Förbrukningsdeklaration på elbilar och vilka modeller passar min körning?

twin_cam Smålänning
31 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Jaha, nä då skippar hag hellre kroken, kan bli bekymmer med en helbilsgodkänd bil som inte är homologerad med dragkrok om man har otur...

Förr gick det montera och få en dragvikt på upp till 1500kg, men tvekar på att det går på en helbilsgodkänd kärra...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
twin_cam Smålänning
31 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Men hörni...
Opel Corsa E verkar ju dela bottenplatta med e208? Fan att jag lyckats bomma att det var PSA som köpte Opel av GM.

Då slipper man ju det läbbiga instrumenthuset i e208 men får det trevliga chassit och drivlinan, och har Opel behållit byggkvaliteten från GM så lär den kännas som ett kassaskåp. Utgångspriset var dessutom något förmånligare och den kan beställas i min favoritfärg... big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
twin_cam Smålänning
2 november 2020 · 7 877 Inlägg

Okej, vart inne och fick offert på två Opel Corsa lagerbilar.
Den ena basmodellen Edition, den andra nivån över (elegance)
Precis under 300k för Edition. 40k till för Elegance, och det enda jag egentligen verkligen skulle vilja ha från det paketet är adaptiv farthållare. Annars är det ju såklart massor med mer utrustning som ingår i Elegancepaketet som matrix-led framljus, led bakljus, navigation, nyckelfritt open & start-system, dödavinkelvarnare, nått meningslöst stylepack och den färgen jag egentligen vill ha. Milkostnaden i min kalkyl skiljer 1 kr milen.

Tänker att navigation är onödigt när det finns Mirror-Link i multimedieenheten där man kan köra ABRP eller Google Maps om man behöver navigation?

Är extra utrustningen värd 40k? eller rättare sagt, kommer jag sakna den om jag aldrig haft den? Backkamera t.ex är standard, bara det är en uppgradering från idag.

Tänker att vilja jag ha en anna färg kostar det inte ens 40k att foliera bilen och då skyddar man lacken också samtidigt som en vit bil behåller värdet bättre än en knallorange.

Handlaren va inte på mitt spår att inte köpa mer utrustning än jag behöver, han ville gärna sälja den dyrare såklart men rekommenderade den billigare, han tror det räcker och eftersom extra utrustning ger en högre värdeminskning.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
xXSammy
3 november 2020 · 6 568 Inlägg

twin_cam skrev:
mer utrustning som ingår i Elegancepaketet som matrix-led framljus

Nu vet jag inte hur Opel's LED lampor är, men de näst bästa (komfortstolar var bäst) jag valde till min bil var full-dynamiska LED lampor

Kommer nog inte vilja ha något annat igen smile

Senast redigerat av xXSammy (3 november 2020)

De/Dem
torpis Forummoderator
3 november 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Tänker att navigation är onödigt när det finns Mirror-Link i multimedieenheten där man kan köra ABRP eller Google Maps om man behöver navigation?

Ja, när du väl behöver navigator så är den inbyggda ofta utdaterad. Men det är smidigt att kunna slå in adresser smidigt utan att plugga in telefonen. Vad det är värt? Svårt att säga. Jag hade antagligen inte valt till det för en kostnad, men saknat det. Tyvärr kan man sällan välja till bara det man behöver utan det ingår i ett paket. Mercedes EQC blir alltså 50papp dyrare för att få stolsvärme fram. Det är ganska imponerande i en Mercedes för 800k att det inte ingår, men men.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
7 november 2020 · 7 877 Inlägg

Ja paket är verkar ju vara det som gäller idag. Förståerligt ut produktionsteknisk synpunkt men tråkigt för kunden som ska köpa en ny bil men inte kan få den exakt som denne vill.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
twin_cam Smålänning
26 november 2020 · 7 877 Inlägg

Har beställt mig en bil nu! Kommer om 6-8 veckor 😁

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
26 november 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Har beställt mig en bil nu! Kommer om 6-8 veckor 😁

https://cdn.motor1.com/images/mgl/xEyvz/s1/2016-dodge-viper-acr.jpg

Wow!! Fin färg med smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
26 november 2020 · 7 877 Inlägg

torpis skrev:

twin_cam skrev:
Har beställt mig en bil nu! Kommer om 6-8 veckor 😁

https://cdn.motor1.com/images/mgl/xEyvz … er-acr.jpg

Wow!! Fin färg med smile

Haha dock ingen sån 😂

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang