Förbrukningsdeklaration på elbilar och vilka modeller passar min körning?

twin_cam Smålänning
11 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Har börjat kika lite mer på elbilar efter min sista tråd, och efter att insett att en sväng till stan, i stan och hem igen är ca 10-15 mil bara, men har reagerat över att deklarationen verkar stämma ännu sämre på elbilar än på förbränningsbilar och även avsaknaden helt av förbrukningsdeklaration på helt nya elbilar.

Kommer WLTP slå igenom för elbilar med?

Har insett att jag klarar 75-85% av all min körning med elbil sålänge den kommer åtminstone 20 mil. Åker från mitt emellan Kalmar och Mönsterås till strax söder om Stockholm 3-4 gånger om året för att hälsa på en kompis, då finns en snabbladdare i ringarum där jag ändå alltid tar nån timmes paus så det klarar sig, i övrigt kör jsg mest hemomkring, sträckor på runt 20-25 mil i ett svep som mest. Resterande del av de procenten är med stora släpvagnar som ändå inte får dras med bilar mindre än en typ C-klass, och då kan man ju unna sig att ha en trevlig skattefri jeep eller så med stor bensinmotor till den körningen.

Men förutsätter att man faktiskt alltid kommer 20 mil med elbilen och inte oftast. Kan inte förutsätta att det alltid finns en ledig laddare på jobbet 6 mil bort nämligen och så kan man ju ha ett ärende efter jobbet ibland där man behöver åka till Kalmar, väl hemma därifrån har man kört 6+8+4,5 mil och kanske inte hunnit ladda.

Känns som att ett riktmärke på batteristorlek är 40kw, dels för räckvidden och dels för att få in tillräckligt med räckvidd på rimlig tid. (större batteri får man ju som bekant in mer km i på samma tid eftersom det kan ta emot högre ström längre tid).

Skulle verkligen vilja iaf testa att ha en elbil för att slippa tanka. Kör ca 4000 mil per år så det finns pengar att spara också.

Jag har provkört Renault Kangoo ZE (skulle räcka åt mig, och va bra att ha), Zoe, ID.3 och Kia Soul EV, ska försöka provköra Peugeot e208 och Hyundai Ioniq i veckan.

Dock är jag frågande om bilarna (utom drivlinan) håller för många tuffa mil, vet av erfarenhet att t.ex Hyundai brukar må sådär bra efter 15-20000 mil. Kia är ju i princip samma. Kangoo tror jag håller, dom är väldigt robusta iom att det är arbetsredskap, men den har ju luftmotstånd som en hel lagård och det rimmar dåligt med eldrift och pendling på 100-väg 😅 ID.3 är väl dyr men den håller nog med, känns lite rejälare.

Svävar iväg nu men spåna fritt. Tror det finns fler som sitter i samma sits och faktiskt klarar sig med elbil om man börjar räkna på milen man oftast kör.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
12 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Som sagt i en annan tråd kolla på Björn Nyland. Ha i åtanke att ett batteri egentligen inte dimensioneras i kWh utan i tillgängliga mil och du laddar i km/h inte i kW. Verkligheten innefattar kyla och motvind, det gör inte WLTP.

Här är ett konkret exempel på Två bilar. Den ena har mindre batteri men är väldigt effektiv, den andra större batteri men är oeffektiv.

Betänk att de flesta gånger så snabbladdar du på 50kW och inte (100+ som i videon) eller på laddstolpar. Du laddar i km/h och Ioniq gör 370km/h upp till 80% på en 50kW laddare eller 50km/h på en laddstolpe. 500km/h på en 70kW+ laddare.

Jag har inte doktorerat i Peugeot 208 men den laddar inte med full fart speciellt långt upp och den förbrukar en bra bit mer än Ioniq.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
twin_cam Smålänning
12 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Kollar på Björns videos nu. Han fick rätt goda resultat med e208. Hållet på att leta efter hans räckviddstest med ionic 28kw, 38 är så huskerligt dyra ännu.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
12 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Har svårt att se hur Peugeot kan anses som bra, iaf sett till det elektriska. 208e drar ju 154Wh/km i 90km/h. Det är 50% mer än Ioniq. I 120km/h drog den 241Wh/km, Ioniq ligger väl i regionen 150Wh/km där.

Sen är Peugeot 208 betydligt kortare. Upplevs som högre, knubbigare, kortare bagage. Kostar dubbelt så mycket. Smaksak vilken form man väljer.

Ioniq 38 är väl ett bra mellanting, den är snål, har god räckvidd med 38kWh laddar saktare på snabbladdare. Prislapp mellan Ioniq28 och Peugeot 208e.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
12 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Såg nyss testet på ionic 38. Var helt sjukt bra. Ska se om jag hinner prova en sån idag. Är nog mer "bil" än zoe, även om jag inte gillar Hyundai  speciellt mycket egentligen p.g.a ovan nämnda erfarenheter av hur dom känns efter några år och några tusen mil. Har säkert blivit bättre på sista åren dock så den är inte struken.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
12 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Såg nyss testet på ionic 38. Var helt sjukt bra. Ska se om jag hinner prova en sån idag. Är nog mer "bil" än zoe, även om jag inte gillar Hyundai  speciellt mycket egentligen p.g.a ovan nämnda erfarenheter av hur dom känns efter några år och några tusen mil. Har säkert blivit bättre på sista åren dock så den är inte struken.

Ioniq är sjukt bra vad gäller förbrukning. Jag värderar det högt eftersom man laddar snabbt i km/h räknat på långsamma laddställen så som ett vanligt vägguttag hemma. Zoe skulle jag aldrig få för mig att ladda hemma pga ljudet den för vid laddning.

Ioniq är en bil, ganska bra sådan vill jag mena. Zoe är en plåtburk. Allt hårdplast, klonk klonk, klonk. Ioniq 38 har långsam snabbladdning, medan Zoe inte har någon snabbladdning alls.

Finns en mörkgrå 38:a på blocket nu i Sundsvall som börjar krypa ner i pris. Var med i matchen när jag köpte bil men jag var inte redo att lägga 100k till på något jag inte behövde och det är med facit i handen rätt beslut för mig.

Jag övervägde även e-up och den är relativt nära Ioniq i elektrisk räckvidd, lite större batteri laddar 7.2kW på två faser, dvs jag skulle med 16A säkring hemma kunna ladda den med 7.2kW MEN den tar 3ggr så lång tid att snabbladda och är en väldigt liten bil.

_______________________________________________

Bara för skojs skull så kan jag nämna Tesla model 3 som har en förbrukning väldigt nära Ioniq, den har som insteg ett batteri som är dubbelt så stort och den laddar med upp till 1600km/h på snabbladdare samt närmare 100km/h på laddstolpe.

Man får dock två st Ioniq 28 med varsitt extra drivbatteri för vad en instegstesla kostar(!)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
twin_cam Smålänning
12 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

torpis skrev:

twin_cam skrev:
Såg nyss testet på ionic 38. Var helt sjukt bra. Ska se om jag hinner prova en sån idag. Är nog mer "bil" än zoe, även om jag inte gillar Hyundai  speciellt mycket egentligen p.g.a ovan nämnda erfarenheter av hur dom känns efter några år och några tusen mil. Har säkert blivit bättre på sista åren dock så den är inte struken.

Ioniq är sjukt bra vad gäller förbrukning. Jag värderar det högt eftersom man laddar snabbt i km/h räknat på långsamma laddställen så som ett vanligt vägguttag hemma. Zoe skulle jag aldrig få för mig att ladda hemma pga ljudet den för vid laddning.

Ioniq är en bil, ganska bra sådan vill jag mena. Zoe är en plåtburk. Allt hårdplast, klonk klonk, klonk. Ioniq 38 har långsam snabbladdning, medan Zoe inte har någon snabbladdning alls.

Finns en mörkgrå 38:a på blocket nu i Sundsvall som börjar krypa ner i pris. Var med i matchen när jag köpte bil men jag var inte redo att lägga 100k till på något jag inte behövde och det är med facit i handen rätt beslut för mig.

Jag övervägde även e-up och den är relativt nära Ioniq i elektrisk räckvidd, lite större batteri laddar 7.2kW på två faser, dvs jag skulle med 16A säkring hemma kunna ladda den med 7.2kW MEN den tar 3ggr så lång tid att snabbladda och är en väldigt liten bil.

_______________________________________________

Bara för skojs skull så kan jag nämna Tesla model 3 som har en förbrukning väldigt nära Ioniq, den har som insteg ett batteri som är dubbelt så stort och den laddar med upp till 1600km/h på snabbladdare samt närmare 100km/h på laddstolpe.

Man får dock två st Ioniq 28 med varsitt extra drivbatteri för vad en instegstesla kostar(!)

Nä nån Tesla blir det inte, kostar för mycket och har lite för mycket skräp i sig, jag gillar ändå fysiska knappar när jag kör bil.
Hur snabbt bilen teoretiskt går att ladda upp vid olika laddeffekt går ju ganska enkelt att räkna ut.

Zoe har dock snabbladdning, eller "snabb" med 50kW numer, men då får man ju köpa en helt ny.
Är allergisk mot vägbuller dock, och det kommer ju fram extra mycket i elbilar, och iaf svärmors i20 är inget under av ljudisolering.

Dom har en 2020 i stan, får åka och prova den och se vad jag tycker.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
SportPilot Ubåtsingenjör
12 oktober 2020 · 7 218 Inlägg

Kapar tråden lite, hur står sig en kona mot en ioniq förbrukningsmässigt ? Kona och e-Niro finns ju med lite större batteri smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
EmsAnders
12 oktober 2020 · 151 Inlägg

Kan säga att ioniq 28kw inte räcker till till din körning.

torpis Forummoderator
12 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

EmsAnders skrev:
Kan säga att ioniq 28kw inte räcker till till din körning.

Utveckla gärna

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
12 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

SportPilot skrev:
Kapar tråden lite, hur står sig en kona mot en ioniq förbrukningsmässigt ? Kona och e-Niro finns ju med lite större batteri smile

Hänvisar åter till Björn Nylands tester, dom väger högre än vad jag tror mig minnas. Dock är det så att både kona och e-niro är effektiva bilar. Dom har bra drivlinor, men det är större bilar på höjden och dom drar en smula mer. Har dock för mig att dom går snålare även vad än Leaf gör.

Kona vill jag påstå är en mindre bil än Ioniq sett till lastmöjligheter men den är högre. e-niro upplevs som större på alla håll men är främst högre, mindre strömlinjeformad och har kombikaross. Ioniq är faktiskt längre och bredare med samma hjulbas.

"Jeeparna" drar mer men inte jättemycket mer. Dom är väldigt dyra i min mening men har å andra sidan ofta ett 64kWh batteri som ger riktigt fina prestanda.

Instegsbatteriet på 39kWh kan jämföras med Ioniq38 där man skruvat ner laddhastigheten rejält vilket är synd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2020 · 17 380 Inlägg

SportPilot skrev:
Kapar tråden lite, hur står sig en kona mot en ioniq förbrukningsmässigt ? Kona och e-Niro finns ju med lite större batteri smile

KONA och Ioniq är syskon under skalet. Men Konan är mer högbygge och drar mer enligt ovan diskussion.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
EmsAnders
12 oktober 2020 · 151 Inlägg

torpis skrev:

EmsAnders skrev:
Kan säga att ioniq 28kw inte räcker till till din körning.

Utveckla gärna

Har en själv, kört 4500mil, och om man inte vill köra superekonomiskt hela tiden, vilket man tröttnar på, så skulle jag säga räckvidden som man kan nyttja utan att köra tomt jämt, är runt 17mil.
Har kört den till 0% batteri, så man kan lita på angiven körsträcka som finns kvar enligt datorn iaf.

Senast redigerat av EmsAnders (12 oktober 2020)

twin_cam Smålänning
12 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Har varit och testat Ioniq idag. Trevlig bil, men kändes väldig billig med mycket touch överallt, vilket jag ogillar skarpt. Dock trevlig att köra som sagt och effektiv.

Provade på säljarens inrådan även en Kona, en bil som passade mig betydlig bättre med riktiga knappar till viktiga funktioner så man slipper ta ögonen av vägen. Till skillnad mot Ioniq hade Kona även bättre bakåtsikt och kan fås med dragkrok. Kände redan efter några 100 meter att Kona passade mig bättre.

Dock var bägge två ganska bullriga inne i. Allt är ju relativt och det kanske inte är rättvist att jämföra med min nuvarande Mercedes men av de två var Kona mest högljudd men Ioniq hade mer vägbuller. Kona hade ett "behagligare" buller inuti.

När jag körde skiljde det nästan ingenting i förbrukning.

Kona är hetaste alternativet just nu. Kia eNiro är visst i stort sett samma bil.
Men det tar emot att ge över 400 för en Hyundai...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
12 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

EmsAnders skrev:

torpis skrev:

EmsAnders skrev:
Kan säga att ioniq 28kw inte räcker till till din körning.

Utveckla gärna

Har en själv, kört 4500mil, och om man inte vill köra superekonomiskt hela tiden, vilket man tröttnar på, så skulle jag säga räckvidden som man kan nyttja utan att köra tomt jämt, är runt 17mil.
Har kört den till 0% batteri, så man kan lita på angiven körsträcka som finns kvar enligt datorn iaf.

Så är det ju, men samtidigt så har du ju ofta möjligheten att ladda. Småvägarna där TS kör är ju jättelämpliga för att åka snålt utan det är tråkigt.

Om vi på något vis försöker hantera frågeställningen så handlar det om en bil som är närmare 200k än 300k+ och som skall fylla dagsbehovet ställt mot att köpa en plug in-hybrid. Jag tänker att Leaf40, Zoe40 eller Ioniq 28 är likvärdiga i räckvidd men Ioniq 28 kommer belöna användaren genom snabbare laddtider om vi slår ihop daglig pendling med de där långresorna mot Stockholm.

Det är ju uppenbart att en Tesla eller 64kWh Kona är bättre beträffande marginaler men då är det också avsevärt mycket dyrare.

Jag undrar en en Ioniq 38 hade gjort ditt eller mitt liv roligare? tja, jag tyckte inte det var värt 100k till för en sådan med tanke på att den även kommer med stora nedgraderingar kring snabbladdningen där.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2020 · 17 380 Inlägg

twin_cam skrev:
Har varit och testat Ioniq idag. Trevlig bil, men kändes väldig billig med mycket touch överallt, vilket jag ogillar skarpt. Dock trevlig att köra som sagt och effektiv.

Provade på säljarens inrådan även en Kona, en bil som passade mig betydlig bättre med riktiga knappar till viktiga funktioner så man slipper ta ögonen av vägen. Till skillnad mot Ioniq hade Kona även bättre bakåtsikt och kan fås med dragkrok. Kände redan efter några 100 meter att Kona passade mig bättre.

Dock var bägge två ganska bullriga inne i. Allt är ju relativt och det kanske inte är rättvist att jämföra med min nuvarande Mercedes men av de två var Kona mest högljudd men Ioniq hade mer vägbuller. Kona hade ett "behagligare" buller inuti.

När jag körde skiljde det nästan ingenting i förbrukning.

Kona är hetaste alternativet just nu. Kia eNiro är visst i stort sett samma bil.
Men det tar emot att ge över 400 för en Hyundai...

Kunde inte låta bli:
https://www.gp.se/ekonomi/forskare-elbi … 1.35381489

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
12 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Har varit och testat Ioniq idag. Trevlig bil, men kändes väldig billig med mycket touch överallt, vilket jag ogillar skarpt. Dock trevlig att köra som sagt och effektiv.

Provade på säljarens inrådan även en Kona, en bil som passade mig betydlig bättre med riktiga knappar till viktiga funktioner så man slipper ta ögonen av vägen. Till skillnad mot Ioniq hade Kona även bättre bakåtsikt och kan fås med dragkrok. Kände redan efter några 100 meter att Kona passade mig bättre.

Dock var bägge två ganska bullriga inne i. Allt är ju relativt och det kanske inte är rättvist att jämföra med min nuvarande Mercedes men av de två var Kona mest högljudd men Ioniq hade mer vägbuller. Kona hade ett "behagligare" buller inuti.

När jag körde skiljde det nästan ingenting i förbrukning.

Kona är hetaste alternativet just nu. Kia eNiro är visst i stort sett samma bil.
Men det tar emot att ge över 400 för en Hyundai...

Kul!! Kona är 10cm kortare i hjulbasen än Ioniq och E-Niro. och som du säger så är dom hysteriskt dyra. Där hade jag personligen gått på en Tesla istället. Men där kan du prata buller i kupén. Min Ioniq är bra mycket tystare!

Du har även e-soul med samma drivlina. Jag kan tycka Kona är lite fräck men e-niro och i synnerhet Soul är gräsliga.

Förbrukning kräver mycket för att se så små skillnader. Gå och prova Peugeot 208 eller 2008 så ska du få se haha....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
12 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kunde inte låta bli:
https://www.gp.se/ekonomi/forskare-elbi … 1.35381489

Haha, "no shit" liksom.  Ibland undrar man hur det går till när man bestämmer sig för att göra en studie på KTH.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SportPilot Ubåtsingenjör
12 oktober 2020 · 7 218 Inlägg

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:
Kapar tråden lite, hur står sig en kona mot en ioniq förbrukningsmässigt ? Kona och e-Niro finns ju med lite större batteri smile

KONA och Ioniq är syskon under skalet. Men Konan är mer högbygge och drar mer enligt ovan diskussion.

Du vet inte om där kommer någon ioniq med 64kwh batteri? Min kusin har en 28kwh ioniq och den räckvidden räcker enligt mig inte på långa vägar, annars är det en trevlig bil.

Hysteriskt med kths studie

Senast redigerat av SportPilot (12 oktober 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
12 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:
Kapar tråden lite, hur står sig en kona mot en ioniq förbrukningsmässigt ? Kona och e-Niro finns ju med lite större batteri smile

KONA och Ioniq är syskon under skalet. Men Konan är mer högbygge och drar mer enligt ovan diskussion.

Du vet inte om där kommer någon ioniq med 64kwh batteri? Min kusin har en 28kwh ioniq och den räckvidden räcker enligt mig inte på långa vägar, annars är det en trevlig bil.

Hyundai förefaller skapa ett sub-märke som heter Ioniq. Där kommer tre bilar de närmsta åren, men jag tänker att det är typ 50/50 om det blir bilar i samma anda eller om det blir nya ånglok likt Polestar 2 som drar 250Wh/km+ för "ingenting" och med trött laddkurva.

https://electrek.co/2020/08/10/hyundai-ioniq-ev-brand/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang