Nissan Leaf "Single Speed" ?

KenthIJ
18 oktober 2020 · 1 445 Inlägg

viccoA skrev:
Har du provkört Teslan ännu?

Tror att man kan lyfta baksätesdynan på Leaf för att ryggstöden ska bli lite plattare. Rullstolen måste väl gå in på höjden. Hatthyllan är bara att klicka loss.

Nej, inte testad Tesla. En del över vår budget och jag vill inte väcka "ha begär" :-)

Kollade äldsta dotterns Leaf och jag kan inte se att det skulle gå att få sätena plattare än så här ( bif. bilder) och då är det alldeles för lågt till tak för att få plats med rullstolen.
Ordinarie utrymme, utan att fälla sätena, är tillräckligt högt från golv till tak men då är bagageutrymmet alldeles för grunt/kort avstånd fram till sätena, för rullstolen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-f0cd25b3c2ca90e7eb5743f430da1b0e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-6000b8022c215134bcf47693ebb9328c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-ceb7061db2114bc76a52d3344800938a.jpg

KenthIJ
18 oktober 2020 · 1 445 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Är det möjligen så att vinkeln på sitsen (högre fram) har en positiv inverkan på sittställningen?

Hur som helst... är det "tillåtet/lagligt" att göra en sådan justering som du beskriver? (tänker på besiktning och garantier)

Bilar värda namnet har ju säten som är justerbara med blandannat vinkeln på sittdynan. Jag upplever det som natt och dag när man får upp framkant på sitsen. Du är ju fortfarande fri att justera ryggstödet som du vill. Vill man behålla sin upprätta ställning så vinklar man ju upp stolen i framkant och fäller fram ryggstödet ett klick.

Har svårt att se hur garantier eller besiktning skulle påverkas här. På detta forum är det ju inte jätteovanligt att man byter stol i sin bil och då till en helt annan modell och det är liksom aldrig där det faller på besiktningen om man säger så big_smile

OK. Tackar igen. Skall kolla närmare på ditt tips och återkommer i ärendet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2020 · 17 460 Inlägg

KenthIJ skrev:

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Är det möjligen så att vinkeln på sitsen (högre fram) har en positiv inverkan på sittställningen?

Hur som helst... är det "tillåtet/lagligt" att göra en sådan justering som du beskriver? (tänker på besiktning och garantier)

Bilar värda namnet har ju säten som är justerbara med blandannat vinkeln på sittdynan. Jag upplever det som natt och dag när man får upp framkant på sitsen. Du är ju fortfarande fri att justera ryggstödet som du vill. Vill man behålla sin upprätta ställning så vinklar man ju upp stolen i framkant och fäller fram ryggstödet ett klick.

Har svårt att se hur garantier eller besiktning skulle påverkas här. På detta forum är det ju inte jätteovanligt att man byter stol i sin bil och då till en helt annan modell och det är liksom aldrig där det faller på besiktningen om man säger så big_smile

OK. Tackar igen. Skall kolla närmare på ditt tips och återkommer i ärendet.

har inte Tekna+ elstolar? jag kan kolla imorgon.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
18 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kollade äldsta dotterns Leaf och jag kan inte se att det skulle gå att få sätena plattare än så här ( bif. bilder) och då är det alldeles för lågt till tak för att få plats med rullstolen.
Ordinarie utrymme, utan att fälla sätena, är tillräckligt högt från golv till tak men då är bagageutrymmet alldeles för grunt/kort avstånd fram till sätena, för rullstolen.

Kul med forum där alla har så olika användningsområden. Vissa bara måste ha dragkrok, andra 100mil räckvidd och som här då en rullstol som måste få plats.

Leaf lastar förvånandsvärt mycket, men det är som i alla SUVar inte speciellt djupt och man har trollat fram sina litrar genom en ganska dålig planlösning.

Jag pysslar mycket med avlånga saker så där vinner Ioniq över Kona även om volymen de kan lasta är samma. Jag behöver inte ståplats för fyra utan en låg lång kombi egentligen.

Modernare bilar har ofta ett golv som går att justera, dels till det lägre läget som är standard i Leaf samt ett upphöjt läge för att ge ett platt golv, bra om man ska sova i bilen tex.

http://lh5.ggpht.com/-Ln75s4dTTg4/U-89ONYdMHI/AAAAAAAAFkM/MF2E_kHjuzE/s640/IMG_20140816_085239.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2020 · 17 460 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Kollade äldsta dotterns Leaf och jag kan inte se att det skulle gå att få sätena plattare än så här ( bif. bilder) och då är det alldeles för lågt till tak för att få plats med rullstolen.
Ordinarie utrymme, utan att fälla sätena, är tillräckligt högt från golv till tak men då är bagageutrymmet alldeles för grunt/kort avstånd fram till sätena, för rullstolen.

Kul med forum där alla har så olika användningsområden. Vissa bara måste ha dragkrok, andra 100mil räckvidd och som här då en rullstol som måste få plats.

Leaf lastar förvånandsvärt mycket, men det är som i alla SUVar inte speciellt djupt och man har trollat fram sina litrar genom en ganska dålig planlösning.

Jag pysslar mycket med avlånga saker så där vinner Ioniq över Kona även om volymen de kan lasta är samma. Jag behöver inte ståplats för fyra utan en låg lång kombi egentligen.

Modernare bilar har ofta ett golv som går att justera, dels till det lägre läget som är standard i Leaf samt ett upphöjt läge för att ge ett platt golv, bra om man ska sova i bilen tex.

http://lh5.ggpht.com/-Ln75s4dTTg4/U-89O … 085239.jpg

Ojojoj! Nu blev jag sugen på att starta upp min gamla Raptor 60 igen! Gick ut i förrådet och ja, maskin går runt. En smula OT men vad är det för best?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
18 oktober 2020 · 3 109 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

torpis skrev:
Bilar värda namnet har ju säten som är justerbara med blandannat vinkeln på sittdynan. Jag upplever det som natt och dag när man får upp framkant på sitsen. Du är ju fortfarande fri att justera ryggstödet som du vill. Vill man behålla sin upprätta ställning så vinklar man ju upp stolen i framkant och fäller fram ryggstödet ett klick.

Har svårt att se hur garantier eller besiktning skulle påverkas här. På detta forum är det ju inte jätteovanligt att man byter stol i sin bil och då till en helt annan modell och det är liksom aldrig där det faller på besiktningen om man säger så big_smile

OK. Tackar igen. Skall kolla närmare på ditt tips och återkommer i ärendet.

har inte Tekna+ elstolar? jag kan kolla imorgon.

Inga elstolar i min tekna 40kwh, kanske kommit på senare modeller.

Senast redigerat av viccoA (23 oktober 2020)

KenthIJ
18 oktober 2020 · 1 445 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

torpis skrev:

Bilar värda namnet har ju säten som är justerbara med blandannat vinkeln på sittdynan. Jag upplever det som natt och dag när man får upp framkant på sitsen. Du är ju fortfarande fri att justera ryggstödet som du vill. Vill man behålla sin upprätta ställning så vinklar man ju upp stolen i framkant och fäller fram ryggstödet ett klick.

Har svårt att se hur garantier eller besiktning skulle påverkas här. På detta forum är det ju inte jätteovanligt att man byter stol i sin bil och då till en helt annan modell och det är liksom aldrig där det faller på besiktningen om man säger så big_smile

OK. Tackar igen. Skall kolla närmare på ditt tips och återkommer i ärendet.

har inte Tekna+ elstolar? jag kan kolla imorgon.

Har oxå för mig att jag sett det. Hittade även den här annonsen där det står att det är elstol förarplats.

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per … 1-14560343

En nackdel med Tekna är dock, enligt mig, att bashögtalaren ligger mitt i bagaget alldeles bakom baksätesstolarna

twin_cam Smålänning
23 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Tycker det står single speed på var o varannan elbil oavsett märke. Tycker man kan skita i att skriva det utan skriva batteri storleken istället.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
23 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Tycker det står single speed på var o varannan elbil oavsett märke. Tycker man kan skita i att skriva det utan skriva batteri storleken istället.

Bästa är ju när dom kallar någonting limited edition. Säg något som inte är limited liksom...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2020 · 17 460 Inlägg

torpis skrev:

twin_cam skrev:
Tycker det står single speed på var o varannan elbil oavsett märke. Tycker man kan skita i att skriva det utan skriva batteri storleken istället.

Bästa är ju när dom kallar någonting limited edition. Säg något som inte är limited liksom...

Haha! Det har du rätt i! Vår Aygo har dimljus fram vilket besiktningsmannen påpekade. "Är det någon edition?". Inte vet jag. Trodde det var normalt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang