Indraget am körkort

Isak9999
29 september 2020 · 15 Inlägg

Tråd från 2020 /Mod

Hej jag är 15 år och jag kör a-traktor, eller gjorde. Förra veckan skulle jag åka hem vid 01:30, då jag har en mil hem på en stor landsväg med viltstängsel så brukar jag gasa på lite med min epa som Max gör 70km/h om man inte tycker spärren så den går lagligt. Men såklart så står farbror blå med laser och mäter upp mig till 48km/h. Dom tog mitt körkort och epan. Jag erkände på plats att den gick för fort och att jag ryckte spärren.

Men jag har inte fått min dom än om hur lång tid det kommer ta innan jag kommer få tillbaka mitt körkort så min fråga till någon som har erfarenhet är om man kan få ett ringa straff eller liknade. För att vanligtvis får alla 6 månader indraget körkort men frågan är alltså om någon som läser detta känner eller vet om någon som fått mindre än 6 månaders indraget körkort? Jag anser inte att jag borde få samma straff som någon som kört 100km/h genom ett samhälle med en a-traktor.

(Innan ni skriver något om att jag skriver på fel forum, jag vet men jag vill ha svar)

uhlin
29 september 2020 · 2 831 Inlägg

Du kommer inte få tillbaka ditt körkort eftersom en a-traktor får göra 30 km/Tim och din gjorde 70.

Vet inte hur det ställer sig den dagen du ska köra för b-körkort. Eftersom du är 15 nu så kanske det inte inverkar på det så du får vänta. Det är vissa år men övningsköra vid 16 kan du glömma iallafall. Ev. Börja övningsköra vid 17 eller till och med 18? Det får nån svara på som har mer koll..

Isak9999
29 september 2020 · 15 Inlägg

Jo uhlin jag kommer få tillbaka det inom 6 månader men min fråga var om någon här har fått sitt körkort indraget mindre än 6 månader det var det som var min fråga mvh

uhlin
29 september 2020 · 2 831 Inlägg

Jag står fast vid mitt svar att du inte får tillbaka körkortet.

Poliserna kommer testa a-traktorn och ser då den går i 70.

Att du skulle få tillbaka kortet låter osannolikt, även dina föräldrar kan åka dit på detta då de har ansvar för dig och det du gör.

Bara vänta och se.

Senast redigerat av uhlin (29 september 2020)

Isak9999
29 september 2020 · 15 Inlägg

Hahaha häng med jag tror jag har mer koll än dig, jag har fått tillbaka epan och har fått 2 anmärkningar på att den går för fort och ett brons ljus som inte fungerar. Bara för den går i 70km/h betyder inte det att jag kört så fort. Med din logik så borde ju vems som helst bli av med körkortet och aldrig få tillbaka det bara genom att köra en personbil som gör 150km/h.

Lucif3r
30 september 2020 · 2 183 Inlägg

Det är skillnad.... en epa FÅR inte gå fortare än 30km/h. En personbil FÅR gå hur fort som helst.

Manick
30 september 2020 · 369 Inlägg

Tämligen säker på att detta klassas som olovlig körning då du framfört ett fordon som kan gå fortare än 30km/h och dessutom åkt dit på fortkörning. Om någon av dina föräldrar står som ägare till bilen så kan även dom bli åtalade för "Tillåtande till olovlig körning".

Skulle bli extremt förvånad om du får tillbaks kortet inom 6 månader, tror som tidigare nämnt också att du kommer få problem med körkortstillstånd när du sen ska börja övningsköra för B-kort.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 … traktorer/

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Utmarks-Loke
30 september 2020 · 5 813 Inlägg

Det kan också vara så att polisen är hygglig och inte ger mer än lite böter och sex månader utan körkort. Det beror nog på polisens dagsform samt hur man uppträdde mot dom när man stoppades.

Cuefa Ain't no place like home...
30 september 2020 · 4 628 Inlägg

*hämtar popcorn och coca-cola*

Det här kan bli spännande... ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mew
30 september 2020 · 2 152 Inlägg

Isak9999 skrev:
Hahaha häng med jag tror jag har mer koll än dig, jag har fått tillbaka epan och har fått 2 anmärkningar på att den går för fort och ett brons ljus som inte fungerar. Bara för den går i 70km/h betyder inte det att jag kört så fort. Med din logik så borde ju vems som helst bli av med körkortet och aldrig få tillbaka det bara genom att köra en personbil som gör 150km/h.

Eftersom den går att köra i mer än tillåtna 30km/h räknas den som en personbil i lagens bemärkelse, så det är inte alls samma sak. Det är samma straff som om du skulle ha hoppat in i din pappas personbil och blivit stannad i den. Du har framfört ett fordon du inte har körkort för, alltså är det olovlig körning.

Vad du får för straff kan ingen här svara på såklart, men normalt är det indraget körkort och även indraget "lämp", eller körkortstillstånd, vilket innebär att du får vänta med att övningsköra och ta körkort beroende på när du kan ansöka om det igen.

Low
30 september 2020 · 3 296 Inlägg

Du lär få vänta med ditt B körkort....

uhlin
30 september 2020 · 2 831 Inlägg

Isak9999 skrev:
Hahaha häng med jag tror jag har mer koll än dig, jag har fått tillbaka epan och har fått 2 anmärkningar på att den går för fort och ett brons ljus som inte fungerar. Bara för den går i 70km/h betyder inte det att jag kört så fort. Med din logik så borde ju vems som helst bli av med körkortet och aldrig få tillbaka det bara genom att köra en personbil som gör 150km/h.

Lite skillnad på att köra a-traktor och bil.

En A-traktor får göra 30 km... Punkt.

Att inte du körde i 70 då du stoppades utan 48 km betyder inte att du aldrig kör i 70.

48 km är ändå för fort för nåt som enligt lag är gjort att gå i 30.

Sen att du aldrig kört i 70 vet nog både polis och alla andra att det inte stämmer.

uhlin
30 september 2020 · 2 831 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kan också vara så att polisen är hygglig och inte ger mer än lite böter och sex månader utan körkort. Det beror nog på polisens dagsform samt hur man uppträdde mot dom när man stoppades.

Polisen ger böter och omhändertar körkortet men transportstyrelsen beslutar om det övriga och även kommande lämp för B körkort.

Tror inte transportstyrelsen ser så milt på det.

Utmarks-Loke
30 september 2020 · 5 813 Inlägg

Det blir ju samma sak som att köra trimmad moped. Då skall mopeden enligt lagen räknas som lätt motorcykel istället, och man skall åka dit för att ha kört utan körkort. Ändå vet jag ingen som fick så strängt straff efter att ha blivit tagen med trimmad moped. Själv fick jag bara skäll av polisen och fick ställa mopeden och ringa efter mamma som fick komma och hämta mig. Myndigheterna brukar ofta nöja sig med att skrämmas, de har inget intresse av att dela ut superstränga straff till småpojkar.

Cuefa Ain't no place like home...
30 september 2020 · 4 628 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det blir ju samma sak som att köra trimmad moped. Då skall mopeden enligt lagen räknas som lätt motorcykel istället, och man skall åka dit för att ha kört utan körkort. Ändå vet jag ingen som fick så strängt straff efter att ha blivit tagen med trimmad moped. Själv fick jag bara skäll av polisen och fick ställa mopeden och ringa efter mamma som fick komma och hämta mig. Myndigheterna brukar ofta nöja sig med att skrämmas, de har inget intresse av att dela ut superstränga straff till småpojkar.

Fast nu har just detta ämne varit i ropet så det kan tänkas att myndigheterna vill börja statuera exempel, för att få kidsen o fatta att man ska bete sig i trafiken.

Hur som, det ska bli spännande o höra återkopplingen på detta (om vi får någon)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
granadadr
30 september 2020 · 7 268 Inlägg

Cuefa skrev:
*hämtar popcorn och coca-cola*

Det här kan bli spännande... ^^

godare med chips wink

uhlin
30 september 2020 · 2 831 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det blir ju samma sak som att köra trimmad moped. Då skall mopeden enligt lagen räknas som lätt motorcykel istället, och man skall åka dit för att ha kört utan körkort. Ändå vet jag ingen som fick så strängt straff efter att ha blivit tagen med trimmad moped. Själv fick jag bara skäll av polisen och fick ställa mopeden och ringa efter mamma som fick komma och hämta mig. Myndigheterna brukar ofta nöja sig med att skrämmas, de har inget intresse av att dela ut superstränga straff till småpojkar.

Tror nog det är lite skillnad på att köra trimmad moped och köra bil utan körkort.

A-traktor som gör 70 km klassas som bil och krockar du med den kan skadorna bli ödesdigra. Och vem vet, den a-traktorn KAN ju vara en stor Scania.

Kör man trimmad moped kan det ju klassas som lätt mc men skadorna behöver inte bli så stora.

granadadr
30 september 2020 · 7 268 Inlägg

har en fråga?? har man prövotid på am ?? för gammal för att ha kört sånna wink

Brådhis * Voff voff *
30 september 2020 · 10 244 Inlägg

granadadr skrev:
har en fråga?? har man prövotid på am ?? för gammal för att ha kört sånna wink

Snabb googling ger att man ej har prövotid på AM. Detta sannolikt eftersom man annars skulle sluppit prövotiden på B-kort (som ju blir fallet med om man tar A1 när man är 16).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 september 2020 · 13 673 Inlägg

Det blir inte så farliga straff för olovlig körning. 
Kör man bil med indraget körkort så är det väll 6månader extra.
SÅ det bör ligga där omkring.
Problemet är ju inte bara att man får indraget lämp. 
Utan eftersom man är straffmyndig så får man stå till svars för sitt brott i tingsrätten där dom utöver transportstryrelsens beslut  även utdömmer ett straff.   
Vilket även fängelse finns med i straffskalan.   
Det viktiga är att har man åkt fast fler gång tidigare utan körkort eller fel behörighet på  körkort så räknas det som grov olovligkörning skillnaden är rätt stor. 
Sen när det gäller transportstyrelsens beslut så kan man få mindre tid med indraget körkort om man har vissa behov av körkort tex om man jobbar och behöver det till jobbet. 
Då ser man till att skicka in ett intyg från sin chef vilket behov det finns för körkortet.   
Har man inga sånna förutsättningar så är chansen lite att man får mindre tid än det första beslutet.. Det slutgiltiga beslutet kommer efter dom vunnit laga kraft.         
Att man erkänner ger inget mindre tid med indraget körkort eller straff hos tingsrätten.
Körkortet am kommer att komma tillbaka efter den tiden då det inte är prövotid på den. Men blir det indragit i 1år så måste man ta ett nytt körkort oavsätt behörighet.
Så står det 12månader klarar man utan nytt körkort står det 1år så måste man ta nytt om jag fattat allt rätt

Senast redigerat av Growe (30 september 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang