Sporadiskt laddtrycksläpp vid fullt gaspådrag. SAAB 9-5 2.3t Biopower-07

cirrus2020
30 september 2020 · 9 Inlägg

Hej.

Som ämnet lyder har jag lite problem med laddtrycket på min 9-5a med 2.3t biopower. Vid högt/fullt gaspådrag kan den hugga till(liknande att man släpper gasen men mer våldsamt) i något ögonblick men fortsätta en kort stund. Det varierar men oftast så vill bilen inte ladda fullt igen efter detta. Det kan även vara så att bilen inte hugger till men man hör och känner att laddtrycket släpper vid gaspådrag. Efter att bilen har stängts av och får stå en stund så är laddtrycket igång igen, åtgärdas även när jag kopplar av batteriet.

Turbon, tändkassett & tändstift är relativt nya. Har bytt magnetventil, vakuumslangar från dumpventilen och även till insuget till motorn men problemet kvarstår.
När jag kopplade av vakuumslangen gick bilen utan problem men hela laddtrycket var inte där. Skall tilläggas att jag inte fått någon felkod.

Jag är inte så otroligt kunnig på bilar och uppskattar all hjälp jag kan få! Tack på förhand! smile

Ps. vet inte om denna ligger i rätt kategori, alt om någon har haft ett liknande problem här i forumet. Försökte söka men hittade inget smile

Tobzter
1 oktober 2020 · 3 144 Inlägg

Turbo, tändkasset och  stift är Original ?

Helt original programvara och delar ?

Är det på bensin eller Etanol?

Inga felkoder ? (Har du ändvänt TECH 2?)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
cirrus2020
1 oktober 2020 · 9 Inlägg

Alla delar skall vara original och bilen går på bensin. Yes, har kollat koder med en sådan läsare (TECH 2) men den hittar inget.

Har inte haft bilen så värst länge, dvs vet inte om det ligger en annan programvara i den, skulle det kunna vara en dålig mappning som strular? Har mina misstankar eftersom den funkar till en början efter varje start.

Tobzter
2 oktober 2020 · 3 144 Inlägg

Ja hade prövat byta tändstift , billig första felsökning,
Men kan mycket väl vara programvaran,
Hur högt går Luftmätaren (Turbomätaren) ?

Kolla satt inte WG armen hade kärvat fast vid turbon?

Senast redigerat av Tobzter (2 oktober 2020)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
cirrus2020
2 oktober 2020 · 9 Inlägg

Luftmätaren går över markeringen från det vita området och in en bit på det röda, logiskt sett känns det som ett högre laddtryck än original. Efter att bilen har släppt laddtrycket går mätaren upp till första delen, dvs en tredjedel av längden.

Nya tändstift kan jag allt se till att införskaffa, det måste väl vara några speciella med tanke på att bilen skall klara E85? smile

Tobzter
2 oktober 2020 · 3 144 Inlägg

NGK BKR 7ESC-11

men kolla Wg armen så den inte går trögt eller lossnat

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
cirrus2020
2 oktober 2020 · 9 Inlägg

Beställt tändstift och var ute och kände på WGarmen, det gick knappt att rubba den..

Tobzter
3 oktober 2020 · 3 144 Inlägg

Lossa den från turbom å se om axeln rör sig på turbon

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
cirrus2020
4 oktober 2020 · 9 Inlägg

Ser ingen form av sprint som håller fast armen på reglaget på avgassidan. Är det enklare att koppla loss WGn från kompressorsidan?

Snurriis
4 oktober 2020 · 761 Inlägg

Hur är det med batteriet och generatorn? Märkte nu på min 9-5a-01 vid semester att laddtrycket försvann helt eller kom helt sporadiskt och det visade sig att returslangen som går ifrån ventilkåpan med backventilen på ner till spjällhuset var igenkoxad samt senare nu att en cell i batteriet har varit påväg att ge upp och i och med det så har ECUn dragit ner att pga tept vakum och dålig strömförsörjning.

Efter byte av batteriet och rening av vakum/spjällhus så går bilen som den ska igen.

cirrus2020
4 oktober 2020 · 9 Inlägg

Batteriet är fräscht, vakuumslangen som går till insuget har jag bytt men spjället har jag inte kollat. Kommer nog inte kunna kolla så mycket i början av veckan, men tändstift och WG kommer jag hinna kolla på senast fredag, slänger även ett öga på insuget under samma dag smile Återkopplar när jag hunnit checka!

cirrus2020
11 oktober 2020 · 9 Inlägg

Så nu har jag bytt tändstift och försökt mig på wastegateklockan. Fjädern är rörlig men lyckades inte få av wastegate armen som går till luckan. Sitter ingen spärr(alt så har den gått av) som sammankopplar arm och lucka.

Skulle det kunna va dumpventilen som spökar?

Tobzter
12 oktober 2020 · 3 144 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16508/16508-fa3b9780c071347dbc2e4ae9b29bd601.jpg
Sitter det inge Låsbricka som på bilden

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
cirrus2020
1 november 2020 · 9 Inlägg

*** EDIT*** : Är jag helt ute och cyklar om jag säger att det är en backventil för vevhusventilationen?

Hej!

Bilen har stått ett bra tag då plugget har tagit upp all min tid. Åkte och handla och när jag kom hem började den spöka rejält, men nu var det inte laddtrycket. Som ni ser på bilden med insuget har den vita grejen(okänd del för mig) gett vika.

Skickar även med en bild på WG:n som svar till tidigare kommentar! Uppskattar att ni tar er tid och svarar, förenklar min vardag enormt smile Tack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237295/237295-6f6557d5f70d99064d61e35f333bccff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237295/237295-7a55b9c3754c6e855f3f9aaa7488d914.jpg

Senast redigerat av cirrus2020 (1 november 2020)

Tobzter
2 november 2020 · 3 144 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16508/16508-0efa00b7c6aed6cb7552d24a42fea881.jpg
Den är det dags att byta,
Jag bytte till en med Alu ventil inkl ny"slang" Exakt är till vevhuset

Eftermarknad (Kan va lite svårare att få på)
https://www.maptunparts.se/motordelar/o … 5-04-.html

"Original"
https://www.maptunparts.se/motordelar/o … 2004-.html

Senast redigerat av Tobzter (2 november 2020)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
cirrus2020
2 november 2020 · 9 Inlägg

Beställt en likadan i aluminium! Känns som att det kan vara värt att lägga några extra kronor för lite bättre hållbarhet! Har du några tips vid skifte av slangen?

Tobzter
3 november 2020 · 3 144 Inlägg

Tålamod wink .
är lite bökig att få bort under motorn ,
Sitter med en klämkoppling där nere,så ta en fastnyckel i strl 22 om ja inte minns fel och trä på kopplingen så du frigör "trycket" sedan vicka ut den, kolla på den nya vilken strl på nyckel som klämmer åt piggarna,

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang