Plåtskruv i taket

Jacobv70n
29 september 2020 · 30 Inlägg

Hej! Undrar om det är möjligt att fästa något i taket med hjälp av plåtskruv? Ska sätta galler för bagageluckan. Kan man bara sätta en skruv rätt upp eller är det risk att jag drar den rakt igenom taket?

MVH Jacob

Utmarks-Loke
29 september 2020 · 5 813 Inlägg

I kanterna kan det finnas dubbla plåtar men rakt upp skulle jag inte sätta några skruv, då går dom nog rakt ut

Mossan1
29 september 2020 · 2 752 Inlägg

Du har balkar som "lådor" här och där, men också stora ytor som är bara enkel plåt. (Yttertaket)
Ta ner takklädsel och förvissa dig.  Har inte för lång skruv, borra försiktigt så inte borren slår bula i yttertaket.  Inte för lång skruv.
Se upp för elkablar

Pininfarina406
29 september 2020 · 535 Inlägg

Jacobv70n skrev:
Hej! Undrar om det är möjligt att fästa något i taket med hjälp av plåtskruv? Ska sätta galler för bagageluckan. Kan man bara sätta en skruv rätt upp eller är det risk att jag drar den rakt igenom taket?

MVH Jacob

Hej, en sån konstruktion som du föreslår blir ju inte särskilt hållbar. Till många bilar finns det ju färdiga lösningar. Vad är det för bil och vad ska gallret vara till för?
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Jacobv70n
30 september 2020 · 30 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Jacobv70n skrev:
Hej! Undrar om det är möjligt att fästa något i taket med hjälp av plåtskruv? Ska sätta galler för bagageluckan. Kan man bara sätta en skruv rätt upp eller är det risk att jag drar den rakt igenom taket?

MVH Jacob

Hej, en sån konstruktion som du föreslår blir ju inte särskilt hållbar. Till många bilar finns det ju färdiga lösningar. Vad är det för bil och vad ska gallret vara till för?
Mvh T.

Aa nej det är mestadels stabilisering av gallret då det sitter monterad stadigare i en låda ståendes på golvet.

Bilen är somsagt volvo v70n -04
Det ska bli traktor därför galler ska monteras.

Pininfarina406
30 september 2020 · 535 Inlägg

Jacobv70n skrev:

Pininfarina406 skrev:

Jacobv70n skrev:
Hej! Undrar om det är möjligt att fästa något i taket med hjälp av plåtskruv? Ska sätta galler för bagageluckan. Kan man bara sätta en skruv rätt upp eller är det risk att jag drar den rakt igenom taket?

MVH Jacob

Hej, en sån konstruktion som du föreslår blir ju inte särskilt hållbar. Till många bilar finns det ju färdiga lösningar. Vad är det för bil och vad ska gallret vara till för?
Mvh T.

Aa nej det är mestadels stabilisering av gallret då det sitter monterad stadigare i en låda ståendes på golvet.

Bilen är somsagt volvo v70n -04
Det ska bli traktor därför galler ska monteras.

Ok, då skulle jag göra som Mossan föreslår. Bort med innertaket så att du ser var du kan sätta skruvar utan att hamna direkt i yttertaket.
/T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
zzr9409209
30 september 2020 · 716 Inlägg

Behövs gallret ens fästas i taket. Har byggt många traktorer,men inte skruvat i taket,nu är ju det här typ 10 år sedan..svetsade fast bakdörrarna från insidan ,men det blev inte godkänt,skulle vara från utsidan,undrar varför!

Myhran
30 september 2020 · 452 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Behövs gallret ens fästas i taket. Har byggt många traktorer,men inte skruvat i taket,nu är ju det här typ 10 år sedan..svetsade fast bakdörrarna från insidan ,men det blev inte godkänt,skulle vara från utsidan,undrar varför!

Idag kan du ha öppningsbara bakdörrar om man bygger galler innanför dörrarna lika så öppningsbar baklucka så man ex kommer åt baklampor osv,

Med vänlig hälsning,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang