Köpråd: lågmilad Saab eller kanske toyota?

totti10
1 oktober 2020 · 21 Inlägg

Sitter och tänker på om jag ska köpa en lågmilad saab? För att de verkar prisvärda. Vilka modeller och vilka motorer borde man då välja/ hålla sig borta ifrån? Kan det vara pålitliga bilar eller är även lågmilade billiga av en anledning? Eller borde man bara gå för en gammal Toyota? Prisklassen ligger från 10 000 till 30 000 sek. Pålitlighet och billig driftkostnad är prioriterat.

Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
1 oktober 2020 · 435 Inlägg

Inte för att vara partisk nu men jag skulle nog välja en lågmilad SAAB.
Har haft ett antal SAABar med olika miltal på mätaren. Senaste min Espresso Black 9-3 köpte jag av min plastpappa och han var första och enda ägaren sedan ny. Den har 157xx på mätaren nu. Finns bra med reservdelar både nytt och beg att hitta oavsett modell. smile

Folk som säger att SAAB bara går sönder, visar sig ofta att man brustit i service, om ens någon service alls. Vissa verkar ha mentaliteten att köpa en SAAB köra slut på den sedan klaga på att den går sönder, händer på tok för ofta. SAABar är driftsäkra med rätt service, alla bilar oavsett fabrikat kräver service då och då. Även SAAB.

Senast redigerat av CassandrasGarage (1 oktober 2020)

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
torsen
1 oktober 2020 · 7 231 Inlägg

Finns väl ingen som helt tvekan om vad man bör köpa av de två nämnda.
TOYOTA så klart.
Om man inte är utbildad bilmekaniker och bilelutbildad, har eget garage, fullständig verkstadsutrusning, obegränsad budget och inte behöver bilen som fortskaffningsmedel.

Mew
1 oktober 2020 · 2 156 Inlägg

Rent generellt: Saab är roligare och trevligare att köra, Toyota mer driftsäker. Finns dock gott om undantag på båda punkter. Saab är absolut inga dåliga bilar, och de är väldigt mycket bil för pengarna. En likvärdig Toyota är dyrare, mycket pga sitt rykte om driftsäkerhet. Däremot gäller det att se upp med rosten, speciellt på bilar i den lägre änden av din prisklass.

Jag skulle nog välja baserat på skick. Hellre en superfin lågmilad Saab än en halvrisig Toyota som pressats igenom besiktningen. Men skulle du vela mellan två likvärdiga bilar som båda är fina och har tagits hand om hade jag valt Toyotan.

totti10
6 oktober 2020 · 21 Inlägg

Okej tack för alla svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang