Förbrukningsdeklaration på elbilar och vilka modeller passar min körning?

Rensvinf
17 oktober 2020 · 528 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torpis skrev:

twin_cam skrev:
Pratade med kollegan som pendlar Kalmar - Oskarshamn och tillbaka varje dag med sin zoe 41kW . Bilen har aldrig krånglat och han klarar utan problem t.or även på vintern i bra fart. Enda problemet han upplever är att han bor i lägenhet och är beroende av laddstolpar för laddning som är lite opålitliga. Kör visst en del till Linköping m.m också och aldrig problem med räckvidden. Han körde på batterihyra högsta möjliga på 1200kr i månaden.

Det är ändå ganska korta sträckor och pendlar man så har man ju chans att ladda både över natten och över dagen. Något så inrutat som pendling 7.5+7.5mil hade faktiskt även Leaf24 eller Zoe 22 fixat med laddning hemma och på jobbet. Men man vill ju ha bilen till mer än bara pendla och skall man köra så långt varje dag så skall man kanske fundera på komforten också som du redan är inne på.

Din kollega visar även nästa sak att de som har en Zoe ofta bara köper halva bilen och väljer till batteriet på hyra. Jag har aldrig gillat den modellen av många olika anledningar. Köper man bilen begagnad så slipper man värdetappet pga svårigheten att sälja en bil med hyra. Nu finns dock Zoe 41 med ca 1000mil för under 200k och ja, då är det inte heller ett problem(för mig).

Sen som du säger så laddar kollegan inte hemma. Det skulle jag inte heller kunna göra med en Zoe pga att jag inte tål ljudet den för under laddning. Vissa verkar inte höra de frekvenserna men jag gör det haha. Ungefär som att man kan höra vad för motor eller till och med trim steg en bil har utan att se den så kan jag gå i ett villakvarter och direkt säga att den familjen ett hus bort har en Zoe på laddning. Inget för mig gelt enkelt.

Vid 3:35 trycker hon i appen och laddning en startar neutral

Satan! Jag hör högfrekventa ljud bra. Nu har väl inspelningen skalat ner Hz men usch! Hoppas inte grannen köper en sån.

Fy fan!  Det där är ju risk för att kommunen förbjuder laddning vid icke-kristliga tider. Hahaha. Jag hade hellre haft att grannen köpt en tupp som gal varje lördagsmorgon klockan 6 än att grannen drar igång det där eländet till laddning.

torpis Forummoderator
17 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Några tankar här... Bara för att jämföra med en fossil dinosaurie (min!).

Bra överslag!! Förnuftigt resonerat. Tiden är en faktor också. När man kör elbil så är det ju betydligt smartare att planera sina stopp efter var laddarna finns än att stanna extra på vägen.

Jag kan tänka mig att man gör minst en kanske två övernattningar på vägen där hotellet har laddstolpe osv. Nått av stoppen vid border shop osv.

Sen tänker jag att man åker ju gratis resten av året och behöver aldrig stanna vid en bensinmack ever. Jag pendlar och bilen är alltid fulladdad när jag kommer till den. Vi säger 100mil på en tank med V70, man vill ju ha lite marginal och så 4000mil, 40 tankningar per år och 10min per tankning(om det räcker men vi säger det) 400minuter 6.7timmar. På 2000mil 3.35timmar. Det är ren tid du står och andas i din bensinångor också. En modernare bil som inte har 70liters tank och kanske går på bensin eller etanol så blir det genast faktor två på tiden man behöver spendera på macken, 13.5h resp 6.7h då.

Jag är nästan helt säker på att elbilen trots allt vinner över ett år i tank/laddtid. Eller om vi vänder på det så är det inte riktigt självklart att det blir så som man tror.

Det är lite som alltid att man får räkna tills man når det resultat man vill komma åt big_smile

Men sen är det ju även så att fan vet om jag inte tagit flyget istället för att köra 240mil oavsett drivmedel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
17 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Kollat några reviews och lutar mer och mer åt en citigo. Som bil sett räcker den och komforten verkar vara okej. Ska försöka hitta en o provköra. Fronten är snyggare på citigo än på up även om det i grunden är samma bil. Jag gillar ju knappar och infotainmentenheten är den egna telefonen via usb med en app, en idé som kanske inte är bättre än vanligt infotainmentsystem men som jag gillar för enkelheten. Dessutom är telefonen inte laggig som systemen i många särskilt billiga bilar är.

Kan va ett steg in i elbilsträsket med. Ett prisbilligt alternativ för att kolla om elbilslivet är något för mig. Kanske.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
18 oktober 2020 · 3 109 Inlägg

Även om du inte gillar touchskärmar så provkör en Tesla Model 3 med så du har en till referens.
Jag är rätt säker på att en ny Leaf 40 kommer rasa nästan lika mycket i kronor som en ny Model 3 över ett par år.  Model 3 har numera dubbelglas och bättre isolering, elektrisk baklucka, värmepump etc, dvs det som vissa saknat.

Tänker du köra många mil om året så kolla även på batteritekniken, vissa bilar degraderar mer än andra, särskilt då Leaf 40 då det blir rejält varmt utan vätskekylda batterier.

Model 3 är väldigt energieffektiv dessutom och behöver ingen ”årlig” service hos märkesverkstaden, vilket spar pengar. Dessutom möjlighet till 1000kg på dragkroken etc.

Kona 28 blir garanterat billigast men kanske på gränsen när det blir kallt, kommer man verkligen 20 mil med lite snömodd på vägen? Å andra sidan, de tre dagarna om året här nere kan man kanske stanna och fylla på lite om det skulle behövas.

Wltp finns för elbilar med och det går utmärkt att jämföra modellerna men tänk på att vissa äldre bilar är uppgivna i en äldre standard och då kan man ej jämföra räckvidd mot wltp bilar.

Senast redigerat av viccoA (18 oktober 2020)

twin_cam Smålänning
19 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Leaf är inte intressant.
Har klurat på att provköra model 3 som en referens mest, men vart gör man det?

Konan jag kollat på är 64kwh varianten, den har gott om ström. Såg dock att Skoda Enyac är på G, och hamnar på typ samma pris.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
19 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Har klurat på att provköra model 3 som en referens mest, men vart gör man det?

Konan jag kollat på är 64kwh varianten, den har gott om ström. Såg dock att Skoda Enyac är på G, och hamnar på typ samma pris.

Ja, men då hamnar vi plötsligt på bilar som är dubbelt så dyra som Ioniq 28, Zoe41 och e-UP. Du får antagligen dubbelt så mycket för pengarna, vi får hoppas det iaf. Men för min del så har jag helt enkelt inte råd att lägga till så mycket pengar för något jag inte behöver.

Får som sagt två av mina bilar med varsitt extra batteri för vad en Model 3, Kona 64 eller Enyaq kostar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
19 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Ja jag vet, är alldeles för dyrt. Men provköra är ju kul...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
19 oktober 2020 · 3 109 Inlägg

twin_cam skrev:
Leaf är inte intressant.
Har klurat på att provköra model 3 som en referens mest, men vart gör man det?

Konan jag kollat på är 64kwh varianten, den har gott om ström. Såg dock att Skoda Enyac är på G, och hamnar på typ samma pris.

Begagnad model 3 kan du provköra hos den handlare som har en hemma men bättre att provköra hos Tesla. Då får du en ordentlig genomgång av bilen och dess funktioner samt provkörning.  Vill du provköra hos Tesla bokar du vilket försäljningsställe, dag och tid på hemsidan. Ibland får man inte provköra om man kommer spontant pga tidsbrist.

torpis Forummoderator
19 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:
Ibland får man inte provköra om man kommer spontant pga tidsbrist.

Ibland från man inte provköra trots att man bokat tid. Så ja.... handlare med bil i lager är nog säkraste kortet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
19 oktober 2020 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:

viccoA skrev:
Ibland får man inte provköra om man kommer spontant pga tidsbrist.

Ibland från man inte provköra trots att man bokat tid. Så ja.... handlare med bil i lager är nog säkraste kortet.

Ok, låter skumt, var bilen bara borta? Jag har provkört vid ett par olika tillfällen och alltid blivit bra bemött.

Bästa alternativet är att skriva i någon tesla grupp på facebook och få provköra någons bil som bor i närheten, då får man dessutom lite mer information än lokala fossilnasaren.

twin_cam Smålänning
29 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Vart o provade Peugeot e208 före jobbet idag. Trevlig bil alltså, helt klart en av de bästa elbilarna jag provat. Dessutom ser den fräck ut. Är lite allergisk mot när det piper för minsta lilla i bilar med men den var behagligt befriad från sånt och det går att släcka den stora infotainmentskärmen, det är en stor fördel, skärmar är jobbigt att titta på vid mörkerkörning.

Drivlinan beter sig som önskat i en elbil. På B-läget behöver bromsen bara användas när man stannar och befriad från fåniga paddlar till regeringen utan det styrs med bromspedalen.

Sen är ju europeiska bilar betydligt roligare att köra än asiatiska, hade glömt hur viktigt det var för mig att bilen är rolig att köra när man är på det humöret.

Helt klart en intressant kandidat med fördelaktiga ägandekostnader.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
29 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Vart o provade Peugeot e208 före jobbet idag. Trevlig bil alltså, helt klart en av de bästa elbilarna jag provat. Dessutom ser den fräck ut. Är lite allergisk mot när det piper för minsta lilla i bilar med men den var behagligt befriad från sånt och det går att släcka den stora infotainmentskärmen, det är en stor fördel, skärmar är jobbigt att titta på vid mörkerkörning.

Drivlinan beter sig som önskat i en elbil. På B-läget behöver bromsen bara användas när man stannar och befriad från fåniga paddlar till regeringen utan det styrs med bromspedalen.

Sen är ju europeiska bilar betydligt roligare att köra än asiatiska, hade glömt hur viktigt det var för mig att bilen är rolig att köra när man är på det humöret.

Helt klart en intressant kandidat med fördelaktiga ägandekostnader.

Nu minns jag inte om du provat ID.3, men jag tyckte den var rejält mycket bättre på alla plan än 208.

Helheten är ju delvis avhängd hur handlaren beter sig och här är Peugeothandlaren riktigt butter medan VW var en frisk fläkt.

Kul att du är ute och provkör. Det är ju ett steg i rätt riktning mot ett köp

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
twin_cam Smålänning
29 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

torpis skrev:

twin_cam skrev:
Vart o provade Peugeot e208 före jobbet idag. Trevlig bil alltså, helt klart en av de bästa elbilarna jag provat. Dessutom ser den fräck ut. Är lite allergisk mot när det piper för minsta lilla i bilar med men den var behagligt befriad från sånt och det går att släcka den stora infotainmentskärmen, det är en stor fördel, skärmar är jobbigt att titta på vid mörkerkörning.

Drivlinan beter sig som önskat i en elbil. På B-läget behöver bromsen bara användas när man stannar och befriad från fåniga paddlar till regeringen utan det styrs med bromspedalen.

Sen är ju europeiska bilar betydligt roligare att köra än asiatiska, hade glömt hur viktigt det var för mig att bilen är rolig att köra när man är på det humöret.

Helt klart en intressant kandidat med fördelaktiga ägandekostnader.

Nu minns jag inte om du provat ID.3, men jag tyckte den var rejält mycket bättre på alla plan än 208.

Helheten är ju delvis avhängd hur handlaren beter sig och här är Peugeothandlaren riktigt butter medan VW var en frisk fläkt.

Kul att du är ute och provkör. Det är ju ett steg i rätt riktning mot ett köp

Har provat id.3, var väl trevlig men hade enormt svårt för den "haptiska feedbacken" i rattknapparna. Dom fungerade inte speciellt bra heller, eller om det är mina kemikalieskadade händer fel 😂 Behöver nog ta en offert på den och se om jag får bättre bud på inbyte. Redan Peugeoten får jag lägga 10k i handpenning extra vid inbyte, har inga planer alls på att lägga mycket mer än så extra, då kan jag lika gärna behålla bilen jag har, eftersom jag inte har mer pengar än så att lägga på bil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
29 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Håller med om prisbilden. När man köper en bil för så mycket så måste det vara riktigt bra. Jag försökte hela min provtur i Peugeot få fram en mätare som visade förbrukningen. Det gick inte, eller jag lyckades inte. Det tog nog 2 mil innan jag hittade farthållarspaken.(haha) Jag letade ändå men den satt ditklistrad lite på tvären typ.  Jag undrade mest vad fasen Peugeot har hittat på.

ID.3 kan jag hålla med om knapparna, men jag kan ändå förstå hur dom tänkt, vart dom är på väg med det dom börjat med i form av mjukvara. Jag såg en potential där som inte fanns i Peugeot.

Men det är så himla olika. Jag kommer från en V70 på 59000mil och undrade hur man kunde få en så liten bil som Peugeot 208 att kännas så stor och klumpig. ID3 tyckte jag var trevligare att köra, men det är liksom inte heller någon sportbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
twin_cam Smålänning
31 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Var inne och tog en offert på en Zoe. Verkar som de är sugna på att bli av med 2020 års lagerbilar... Fick ett pris som va nästan 5000 under grundpris för en nästan fullutrustad zoe inkl. Vinterhjul.

Var samma sak med Peugeot 208:an. 60k rabatt utan att ens pruta eller förhandla för en med förvisso mindre utrustning.

Verkar bli bjuden runt 65 för bilen jag hsr, handpenningen på 20% blir runt 75 i bägge fallen, kan det ge nåt att va så tuff och säga att slipper jag lägga pengar emellan så blir det affär? Kan det funka?

Btw. Hörde eller läste nånstans att zoe inte har adaptiv farthållare, är det sant eller beror det på utrustning? Står likadant o specen på bägge bilarna men vet att peugeoten har det, för den har jag provat farthållaren på men zoe var bara en kortare tur.

Designässigt så föredrar jag 208 på utsidan men zoe på insidan. Less is more liksom.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
31 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Jag vet att både Peugeot 208 och Zoe kommer i olika paket. Peugeot 208 behöver ju något paket för att få grundläggande funktioner så som key-less.

Zoe har inte adaptiv farthållare. och du måste verkligen tänka på att den helt saknar snabbladdning samt för oljud vid laddning hemma.


Själv var jag och köpte polkagrisar igår, 37mil med släpvagn, inga problem. Först ca 50km på väg att hämta släpet, 129Wh/km. Men släp på så drog den 135Wh/km till Gränna och 152Wh/km på hemvägen med lite last på.

Förbrukningen hos min Leaf 24 för 6år sedan var som följer utan släp(!)

ept 156Wh/km
okt 167Wh/km
nov 182Wh/km
dec 192Wh/km


https://i.imgur.com/BrTS4bdh.jpg

https://i.imgur.com/xJasvFu.jpg

https://i.imgur.com/kum0LGp.jpg

https://i.imgur.com/kQzNPJLl.png

https://i.imgur.com/M1QLyZ0.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
31 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

På ämnet, tänk dock på att dom är helt rabiata på det forumet. Synnerligen annorlunda bild på vad som är normalt jämfört mot oss vanliga. Model 3 är en andrabil och Zoe/208 tredjebil som duger i stan

https://teslaclubsweden.se/forum/viewto … 7a90b73a4b

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
31 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Åf här hemma sa att det inte går att få drag på en ioniq. Har jag blivit lurad?

Zoe jag fick pris på har tillvalet DC-snabbladdare, dock bara 50kW, var det det du menade med att den saknar snabbladdning?

Bryr mig faktiskt inte om keyless. Bilen jag provade hade det, men keyless go är enligt mig helt meningslöst om man inte samtidigt har keyless entry eftersom man ändå måste på nyckeln för att låsa upp. Så jobbigt är det inte att sätta den i låset 😂 ID.3 var grym där, öppna, sitt ner, lägg i D, kör. Ingen startknapp eller nånting. Keyless done right enligt mig.
Att zoe saknar adaptiv farthållare kan vara en dealbreaker. Pendlar på E22 i Kalmar län och folk är helt värdelösa på det där med att hålla jämn fart här.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
31 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Åf här hemma sa att det inte går att få drag på en ioniq. Har jag blivit lurad?

Lurad, tja av mig i så fall. Klippa och klistra "lite" så passar dragkrok från Niro. Helt dold när kroken inte används

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
31 oktober 2020 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:

twin_cam skrev:
Åf här hemma sa att det inte går att få drag på en ioniq. Har jag blivit lurad?

Lurad, tja av mig i så fall. Klippa och klistra "lite" så passar dragkrok från Niro. Helt dold när kroken inte används

Men regbes och godkänd med drag?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang