Köpråd risig volvo 744 glt

qvarne2
12 oktober 2020 · 36 Inlägg

Ja, jag pratade ju med ägaren igår och det lät som att han ville bli av med den för 1000kr. Han sa att han skulle leta nycklar och papper och sånt och höra av sig hmm Pallar dock inte ringa igen, vill inte vara påstridig.

Lucif3r
13 oktober 2020 · 2 182 Inlägg

SportPilot skrev:
men snygg.. det kommer den aldrig att bli

Det är väl klart att den kan bli snygg. Om allt åtgärdas efter konstens alla regler och sen får ny lack på sig kan den mycket väl bli en utställningsbil. Folk restaurerar ju betydligt värre utgångsobjekt än 740'in i fråga hela tiden.

Ett realistiskt mål? Kanske inte. Men att säga att den "aldrig kommer bli snygg" är lite väl extremt.

SportPilot Ubåtsingenjör
13 oktober 2020 · 7 217 Inlägg

Lucif3r skrev:

SportPilot skrev:
men snygg.. det kommer den aldrig att bli

Det är väl klart att den kan bli snygg. Om allt åtgärdas efter konstens alla regler och sen får ny lack på sig kan den mycket väl bli en utställningsbil. Folk restaurerar ju betydligt värre utgångsobjekt än 740'in i fråga hela tiden.

Ett realistiskt mål? Kanske inte. Men att säga att den "aldrig kommer bli snygg" är lite väl extremt.

Vad som är snyggt är ju ytterst subjektivt... Volvo har 2 modeller som ser bra ut och det är Amazon och p1800, resten är rätt fula.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Lucif3r skrev:

SportPilot skrev:
men snygg.. det kommer den aldrig att bli

Det är väl klart att den kan bli snygg. Om allt åtgärdas efter konstens alla regler och sen får ny lack på sig kan den mycket väl bli en utställningsbil. Folk restaurerar ju betydligt värre utgångsobjekt än 740'in i fråga hela tiden.

Ett realistiskt mål? Kanske inte. Men att säga att den "aldrig kommer bli snygg" är lite väl extremt.

Hur man än gör är det en 740, bilen som designades med linjal.
Tror det är mer det SportPilot syftar på smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Zacke123
13 oktober 2020 · 5 Inlägg

Jag säger go for it! Ballt med taklucka! Gillar du sjuförtisar så är väl detta ett bra projekt att börja med. Är rosten för omfattande går du ju max 1000kr minus. Dock kan du ju fråga lite lätt varför den ställdes av? Haveri i låda/motor?

Behöver du hjälp så kan jag säkert bistå med min blygsamma bilkunskap. Äger en '88 740 sen några år tillbaka. Mycket trevliga bilar och bara kul om ytterligare en till får komma ut på vägarna!

Senast redigerat av Zacke123 (13 oktober 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 oktober 2020 · 17 376 Inlägg

Bilen är ju från 1990. Den kanske har Regina-sprut... De är inte kul att pilla med har jag förstått.

Därmed inte sagt att affären borde undvikas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Zacke123
13 oktober 2020 · 5 Inlägg

Det har du rätt i... stort minus isåfall.
Nyfiken på varför den ställdes av... tvåor på bromsar och "de skulle ändå köpa ny bil så den fick stå?". Man kan ju ha tur...
Ja.. det handlar väl helt enkelt vad man har för mål och tidsplan för bilen? Lära sig att meka? Tjäna pengar på bilen? Han "får" ju i princip bilen. Har tid och plats för den.... märker han att den inte va kul att fixa iordning kan han ju bara skicka vidare den.

Steff240
13 oktober 2020 · 1 005 Inlägg

Årsmodell -90 "ska" ha det vanliga bosch-sprutet, så inga problem där förmodligen smile

Sålänge rosten undertill inte är allt för omfattande så går det nog att göra den redo för besiktning på en helg. Sen direkt till biltvätten! lol

Lucif3r
14 oktober 2020 · 2 182 Inlägg

Regina kom väl först -91 i sverige om jag inte minns fel.
Men, är det en projektbil så är det väl inte allt för långsökt att tänka sig ett motorbyte(med tillhörande styrsystem) i framtiden? Behöver ju inte prompt vara en fullpreppad T6a eller liknande galenskaper, räcker ju långt med en en gammal trotjänare som B230FK/T med tillhörande LH2.4.

qvarne2
14 oktober 2020 · 36 Inlägg

Fan va rostig den här jäkeln är! Till och med vinterdäcken i bagageutrymmet e rostiga pga fukt som kommit in. Den är redo för skroten alltså smile

Senast redigerat av qvarne2 (14 oktober 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
14 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

qvarne2 skrev:
Fan va rostig den här jäkeln är! Till och med vinterdäcken i bagageutrymmet e rostiga pga fukt som kommit in. Den är redo för skroten alltså smile

ajajaj, det var så illa alltså? ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
qvarne2
25 oktober 2020 · 36 Inlägg

Jaha! Nu har jag köpt rosthögen. Fick nycklarna och satte i och vred om. Den var stendöd. Träffade en schysst kille som bodde precis där som erbjöd sig att ladda upp batteriet åt mig. Men tyvärr så var det fortfarande stendött efter 24h laddning. Fick åka till Biltema och köpa ett nytt batteri för 899 kr :S Ja, nu började det kännas nervöst. Åker ut till bilen och sätter in batteriet. Hela bilen lyser upp som en julgran i mörkret. Alla lampor osv verkade fungera. Radion går på och spelar nån boney M låt så det blev riktigt fin känsla där måste jag säga. Eftersom att det fanns olja i bilen så bestämde jag mig för att helt enkelt provstarta. Vrider nyckeln, stendött. Nu kom depressionen som ett slag i fejset. Jaha något är trasigt tänkte jag då. Men det visar sig att en fd ägare har monterat en jävla flygplans switch och någon "engine start" knapp. Så trycker jag där och då går motorn runt. Körde i lite startgas i luftslangen. Sedan gick pärlan igång smile Tyst som attans. Gasade lite försiktigt. Temperaturen gick upp till ungefär halva på mätarn då stängde jag av. Såg sedan att Kylarvätskebehållaren var helt snustorr. Så ja så långt har jag kommit nu. Planen är såklart att köpa ny olja i morgon, varmköra den sedan byta olja. Fylla på kylarvätska såklart innan. Sen var det ju massa varningslampor såklart men skit samma wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2020 · 17 376 Inlägg

Tja, Grattis! Den går ju!
Om tempmätaren gör utslag var den nog inte helt tom på kylarvätska.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
qvarne2
25 oktober 2020 · 36 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tja, Grattis! Den går ju!
Om tempmätaren gör utslag var den nog inte helt tom på kylarvätska.

Yes, den gick ju nästan igång direkt. Måste ju vara 2-3 år gammal bensin i också. Helt fantastiskt big_smile

Är väl bara att dra i lite vatten med en skvätt glykol i kylarn?
Vart brukar tempmätaren stå på normalt, när bilen är igång och varm?

Lucif3r
25 oktober 2020 · 2 182 Inlägg

qvarne2 skrev:
Vart brukar tempmätaren stå på normalt, när bilen är igång och varm?

Den ska stå i mitten.

qvarne2
25 oktober 2020 · 36 Inlägg

Fick också med senaste besiktningsprotokollet från 2017. Det var typ en läckande bränsleslang, dålig parkeringsbroms. Inget värre än så. Sen var det "bra att veta: Jävligt rostiga bromsar" Så det var nog inga större fel på den då den parkerades. Synd att de övergav den på det sättet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Starta en projekttråd om din Volvo.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lucif3r
25 oktober 2020 · 2 182 Inlägg

qvarne2 skrev:
Sen var det "bra att veta: Jävligt rostiga bromsar"

Kan tänka mig att dom inte är ett dugg mindre rostiga nu, 2 år senare tongue

qvarne2
25 oktober 2020 · 36 Inlägg

Är det vanligt med en extramonterad start knapp big_smile ? Sen verkar det vara en switch. I ena läget fungerar det att starta med nyckeln. Knappen går att starta med i båda lägen.

Lucif3r
25 oktober 2020 · 2 182 Inlägg

Vanligt och vanligt, beror ju helt på föregående ägare. Det brukar kunna monteras startknappar när tändningslåset är defekt, istället för att åtgärda problemet.
Finns väl säkert folk som monterar startknappar för skojs skull också, men dom är nog en minoritet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang