Volvo 940 M90 svårt att växla

Smartmenlat
29 september 2020 · 48 Inlägg

Hej, min koppling började dö(slirade vid gaspådrag men gick att köra) så jag bestämde mig för att byta. Innan bytet tog kopplingen väldigt långt ner och kändes som att den fjädrade och var rätt tung att trycka, inte som en förstärkt tryckplatta, men lite fjädrande typ. Växlarna gick i ok, inte som en ny bil men inget man tänkte på.

Sen köpte jag hem ett kopplingskit från sachs med allt, tog ner växellådan, bytte koppling, fyllde på lite olja i lådan, ca 1dl, och satte ihop allt igen.
Problem då:
1. Backdäcken snurrade när ja la i första växeln.
2. Generellt typ supersvårt att få i växlar. Behövde gasa upp till 2500varv för o lägga i 1an och backen. De är de svårtaste växlarna.
3. Inget problem men kopplingspedalen börjar ta när man nästan är i toppen. Men är fjäderlätt och greppar bra när man är i växel.
Mina ideer vart ja kunnat gjort fel:
1. Råkade hälla i gl-5 olja, skulle vara gl-4.
2. Smörjde in axeln för lite
3. Kommer inte ihåg om jag testade lamellen på splinesen eller ej, men lådan gick på fint, inget speciellt våld direkt.
4. Fick för mig att slipa ner svänghjulet lite lätt me sandpapper för att rugga upp ytan.

Sen så körde jag så i typ 3 månader och fick planera min körning och gasa upp innan man la i en växel. Blev inte direkt bättre.

Så förra veckan tog ja ner lådan igen och smörjde splinsen med massa fett och testade med min gamla lamell som jag hade liggande och den gled fint. Tog inte loss den lamellen som satt på för att jag inte hade något loctite. Men allt såg okej ut och sen när ja montera ihop lådan gled den på hur fint som helst.

Men det hjälpte inte direkt något alls. Så nu idag köpte jag rätt olja, castrol gl-4, svindyr, och bytte den samt smörjde upp växelspaklänkaget. Testa starta motorn på lyften och hjulen snurrade när växlarna va i men slutade snurra när jag varva över 2500rpm. När ja provkörde kändes de bättre när man var i farten men går inte att lägga i 1an och backen när man står stilla t.ex. vid ett rödljus.

Så vad tror ni?
Mina ideer är:
1. Fabrikationsfel på lamellen (den är vänd åt rätt håll, kollade båda gångerna lådan va nere)
2. Lådan kaputt efter jag hade lite av fel olja i
3. Skulle inte slipat på svänghjulet och de kommer slipa in sig sen.
4. Slira lite kopplingen vid varje start tills de ger sig.
5. Ta ner lådan o ta loss lamellen för att verkligen va säker(undviks helst)

BMW 323ci "Elif" (1999)
Utmarks-Loke
29 september 2020 · 5 813 Inlägg

Låter snarare som det är något med tryckplattan eller urtrampningslagret som inte stämmer

Smartmenlat
29 september 2020 · 48 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter snarare som det är något med tryckplattan eller urtrampningslagret som inte stämmer

Hur tänker du? smile

BMW 323ci "Elif" (1999)
Utmarks-Loke
29 september 2020 · 5 813 Inlägg

Tja, den växlar uppenbarligen inte ur ordentligt nu, enligt punkt 1 och 2 i startinlägget.

Smartmenlat
29 september 2020 · 48 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tja, den växlar uppenbarligen inte ur ordentligt nu, enligt punkt 1 och 2 i startinlägget.

Jo, därför jag tänker att det fortfarande är lamellen som ska typ glid från svänghjulet och tryckplattan så den inte nuddar nån av dem. Men ja som du säger skulle det kunna vara tryckplattan också, att den inte fjädrar bort. Kopplingspedalen känns nästan lite för lätt faktiskt.

Dock tycker jag att den inte kopplar i ordentligt förens kopplingspedalen nästan är högst upp nu när jag bytt. Så de borde typ tyda på lamellen igen.

Sen har jag tänkt på lagret för axeln, dock har inte m90 något lager utan bara en metall skiva typ. Så tror inte den borde spöka.

Vad tror du om att kopplingen är såpass ny att de kan bli bättre när den blir lite mer sliten?

BMW 323ci "Elif" (1999)
Utmarks-Loke
29 september 2020 · 5 813 Inlägg

Smartmenlat skrev:
Vad tror du om att kopplingen är såpass ny att de kan bli bättre när den blir lite mer sliten?

Nej, den skall vara bra från början.

Smartmenlat
30 september 2020 · 48 Inlägg

Några andra som har några ideer?

BMW 323ci "Elif" (1999)
Mew
30 september 2020 · 2 152 Inlägg

Min var så efter att ha satt dit en rejälare Sachs tryckplatta med originallamell, samt bytt olja på lådan. Allt gjort enligt konstens alla regler (så vitt jag vet). Svår/seg att få i växlarna, speciellt backen. För mig försvann det dock efter någon månad och har varit bra sedan dess. Egentligen ingen lösning på ditt problem då du skriver att du kört såhär ett tag, bara en tanke/anekdot.

Smartmenlat
30 september 2020 · 48 Inlägg

Mew skrev:
Min var så efter att ha satt dit en rejälare Sachs tryckplatta med originallamell, samt bytt olja på lådan. Allt gjort enligt konstens alla regler (så vitt jag vet). Svår/seg att få i växlarna, speciellt backen. För mig försvann det dock efter någon månad och har varit bra sedan dess. Egentligen ingen lösning på ditt problem då du skriver att du kört såhär ett tag, bara en tanke/anekdot.

Men har dock smörjt splinsen och bytt växelåda nyligen, så ska nog som du säger testa köra lite nån månad och se om de blir bättre. Förhoppningsvis blire som i ditt fall! Ber till gudarna, för orkar inte gör om allt haha

Tack för tanken, alltid bra att veta!

BMW 323ci "Elif" (1999)
Linusjoo
31 oktober 2023 · 50 Inlägg

Hej, tänkte bara kolla om det löste sig efter någon månad? Eller fanns det nåt att återgärda för att få det att funka? Mvh Linus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang