Köpråd: Billån Finansiering

Fadel
13 oktober 2020 · 22 Inlägg

Hej!

Jag hade tänkt köpa mig själv en begagnad bil för ca 540 000, och jag undrar vad som är det smartaste när det gäller finansieringsmetod (Restskulld / Avbetalningstid). Kommer kanske sälja den om 3-4 år.

Bonus fråga: Finns det någon nackdel med restskulld?

Exempel 1

Kontantinsats: 119 980 kr
Avbetalningstid: 36 månader
Restskulld: 50%

Månadskostnad från: 5 775 kr


Exempel 2:

Kontantinsats: 122 636 kr
Avbetalningstid: 84 månader
Restskulld: 50%
Månadskostnad från: 3 131 kr



Exempel 3:

Kontantinsats: 117 304 kr
Avbetalningstid: 84 månader
Månadskostnad från: 5868 kr

Kan någon förklara för mig vad som är mest förmånsaktigt? och vad dessa 3 exempel har för nackdelar/fördelar?

All information uppskattas!
Med vänliga hälsningar,

Senast redigerat av Fadel (13 oktober 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Är inte ett vanligt banklån det billigaste?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Fadel
13 oktober 2020 · 22 Inlägg

Vettemannen skrev:
Är inte ett vanligt banklån det billigaste?

/Benny

Jag har för mig att billån nästan alltid är mer förmånligt då du enbart lånar pengar för en bil. Det är lättare att bli beviljad osv.

Billån har ofta lägre ränta också. Vissa banker har medlemslån, men det är inget jag kommer att nyttja.

simlar
13 oktober 2020 · 5 516 Inlägg

Nackdelen med restskuld är ju att du behöver se till att ha dom pengarna på kontot den dagen lånet ska lösas.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Presidento Of World
13 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

simlar skrev:
Nackdelen med restskuld är ju att du behöver se till att ha dom pengarna på kontot den dagen lånet ska lösas.

Precis och skall du "fortsätta" på samma lån sen om du inte har pengarna så får du "nytt" lån med sjuka räntor och avgifter..

Fick lära mig det hos en seriös större handlare då dom mindre gärna lockar med typ lån med restvärde utan att nämna det sistnämnda.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
flamuren
13 oktober 2020 · 27 Inlägg

Effektiv ränta på billån med restskuld brukar vara högre (ibland mycket högre) än en billån eller medlemslån genom en bank. Alltid bättre ränta genom en bank när man kollar totala priset.

Fadel
13 oktober 2020 · 22 Inlägg

Tack för ALLA svar!!

Så rekommenderat är lån utan restskulld.

En fråga till nu när ni alla ändå är så snabba på att svara: Brukar bilfirmor betala ut rimliga summor om man bestämmer sig för att sälja bilen till dom och fortfarande har lån kvar på bilen?

Senast redigerat av Fadel (13 oktober 2020)

Brådhis * Voff voff *
13 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Fadel skrev:
En fråga till nu när ni alla ändå är så snabba på att svara: Brukar bilfirmor betala ut rimliga summor om man bestämmer sig för att sälja bilen till dom och fortfarande har lån kvar på bilen?

Generellt sett är nog svaret nej. Det finns väl alltid undantag, i synnerhet om man köper något annat hos dom. Men ren försäljning till bilhandlare brukar vara en bit under skambuden på Blocket...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
14 oktober 2020 · 5 516 Inlägg

Fadel skrev:
Tack för ALLA svar!!

Så rekommenderat är lån utan restskulld.

En fråga till nu när ni alla ändå är så snabba på att svara: Brukar bilfirmor betala ut rimliga summor om man bestämmer sig för att sälja bilen till dom och fortfarande har lån kvar på bilen?

Man får aldrig rimliga summor vid inbyte hos bilhandlare.

Kan ta som exempel en arbetskollega, han köpte en Volvo V70 Classic för 70k och 1år/2000mil senare bytte han in den hos samma bilhandlare och fick då 45k för den i inbyte...

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Off
29 oktober 2020 · 101 Inlägg

Fadel skrev:
Tack för ALLA svar!!

Så rekommenderat är lån utan restskulld.

En fråga till nu när ni alla ändå är så snabba på att svara: Brukar bilfirmor betala ut rimliga summor om man bestämmer sig för att sälja bilen till dom och fortfarande har lån kvar på bilen?

Precis som redan nämnt så nej, att sälja till en bilhandlare är en stor förlust jämfört med att sälja privat på blocket.

Och ska du sälja på blocket måste du först betala tillbaka hela lånet för annars går inte ägarbytet igenom.

Tobzter
29 oktober 2020 · 3 144 Inlägg

Off skrev:

Fadel skrev:
Tack för ALLA svar!!

Så rekommenderat är lån utan restskulld.

En fråga till nu när ni alla ändå är så snabba på att svara: Brukar bilfirmor betala ut rimliga summor om man bestämmer sig för att sälja bilen till dom och fortfarande har lån kvar på bilen?

Precis som redan nämnt så nej, att sälja till en bilhandlare är en stor förlust jämfört med att sälja privat på blocket.

Och ska du sälja på blocket måste du först betala tillbaka hela lånet för annars går inte ägarbytet igenom.

går att sälja med lånet kvar om det betalas in  vid försäljning av bilen. då kommer Transportstyrelsen se detta och ägarbytet går igenom.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2020 · 17 379 Inlägg

Som tobzter nämner så är det svårt att sälja bilen till en privatperson med restskuld. Visst går det men då måste köparen kontakta kreditbolag/bank för att få en skuldsumma på bilen den dagen den ska byta ägare. Överskjutande belopp kan denne ge till dig som säljare och resten får säljaren skicka in till kreditgivaren. Visst går det men lite krångligare för köparen.

Som exempel skulle jag köpa en bil för 2 månader sedan för 125000:- Säljaren hade en skuld som uppgick till cirka 128000:- Så säljaren skulle får ge mig 3000:- för att överta bilen. Han lovade att "fixa det". Visst... Vi köpte inte den utan köpte en likadan bil som det inte låg kreditspärr på. Bara för och vara på den säkra sidan.

Sen en bil för över en halv miljon? Det luktar prestandabil. Det luktar även rejäl värdeminskning. Kan bli en skuldfälla där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
29 oktober 2020 · 1 138 Inlägg

Med tanke på dina tidigare trådar så tror jag inte han får ens lånet för de bilarna smile Och får han de så kommer månadskostanden för försäkringen vara lika hög som bilen avbetalning

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2020 · 17 379 Inlägg

amazinjoey skrev:
Med tanke på dina tidigare trådar så tror jag inte han får ens lånet för de bilarna smile Och får han de så kommer månadskostanden för försäkringen vara lika hög som bilen avbetalning

Ojdå, missade det. Drömmare alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fadel
31 oktober 2020 · 22 Inlägg

amazinjoey skrev:
Med tanke på dina tidigare trådar så tror jag inte han får ens lånet för de bilarna smile Och får han de så kommer månadskostanden för försäkringen vara lika hög som bilen avbetalning

Hur menar du? en årsinkomst på 417 000 lär vara tillräckligt för en bil på 400 000 efter kontantinsats - hur tänkte du här?

Helförsäkring ligger på 2120 SEK/månaden - Här igen, hur tänkte du?

Tidigare trådar - syftar du på när jag frågar hur FF ser på trimmade bilar? Är det en konstig fråga? Hur tänkte du här?

Förstår mig inte på dina menigslösa angrepp. Sluta vara saltig och skaffa dig ett liv.

Mvh

amazinjoey
1 november 2020 · 1 138 Inlägg

Har du ens räknat på din levnadskostnad!?
Vi räknar:
5868 kr i månaden för bilen
300kr i ränta
2120kr i månaden i försäkringen
3000kr-4000kr i månaden för bara service och underhåll kostnader, då detta är sportbilar å en jävla Nissan Micra
2000-3000kr i oförutsedda kostnader som du kommer behöva lägga undan
2000-3000kr i månaden bränsle kostnad.


Så minst 15 000kr - 18000 i månaden bara för bilen och då har du inte ens räknat med värde minskning.

Att du får 417 000kr innan skatt är inget att skryta om, de är standard för en nyexad.
Du får runt runt 25-26 000kr i lön efter skatt

25000 - 15000 = 10 000kr att leva på som högst, 7000kr minimum
Chansar att du fortfarande bor hos dina päron med tanke på hur du dagdrömmer och har inga planer att flytta ut .

För hade du haft eget så hade du fan inte haft råd att leva



Grundregeln i att äga en bil är att den inte ska värd mer än 1/3 av din årsinkomst för att man ska ha råd med den

Senast redigerat av amazinjoey (1 november 2020)

xXSammy
1 november 2020 · 6 566 Inlägg

amazinjoey skrev:
text

Framkommer inte om egen parkering finns
Eller om TS kommer pendla via Essinge leden, alternativt åka igenom innerstan så trängelskatt tillkommer kanske
Skatt på bilen ska betalas också

Skulle säga att en vettig avbetalningskostnad är högst 3500 i månaden

En bil bör inte ha en fast månadskostnad som är högre än hyran/hyra + bolån

De/Dem
Off
1 november 2020 · 101 Inlägg

amazinjoey skrev:
Har du ens räknat på din levnadskostnad!?
Vi räknar:
5868 kr i månaden för bilen
300kr i ränta
2120kr i månaden i försäkringen
3000kr-4000kr i månaden för bara service och underhåll kostnader, då detta är sportbilar å en jävla Nissan Micra
2000-3000kr i oförutsedda kostnader som du kommer behöva lägga undan
2000-3000kr i månaden bränsle kostnad.


Så minst 15 000kr - 18000 i månaden bara för bilen och då har du inte ens räknat med värde minskning.

Att du får 417 000kr innan skatt är inget att skryta om, de är standard för en nyexad.
Du får runt runt 25-26 000kr i lön efter skatt

25000 - 15000 = 10 000kr att leva på som högst, 7000kr minimum
Chansar att du fortfarande bor hos dina päron med tanke på hur du dagdrömmer och har inga planer att flytta ut .

För hade du haft eget så hade du fan inte haft råd att leva



Grundregeln i att äga en bil är att den inte ska värd mer än 1/3 av din årsinkomst för att man ska ha råd med den

xXSammy skrev:

amazinjoey skrev:
text

Framkommer inte om egen parkering finns
Eller om TS kommer pendla via Essinge leden, alternativt åka igenom innerstan så trängelskatt tillkommer kanske
Skatt på bilen ska betalas också

Skulle säga att en vettig avbetalningskostnad är högst 3500 i månaden

En bil bör inte ha en fast månadskostnad som är högre än hyran/hyra + bolån

Alltså ursäkta men den svenska avundsjukan kan ni lämna i era skallar.

Varför sitter ni och säger till andra hur dyra bilar de ska köpa och hur de ska planera sin ekonomi?

Låt honom köpa hur jävla dyr bil han vill. Ni har ingen aning om hur han lever. Alla vill inte ha sina prioriteringar som en Svensson. Vissa av oss här i världen väljer att prioritera annorlunda än 40-åriga snickare med tre barn.

Skärp er och låt tråden handla om det trådskaparen ville att den skulle handla om.

xXSammy
1 november 2020 · 6 566 Inlägg

Off skrev:
text.

k

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 november 2020 · 14 007 Inlägg

xXSammy skrev:

Off skrev:
text.

k

Vad betyder "k"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang