Bil från italien - Rost under vintern?

glad95
1 oktober 2020 · 107 Inlägg

Har köpt en jättefin och fräsch Volvo xc60 från 2011 som är importerad från Italien. Det finns inte en tillstymmelse av rost. Men nu när det blir vinter här i Sverige och vägsalt + grus så är jag lite orolig för att bilen kan börja rosta.

Hur ser det ut med underredsbehandling på bilar söderut? Skippar man det eller får alla bilar samma oavsett om dom säljs i Sverige eller Italien? Vad kan jag göra för att förhindra rost på bästa sätt?

Mew
1 oktober 2020 · 2 156 Inlägg

Har du en bil som är så pass fin nu är det definitivt värt att göra en grundlig, ordentlig rostskyddsbehandling, både i hålrum och på underredet. Finns en del firmor som sysslar med sådant, men jag har tyvärr inte någon specifik att rekommendera än då jag inte lejt bort något sådant jobb ännu. smile

Vita_Vargen
1 oktober 2020 · 1 281 Inlägg

Kan inte svara på just Volvo men rostskyddet på de bilarna jag haft som varit italien-importer har varit mycket sämre än motsvarande svensksåld bil. Dom har ju fortfarande "underredsmassa" men mycket tunnare. Troligen mest för stenskotts-skydd och bullerdämpning.

Utmarks-Loke
1 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Jag jobbade ett tag ihop med en kille från Portugal. Han hade tidigare jobbat på en bilimportsfirma i hemlandet, minns inte om det var Nissan eller Mitsubishi. Men ett av hans uppdrag var att stå med högtryckstvätt och varmt vatten och spola bort rostskyddet på de nya bilarna. Han kunde dock inte förklara varför de gjorde så. Men risken är att de gör på samma vis i andra sydeuropeiska länder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang