Indraget am körkort

Cuefa Ain't no place like home...
15 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Som jag skrev från början, polisen och rättsväsendet har inget intresse av att sabotera livet för en tonåring, som förutom lite buskörning förmodligen kommer växa upp till en bra skattebetalare. Om de ville kunde de ha gett strängare straff för olovlig körning och så vidare, men det finns ingen anledning, inget intresse av att göra det. Ingen skulle tjäna på det. Nu får killen sex månader på cykel igen, det blir en varning och en tankeställare, det är allt som behövs. Då kommer han (kanske) tänka sig för lite mer i framtiden när han kör bil, för han minns hur tråkigt det var att inte ha körkort.

Med tanke på TS attityd här i tråden är jag styggt rädd att det här bara är början på en fin karriär inom bus-körningskategorin.

Det är är bara ett irritationsmoment och ett farthinder för TS, inte en tankeställare.
Jag törs tvärt om nästan sätta pengar på att bilen rullar ändå, lapp eller ej.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hunted Jackass
15 oktober 2020 · 795 Inlägg

Ursch, förbrytelse av värsta sort unge man! Du skulle ägnat dig åt sprängning, förnedringsrån, kastat gatsten eller någon av dom mer nymodiga aktiviteterna så hade du nog fått gratis körkort sen :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2020 · 13 734 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De nya reglerna är tyvärr lätta att kringgå. Att regga en laglig H-reggad A-traktor som även kan kan förvandlas till bil på ett enkelt sätt kostar inte mycket i dagens läge. Vi har i närheten en BMW 740d X-drive modell nyare som blåst om mig några gånger på 90-vägen. Den gör nog sina fulla 250 km/h. Tror mig.

jag håller själv på att bygga om en bil H-regg för att sälja vidare. Den ska dock mappas i ECU:n nästa vecka. Så inget fusk där. Är de mappade är de "säkra"

TS lär åka på diverse böter osv. Det spelar viss roll vem som står som ägare. Om det är föräldrar? Aj du.

otroligt lätt att även gå runt ecu spärrarna..   tänker inte skriva hur för ingen unge behöver få några korkade ideer och första sitt liv och eventuellt andras när något händer eller att dom åker fast för polisen men det är lätt utan någon som helst moddning av ecu =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
15 oktober 2020 · 875 Inlägg

Cuefa skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Som jag skrev från början, polisen och rättsväsendet har inget intresse av att sabotera livet för en tonåring, som förutom lite buskörning förmodligen kommer växa upp till en bra skattebetalare. Om de ville kunde de ha gett strängare straff för olovlig körning och så vidare, men det finns ingen anledning, inget intresse av att göra det. Ingen skulle tjäna på det. Nu får killen sex månader på cykel igen, det blir en varning och en tankeställare, det är allt som behövs. Då kommer han (kanske) tänka sig för lite mer i framtiden när han kör bil, för han minns hur tråkigt det var att inte ha körkort.

Med tanke på TS attityd här i tråden är jag styggt rädd att det här bara är början på en fin karriär inom bus-körningskategorin.

Det är är bara ett irritationsmoment och ett farthinder för TS, inte en tankeställare.
Jag törs tvärt om nästan sätta pengar på att bilen rullar ändå, lapp eller ej.

Exakt den uppfattningen får jag också av TS.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Lucif3r
15 oktober 2020 · 2 208 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ska vi gissa på att polisen har lite annat att göra en Lördagskväll?  Kanske lite upplopp, bilbränder, våldtäkter, skjutningar, o en jävla massa annat importerat skit.

Jo, för alla vet ju att det är trafikpolisen som har hand om dom sakerna..............


candyweiss skrev:
Exakt den uppfattningen får jag också av TS.

Jupp, väldigt omogen inställning och ett praktexempel på varför småbarn inte hör hemma i en bil, oavsett hur fort den går.

Senast redigerat av Lucif3r (15 oktober 2020)

panda666
15 oktober 2020 · 4 250 Inlägg

de va kul läsning, blev grillchips för min del^^ blandade känslor från paragrafryttare, experter, politiker och allmänt kunniga professorer. Det är sossarnas fel! neeee det är mps fel och moderaternas! hehe som sagt trevlig läsning. Kommer alltid att finnas folk som inte följer lagen, så är det bara. Många som kör för fort, kör som dårar och som kör allmänt skitdåligt^^

granadadr
15 oktober 2020 · 7 286 Inlägg

panda666 skrev:
de va kul läsning, blev grillchips för min del^^ blandade känslor från paragrafryttare, experter, politiker och allmänt kunniga professorer. Det är sossarnas fel! neeee det är mps fel och moderaternas! hehe som sagt trevlig läsning. Kommer alltid att finnas folk som inte följer lagen, så är det bara. Många som kör för fort, kör som dårar och som kör allmänt skitdåligt^^

skååål smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
panda666
15 oktober 2020 · 4 250 Inlägg

granadadr skrev:

panda666 skrev:
de va kul läsning, blev grillchips för min del^^ blandade känslor från paragrafryttare, experter, politiker och allmänt kunniga professorer. Det är sossarnas fel! neeee det är mps fel och moderaternas! hehe som sagt trevlig läsning. Kommer alltid att finnas folk som inte följer lagen, så är det bara. Många som kör för fort, kör som dårar och som kör allmänt skitdåligt^^

skååål smile

haha skååååål!!! synd att det tog slut bara. Kan inte ha för mycket av det roliga;/

jompazx
15 oktober 2020 · 291 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det blir ju samma sak som att köra trimmad moped. Då skall mopeden enligt lagen räknas som lätt motorcykel istället, och man skall åka dit för att ha kört utan körkort. Ändå vet jag ingen som fick så strängt straff efter att ha blivit tagen med trimmad moped. Själv fick jag bara skäll av polisen och fick ställa mopeden och ringa efter mamma som fick komma och hämta mig. Myndigheterna brukar ofta nöja sig med att skrämmas, de har inget intresse av att dela ut superstränga straff till småpojkar.

Detta stämmer bra. minns en gång jag var ute och körde moped utan blinkers och med illigalt placerad reg-plåt, och en moped som det hördes på ljudet att den var trimmad. dom la sig med polisbilen i röven på mig på en spikrak fri 70 väg i 45(som körde i då) och efter flera minuter av detta slog dom på blåljuset i 5sek för att sedan dra om jag köra iväg utan blåljus. Dom fattar att jag satt och höll på att skita på mig, och jag åkte genast hem och montera blinkers och skylten legalt. trimmet fick vara kvar dock(dum som man är).

jompazx
15 oktober 2020 · 291 Inlägg

uhlin skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det blir ju samma sak som att köra trimmad moped. Då skall mopeden enligt lagen räknas som lätt motorcykel istället, och man skall åka dit för att ha kört utan körkort. Ändå vet jag ingen som fick så strängt straff efter att ha blivit tagen med trimmad moped. Själv fick jag bara skäll av polisen och fick ställa mopeden och ringa efter mamma som fick komma och hämta mig. Myndigheterna brukar ofta nöja sig med att skrämmas, de har inget intresse av att dela ut superstränga straff till småpojkar.

Tror nog det är lite skillnad på att köra trimmad moped och köra bil utan körkort.

A-traktor som gör 70 km klassas som bil och krockar du med den kan skadorna bli ödesdigra. Och vem vet, den a-traktorn KAN ju vara en stor Scania.

Kör man trimmad moped kan det ju klassas som lätt mc men skadorna behöver inte bli så stora.

nä precis det är ju bara 16års gräns för att få köra motorcykel i 120 men 18års gräns att köra bil 31. borde vara värre med epa i 70 än trimmad moped.

jompazx
15 oktober 2020 · 291 Inlägg

Ännu anekdot från när jag åkte moped. Min kompis körde om en civilpolisbil i sin EPA på en 70 väg. blev såklart stoppad av civven men de ringde bara hans morsa och han fick sig en utskällning och fick sätta tillbaks den bakre lådan.

Averell
23 november 2020 · 1 Inlägg

Jag körde bil för många år sedan med bara am kort och torska i kontroll. Fick böter och inget mer. Alltså du riskerar böter. Men erkänn aldrig på plats. Då är risken stor att det skrivs av för dom har inte tid i rätten med så ringa brott. Straffet blir inte hårdare för det om du mot alla odds får infinna dig och måste erkänna där. Klarat mig flera gånger på det.

Low
23 november 2020 · 3 306 Inlägg

Averell skrev:
Jag körde bil för många år sedan med bara am kort och torska i kontroll. Fick böter och inget mer. Alltså du riskerar böter. Men erkänn aldrig på plats. Då är risken stor att det skrivs av för dom har inte tid i rätten med så ringa brott. Straffet blir inte hårdare för det om du mot alla odds får infinna dig och måste erkänna där. Klarat mig flera gånger på det.

Eller så erkänner man när man gjort fel. Och spar en massa tid för alla.

granadadr
24 november 2020 · 7 286 Inlägg

Averell skrev:
Jag körde bil för många år sedan med bara am kort och torska i kontroll. Fick böter och inget mer. Alltså du riskerar böter. Men erkänn aldrig på plats. Då är risken stor att det skrivs av för dom har inte tid i rätten med så ringa brott. Straffet blir inte hårdare för det om du mot alla odds får infinna dig och måste erkänna där. Klarat mig flera gånger på det.

det glöms ej bort,, tro mig wink  känner en som jobbar med  utreda kort från kameror han får göra hembesök nu å då wink

gotland_psykos
22 juli 2023 · 1 Inlägg

Olovlig körning kan medföra att din sons AM-körkort återkallas eller att en varning utfärdas (KkL 5:3 p. 4). Blir kortet indraget kan din son inte ta ett nytt förarbevis under en viss spärrtid. Spärrtiden kan vara minst en månad och högst tre år.. och spärr tid över 1 år så måste man ta nytt körkort plus att du kan få en spärrtid på 3 år innan du får ta körkoret igen...

Senast redigerat av gotland_psykos (22 juli 2023)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2023 · 14 039 Inlägg

gotland_psykos skrev:
Olovlig körning kan medföra att din sons AM-körkort återkallas eller att en varning utfärdas (KkL 5:3 p. 4). Blir kortet indraget kan din son inte ta ett nytt förarbevis under en viss spärrtid. Spärrtiden kan vara minst en månad och högst tre år.. och spärr tid över 1 år så måste man ta nytt körkort plus att du kan få en spärrtid på 3 år innan du får ta körkoret igen...

Det är 2,5 år sedan nån skrev i den här tråden så jag tror nog att saken är utagerad vid det här laget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
22 juli 2023 · 26 136 Inlägg

Vettemannen skrev:

gotland_psykos skrev:
Olovlig körning kan medföra att din sons AM-körkort återkallas eller att en varning utfärdas (KkL 5:3 p. 4). Blir kortet indraget kan din son inte ta ett nytt förarbevis under en viss spärrtid. Spärrtiden kan vara minst en månad och högst tre år.. och spärr tid över 1 år så måste man ta nytt körkort plus att du kan få en spärrtid på 3 år innan du får ta körkoret igen...

Det är 2,5 år sedan nån skrev i den här tråden så jag tror nog att saken är utagerad vid det här laget.

/Benny

Fast det är en bra uppdatering om läget generellt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang