Tickande ventillyftare, tunnare/tjockare olja?

KolGruvan
1 oktober 2020 · 1 450 Inlägg

Har en d5 06a som låter ifrån lyftarna en del, har sökt en hel del men blir inte klokare,
D5an sägs vara känslig för vilken olja man har i men bilen är gammal och skulle motorras uppstå så grinar jag inte.
Tänkte om man kunde byta till tjockare / tunnare olja, vilken isåfall?
Den tickar endast när den är varm har ja märkt.
Servad för inte så länge sedan och tickandet la ja märke till för nån vecka sedan och känns som det blivit mer.
Finns massor med olika oljor, vilken ska man absolut inte ha och vilken kan man ha ?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
spillolja
1 oktober 2020 · 4 020 Inlägg

5W-40  fungerar med det mesta som snurrar runt:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 5&c=21

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
1 oktober 2020 · 10 277 Inlägg

KolGruvan skrev:
Har en d5 06a som låter ifrån lyftarna en del, har sökt en hel del men blir inte klokare,
D5an sägs vara känslig för vilken olja man har i men bilen är gammal och skulle motorras uppstå så grinar jag inte.
Tänkte om man kunde byta till tjockare / tunnare olja, vilken isåfall?
Den tickar endast när den är varm har ja märkt.
Servad för inte så länge sedan och tickandet la ja märke till för nån vecka sedan och känns som det blivit mer.
Finns massor med olika oljor, vilken ska man absolut inte ha och vilken kan man ha ?

Det kan inte vara så att det hälldes i fel olja när den servades? Dvs att lösningen är att hälla i rätt olja egentligen...?

Senast redigerat av Brådhis (1 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KolGruvan
1 oktober 2020 · 1 450 Inlägg

Brådhis skrev:

KolGruvan skrev:
Har en d5 06a som låter ifrån lyftarna en del, har sökt en hel del men blir inte klokare,
D5an sägs vara känslig för vilken olja man har i men bilen är gammal och skulle motorras uppstå så grinar jag inte.
Tänkte om man kunde byta till tjockare / tunnare olja, vilken isåfall?
Den tickar endast när den är varm har ja märkt.
Servad för inte så länge sedan och tickandet la ja märke till för nån vecka sedan och känns som det blivit mer.
Finns massor med olika oljor, vilken ska man absolut inte ha och vilken kan man ha ?

Det kan inte vara så att det hälldes i fel olja när den servades? Dvs att lösningen är att hälla i rätt olja egentligen...?

Nej rätt olja användes dvs det som stod på lappen under huven 🙂 därför ja undra om man kunde slå i nåt annat.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang