A-traktor - Passagerare

Costa
6 oktober 2020 · 23 Inlägg

Hej!
Hur många får man egentligen åka i en a-traktor? I uppgifterna om bilen på transportstyrelsen står det ”1st + förare”,  men reglerna säger ju så länge inte fara uppstår?
Vilket är det?

Putteliten
6 oktober 2020 · 9 068 Inlägg

Är den registrerad för förare + 1 så är det det som gäller!

Costa
10 oktober 2020 · 23 Inlägg

Putteliten skrev:
Är den registrerad för förare + 1 så är det det som gäller!

Ok för har sett några videos på youtube och känner även några som blivit stannade när de suttit typ 4 pers i bilen och inte fått nån böter eller nåt sånt för det.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Costa skrev:

Putteliten skrev:
Är den registrerad för förare + 1 så är det det som gäller!

Ok för har sett några videos på youtube och känner även några som blivit stannade när de suttit typ 4 pers i bilen och inte fått nån böter eller nåt sånt för det.

Det är skillnad på vad lagen säger och en polis som kanske såg mellan fingrarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Svenska_bil
10 oktober 2020 · 218 Inlägg

FÅR MAN VARA FLER ÄN TVÅ I FORDONET?

Mopedbil : NEJ, kolla regbeviset om ni får vara två .  A- traktor och Epa: JA,  om det inte utgör fara. Detta är upp till polisen att avgöra.

Enligt Trafikförordningen SFS(1998:1276) 3 kap. 79§ får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras så att fara kan uppstå. Detta gäller i A-traktorer, och EPA-traktorer. Dessa båda fordonstyper har dessutom en högsta tillåten lastvikt som man inte får överskrida.

För mopeder är det lite mer preciserat att det på eller i en moped klass I, inte får färdas fler personer än mopeden är byggd för. Normalt är det 1 förare och eventuellt 1 passagerare. Trafikförordningen SFS(1998:1276) 6 kap. 3 §. Om mopeden får ta passagerare framgår i mopedens registreringsbevis.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 oktober 2020 · 17 380 Inlägg

Är det en H-reggad A-traktor så är det väl en passagerare? Om bilen nu inte har 3 platser fram som exempelvis en "Hantverkarbil".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Svenska_bil
11 oktober 2020 · 218 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är det en H-reggad A-traktor så är det väl en passagerare? Om bilen nu inte har 3 platser fram som exempelvis en "Hantverkarbil".

Du har facit i mitt svar ovanför ditt.
Har ingen betydelse om du strypt hastigheten elektroniskt eller mekaniskt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang