu.
Skön bil att köra, mycket lättrattad, och förarstolen kändes ganska ok, trots avsaknad av svankstöd, även för min kassa rygg.
Väldigt ovant att köra i "e-pedal" läge dock. Helt annan körstil än våra Priusar där jag ofta släpper upp gasen för att snabbare komma in i EV läge. Men jag gissar att man skulle ha vant sig ganska snart.
Tycker det är lite synd att baksätesstolarna bygger så mycket på höjden, i nedfällt läge. Detta omöjliggör lastning av vår yngsta dotters rullstol. Annars är ju bagaget faktiskt ganska rymligt.

Gillar oxå att Leafen är lite högre, vilket underlättar i och urstigning.

Gissar att jag kommer att testa den en hel del till.

Senast redigerat av KenthIJ (17 oktober 2020)

torpis Forummoderator
17 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
förarstolen kändes ganska ok, trots avsaknad av svankstöd, även för min kassa rygg.

Jag har ett bra trix som jag använt på mina Leafar och nu även i Ioniq. Det handlar om att luta stolen bakåt genom att höja framkanten 25-30mm. Detta ger otroligt mycket bättre stöd för ryggen. Det är så enkelt att göra och trollar bort den trötta ryggen som annars kom efter 5mil.

Om inte minnet sviker så är det M10x1.25 du behöver jaga tag på samt valfri distans. Jag gillar att 3D printa så det är så jag gjort mina.

https://i.imgur.com/tGylurSh.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
17 oktober 2020 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
förarstolen kändes ganska ok, trots avsaknad av svankstöd, även för min kassa rygg.

Jag har ett bra trix som jag använt på mina Leafar och nu även i Ioniq. Det handlar om att luta stolen bakåt genom att höja framkanten 25-30mm. Detta ger otroligt mycket bättre stöd för ryggen. Det är så enkelt att göra och trollar bort den trötta ryggen som annars kom efter 5mil.

Om inte minnet sviker så är det M10x1.25 du behöver jaga tag på samt valfri distans. Jag gillar att 3D printa så det är så jag gjort mina.

https://i.imgur.com/tGylurSh.jpg

Tackar för tips.

Jag brukar dock justera ryggstödet så att jag sitter så "upprätt" som möjligt. Får ont om ryggstödet lutar för mycket bakåt.

Är det möjligen så att vinkeln på sitsen (högre fram) har en positiv inverkan på sittställningen?

Hur som helst... är det "tillåtet/lagligt" att göra en sådan justering som du beskriver? (tänker på besiktning och garantier)

viccoA
18 oktober 2020 · 3 109 Inlägg

Har du provkört Teslan ännu?

Tror att man kan lyfta baksätesdynan på Leaf för att ryggstöden ska bli lite plattare. Rullstolen måste väl gå in på höjden. Hatthyllan är bara att klicka loss.

Senast redigerat av viccoA (18 oktober 2020)

torpis Forummoderator
18 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Är det möjligen så att vinkeln på sitsen (högre fram) har en positiv inverkan på sittställningen?

Hur som helst... är det "tillåtet/lagligt" att göra en sådan justering som du beskriver? (tänker på besiktning och garantier)

Bilar värda namnet har ju säten som är justerbara med blandannat vinkeln på sittdynan. Jag upplever det som natt och dag när man får upp framkant på sitsen. Du är ju fortfarande fri att justera ryggstödet som du vill. Vill man behålla sin upprätta ställning så vinklar man ju upp stolen i framkant och fäller fram ryggstödet ett klick.

Har svårt att se hur garantier eller besiktning skulle påverkas här. På detta forum är det ju inte jätteovanligt att man byter stol i sin bil och då till en helt annan modell och det är liksom aldrig där det faller på besiktningen om man säger så big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang