Indraget am körkort

SportPilot Ubåtsingenjör
30 september 2020 · 7 217 Inlägg

Du lär dömas för olovlig körning och kommer inte att få tillbaka ditt AM kort, dessutom så kommer du inte att få ditt lämplighetsintyg när du är 16.
Transportstyrelsen är ofta långsamma så det kan hända att du får din dom efter att du fyllt 16 och efter att du fått domen så kommer du säkerligen behöva vänta 6 månader innan du får ut ett lämplighetsintyg.

En personbil får förövrigt gå hur fort som helst, en A-traktor får gå i 30, går den fortare så klassas den som bil och du åker dit för olovlig körning. En trimmad moped är värre än att köra en lätt mc utan körkort, detta då fordonet är olovligt, vilket en lätt mc inte behöver vara.

Så, din pojkvasker, lägg ned attityden.. tror knappast att du har mer "koll".

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zzr9409209
30 september 2020 · 716 Inlägg

En A-traktor som går för fort klassas som en lätt lastbil,Har två söner som åkt fast,den ena han ta B-kort innan domen kom ,sex mån indraget kort,men ett intyg från arbetsgivaren gjorde så att det endast blev två månader indraget.. men för den andre så hände inget,snuten tog traktorn o tog bort lådorna och lät skrota dom..den första så hände inget med traktorn,dom bara provkörde den och konstaterade att den gick för fort..båda fick dagsböter,1500.- var,..

uhlin
30 september 2020 · 2 831 Inlägg

zzr9409209 skrev:
En A-traktor som går för fort klassas som en lätt lastbil,Har två söner som åkt fast,den ena han ta B-kort innan domen kom ,sex mån indraget kort,men ett intyg från arbetsgivaren gjorde så att det endast blev två månader indraget.. men för den andre så hände inget,snuten tog traktorn o tog bort lådorna och lät skrota dom..den första så hände inget med traktorn,dom bara provkörde den och konstaterade att den gick för fort..båda fick dagsböter,1500.- var,..

Och hur länge sen var detta?

Isak9999
30 september 2020 · 15 Inlägg

zzr9409209 skrev:
En A-traktor som går för fort klassas som en lätt lastbil,Har två söner som åkt fast,den ena han ta B-kort innan domen kom ,sex mån indraget kort,men ett intyg från arbetsgivaren gjorde så att det endast blev två månader indraget.. men för den andre så hände inget,snuten tog traktorn o tog bort lådorna och lät skrota dom..den första så hände inget med traktorn,dom bara provkörde den och konstaterade att den gick för fort..båda fick dagsböter,1500.- var,..

Tack för svar precis vad jag letade efter.

Marlboroman
30 september 2020 · 8 228 Inlägg

Brorsan torkade förra året i 50 med epan. Indraget kort i 6 månader och böter. Dem fick tillverka ett nytt kort efter att den tiden gått ut och då började lämp'et gälla igen. Det gäller ju i 5 år, men blir inaktivt under dem 6 månaderna.

EDIT: Epan vart tvungen att genomgå en ny registreringsbesiktning också.

Senast redigerat av Marlboroman (30 september 2020)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Isak9999
30 september 2020 · 15 Inlägg

SportPilot skrev:
Du lär dömas för olovlig körning och kommer inte att få tillbaka ditt AM kort, dessutom så kommer du inte att få ditt lämplighetsintyg när du är 16.
Transportstyrelsen är ofta långsamma så det kan hända att du får din dom efter att du fyllt 16 och efter att du fått domen så kommer du säkerligen behöva vänta 6 månader innan du får ut ett lämplighetsintyg.

En personbil får förövrigt gå hur fort som helst, en A-traktor får gå i 30, går den fortare så klassas den som bil och du åker dit för olovlig körning. En trimmad moped är värre än att köra en lätt mc utan körkort, detta då fordonet är olovligt, vilket en lätt mc inte behöver vara.

Så, din pojkvasker, lägg ned attityden.. tror knappast att du har mer "koll".

Haha håll dig till ämnet jag har gjort det tydligt 3 gånger att jag undrar om någon i detta forum har fått mindre än 6 månaders indraget Amkörkort när dom blivit tagna av polisen. Attityd vet jag inte vad du pratar om.

Isak9999
30 september 2020 · 15 Inlägg

Manick skrev:
Tämligen säker på att detta klassas som olovlig körning då du framfört ett fordon som kan gå fortare än 30km/h och dessutom åkt dit på fortkörning. Om någon av dina föräldrar står som ägare till bilen så kan även dom bli åtalade för "Tillåtande till olovlig körning".

Skulle bli extremt förvånad om du får tillbaks kortet inom 6 månader, tror som tidigare nämnt också att du kommer få problem med körkortstillstånd när du sen ska börja övningsköra för B-kort.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 … traktorer/

Hahahah vad tur att inte någon av dom stog på fordonet då och jo jag kommer få tillbaka mitt körkort och lämp inom 6 månader. Läs på lite innan ni skriver. Jag förtydligar mig igen jag undrar om någon här har fått mindre än 6 månader.

Isak9999
30 september 2020 · 15 Inlägg

Marlboroman skrev:
Brorsan torkade förra året i 50 med epan. Indraget kort i 6 månader och böter. Dem fick tillverka ett nytt kort efter att den tiden gått ut och då började lämp'et gälla igen. Det gäller ju i 5 år, men blir inaktivt under dem 6 månaderna.

EDIT: Epan vart tvungen att genomgå en ny registreringsbesiktning också.

Tack för svar

Brådhis * Voff voff *
30 september 2020 · 10 244 Inlägg

Isak9999 skrev:

Manick skrev:
Tämligen säker på att detta klassas som olovlig körning då du framfört ett fordon som kan gå fortare än 30km/h och dessutom åkt dit på fortkörning. Om någon av dina föräldrar står som ägare till bilen så kan även dom bli åtalade för "Tillåtande till olovlig körning".

Skulle bli extremt förvånad om du får tillbaks kortet inom 6 månader, tror som tidigare nämnt också att du kommer få problem med körkortstillstånd när du sen ska börja övningsköra för B-kort.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 … traktorer/

Hahahah vad tur att inte någon av dom stog på fordonet då och jo jag kommer få tillbaka mitt körkort och lämp inom 6 månader. Läs på lite innan ni skriver. Jag förtydligar mig igen jag undrar om någon här har fått mindre än 6 månader.

Apropå att läsa på då, har du läst PDF:en som länkas längst ner här på sidan? https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 … traktorer/

Där står att målsman kan hållas ansvarig även om han/hon inte står som ägare om föraren/ägaren är under 18 år.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
30 september 2020 · 2 152 Inlägg

Isak9999 skrev:
Jag förtydligar mig igen jag undrar om någon här har fått mindre än 6 månader.

Har du ett jobb där din chef kan styrka/ skriva under på att du behöver kortet i jobbet? Jag antar att du går i skolan, men även deltids/extraarbete bör ju räknas till detta. I så fall är det din bästa lösning på att få kortare tid.

Cuefa Ain't no place like home...
30 september 2020 · 4 628 Inlägg

*går o hämtar mer popcorn*

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Isak9999
30 september 2020 · 15 Inlägg

Mew skrev:

Isak9999 skrev:
Jag förtydligar mig igen jag undrar om någon här har fått mindre än 6 månader.

Har du ett jobb där din chef kan styrka/ skriva under på att du behöver kortet i jobbet? Jag antar att du går i skolan, men även deltids/extraarbete bör ju räknas till detta. I så fall är det din bästa lösning på att få kortare tid.

Tyvärr inte:(

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 september 2020 · 13 669 Inlägg

Mew skrev:

Isak9999 skrev:
Jag förtydligar mig igen jag undrar om någon här har fått mindre än 6 månader.

Har du ett jobb där din chef kan styrka/ skriva under på att du behöver kortet i jobbet? Jag antar att du går i skolan, men även deltids/extraarbete bör ju räknas till detta. I så fall är det din bästa lösning på att få kortare tid.

tror även skolan kan räknas in beronde på var man bor och hur krångligt det är att ta sig till skolan.. och vad man går i för sorts skola.   


sen kan jag inte förstå varför man är så dum som riskerar sin framtid för att man inte kan hålla sig till dom 30km/h    hoppas föräldrarna ger fan i att skjutsa honom någonstans och ger honom en trögtrampad cykel som han får cykla på i 6månader så känns nog dom där 30km/h rätt okej ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Manick
30 september 2020 · 369 Inlägg

Hurvida andra här inne har fått kortare tid än 6 månader eller inte spelar ju faktiskt ingen som helst roll. Detta bedöms individuellt, har du både kört för fort och åker på olovlig körning så lär utgångspunkten vara minst 6 månader som du kan få ner om du får intyg från tex arbetsgivare som det pratats om tidigare här.

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Isak9999
30 september 2020 · 15 Inlägg

Growe skrev:

Mew skrev:

Isak9999 skrev:
Jag förtydligar mig igen jag undrar om någon här har fått mindre än 6 månader.

Har du ett jobb där din chef kan styrka/ skriva under på att du behöver kortet i jobbet? Jag antar att du går i skolan, men även deltids/extraarbete bör ju räknas till detta. I så fall är det din bästa lösning på att få kortare tid.

tror även skolan kan räknas in beronde på var man bor och hur krångligt det är att ta sig till skolan.. och vad man går i för sorts skola.   


sen kan jag inte förstå varför man är så dum som riskerar sin framtid för att man inte kan hålla sig till dom 30km/h    hoppas föräldrarna ger fan i att skjutsa honom någonstans och ger honom en trögtrampad cykel som han får cykla på i 6månader så känns nog dom där 30km/h rätt okej ;-)

En fråga sådär, skulle du kunna köra runt i 26 km/h på 5600 varv i en gammal volvo 740? För då går den 100% lagligt. Då kanske du förstår varför jag byggde en spärr så den går i 30 på 2000 varv.

zzr9409209
30 september 2020 · 716 Inlägg

Förstår helt vad du säger nu.. en idiotisk lag, men det är ju ändrat numera,även om 30km gäller fortfarande,men på en högre växel...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 september 2020 · 13 669 Inlägg

Isak9999 skrev:

Growe skrev:

Mew skrev:

Har du ett jobb där din chef kan styrka/ skriva under på att du behöver kortet i jobbet? Jag antar att du går i skolan, men även deltids/extraarbete bör ju räknas till detta. I så fall är det din bästa lösning på att få kortare tid.

tror även skolan kan räknas in beronde på var man bor och hur krångligt det är att ta sig till skolan.. och vad man går i för sorts skola.   


sen kan jag inte förstå varför man är så dum som riskerar sin framtid för att man inte kan hålla sig till dom 30km/h    hoppas föräldrarna ger fan i att skjutsa honom någonstans och ger honom en trögtrampad cykel som han får cykla på i 6månader så känns nog dom där 30km/h rätt okej ;-)

En fråga sådär, skulle du kunna köra runt i 26 km/h på 5600 varv i en gammal volvo 740? För då går den 100% lagligt. Då kanske du förstår varför jag byggde en spärr så den går i 30 på 2000 varv.

idag behöver man ju inte ens spärra lådan på en lite nyare bil med 4wd automat så kan man bara spärra ecu

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 september 2020 · 14 007 Inlägg

Growe skrev:

Isak9999 skrev:

Growe skrev:

tror även skolan kan räknas in beronde på var man bor och hur krångligt det är att ta sig till skolan.. och vad man går i för sorts skola.   


sen kan jag inte förstå varför man är så dum som riskerar sin framtid för att man inte kan hålla sig till dom 30km/h    hoppas föräldrarna ger fan i att skjutsa honom någonstans och ger honom en trögtrampad cykel som han får cykla på i 6månader så känns nog dom där 30km/h rätt okej ;-)

En fråga sådär, skulle du kunna köra runt i 26 km/h på 5600 varv i en gammal volvo 740? För då går den 100% lagligt. Då kanske du förstår varför jag byggde en spärr så den går i 30 på 2000 varv.

idag behöver man ju inte ens spärra lådan på en lite nyare bil med 4wd automat så kan man bara spärra ecu

Kan man inte montera Hreg?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 september 2020 · 13 669 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Isak9999 skrev:

En fråga sådär, skulle du kunna köra runt i 26 km/h på 5600 varv i en gammal volvo 740? För då går den 100% lagligt. Då kanske du förstår varför jag byggde en spärr så den går i 30 på 2000 varv.

idag behöver man ju inte ens spärra lådan på en lite nyare bil med 4wd automat så kan man bara spärra ecu

Kan man inte montera Hreg?

/Benny

finns ingen anledning efter som ecu blir spärad så är det 30 som gäller hur man än gör..  och bilen fungerar perfekt och bilen blir inte ryckig eller något utan flyter på riktigt fint.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
1 oktober 2020 · 435 Inlägg

Jobbigt läge, alla är lika inför lagen även ni som kör epa. Har sett så många epor som går fortare än 30 och ja, många som kör väldigt vårdslöst och bevisligen inte kan hantera ett fordon i högre hastigheter. Viltstängsel eller ej, håll hastigheten så slipper man indraget körkort.

Indraget AM-kort känns väl lite sådär om man nu hade haft siktet inställt på B-kort. Kanske situationen ger dig en tankeställare nu inför den dagen du får tillåtelse från myndigheterna att ta B-kortet.

Tyvärr kan jag inte ge någon sympati för detta, dumdristigt och som yrkesförare ser man så mycket elände på vägarna. Många epor (inte alla) men många visar noll omdöme och total brist på respekt. Detta innefattar naturligtvis även många med B-kortet med...

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang