Lotus - Creating history

torpis Forummoderator
16 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Lotus har alltid varit innovativa. Under tiden i F1 så var dom alltid över gränsen. Förarna ville köra Lotus, för annars hade dom ingen chans. Samtidigt var bilarna farliga, riktigt farliga. Colin Chapman såg liksom ingen poäng i att addera material som inte gjorde bilarna snabbare. Så dom var markant mycket farligare att köra än övriga bilar eftersom alla material var precis på gränsen, inget över till marginaler, inget som räddade dig när du missade.

Nu 30år senare så skapar Lotus Type 130, en hysterisk elbil med 1500kW och drivning på alla fyra hjulen givetvis. Nu för tiden så är det så att är det biltävling så kommer alla elbilarna, sen där efter kommer bilarna med förbränningsmotorer. Många är lite störda på att det är så, men utvecklingen fortsätter och då har bilarna som går på dino juice ingen chans.

Ganska kittlande att man kan få en högpresterande F1 motor att fungera. 20000rpm, 5000 delar varav 1500 rör sig. Temperaturer upp till 1200grader, 1000hk ur en motor på 3 liter utan överladdning!    ....Snacka om att allt måste klaffa till 100%

En elmotor har EN rörlig del och inget är så varmt att det fräser om tungan när man slickar på den. och man åker ifrån den där visselpipan till F1 bil lätt som en plätt.

Lotus Type 130 blev till slut Lotus Evija, den har två markerade egenskaper. Den är ganska rejält cool och den är ganska rejält dyr. big_smile

Vid 6:30 förklarar Clarksson varför man hellre skall välja en Esprit V8 turbo.



Lotus skrämmer Lord March på Goodwood

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

ÖH, jag har inte så brått längre..
Man vill väl leva något år längre när man lever på pensionen..
86 Hk räcker gott i gamla "ödlebettan"..smile

Senast redigerat av axxet (16 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torpis Forummoderator
16 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

axxet skrev:
ÖH, jag har inte så brått längre..
Man vill väl leva något år längre när man lever på pensionen..
86 Hk räcker gott i gamla "ödlebettan"..smile

Dom har ju ett range mode på 1000hk, dom har tänkt på allt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2020 · 17 380 Inlägg

Tycker inte den var speciellt vacker bakifrån. Men om jag hade fått en i julklapp? Tja, okey då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
17 oktober 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Racebilar utan motorljud är ju heldött!

torpis Forummoderator
17 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Racebilar utan motorljud är ju heldött!

Motorljud ja, kolla filmen innan du trollar forumet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
jaka54
17 oktober 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har kollat filmen! Tycker forfarande att allt som handlar om racing med el är tråkigt! En dimension med racing som försvinner.

torpis Forummoderator
17 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har kollat filmen! Tycker forfarande att allt som handlar om racing med el är tråkigt! En dimension med racing som försvinner.

Du får bemöda dig med att förklara varför.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
jaka54
17 oktober 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som jag sa så försvinner en dimesion med eldrift! Kunskapen om att få en förbränningsmotor  att fungera. Jag tycker naturligtvis att eldrift, framför allt bränslecelldrift är bra för framtida standard bilar men racing nej! Inget ljud och  ingen kunskap krävs för att få en förbränningsmotor att fungera inget motoröra krävs och ingen känsla för inställningar osv . Bara att slå på en kontakt så funkar det direkt, det är eldrift!
Kolla Youtube videon , och alla andra videor med Mustie 1 . Charmenoch glädjen  med att få en föbränningsmotor att fungera lyser igenom allt vad han gör.
https://www.youtube.com/watch?v=pW_URDb0wys

viccoA
18 oktober 2020 · 3 109 Inlägg

Det är mycket mer med utvecklingen av Lotusen som är intressant än bara ”saknar förbränningsmotor, inget kul”.

När hela bakljusen är en stor venturitunnel, exotiska material, chassi och väghållning. Batteriteknik, laddteknik. Jag är rätt säker på att man lagt betydligt mer utvecklingstimmar på den här modellen än vad man gjort på många tidigare modeller.

Den är grym och visar verkligen hur onödigt det är med buller, utsläpp, partiklar och avgaser.

”Tyvärr” kommer det inte utvecklas många förbränningsmotor-bilar framöver i segmentet snabba bilar, helt enkelt för de inte är särskilt snabba.

torpis Forummoderator
18 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:
Det är mycket mer med utvecklingen av Lotusen som är intressant än bara ”saknar förbränningsmotor, inget kul”.

När hela bakljusen är en stor venturitunnel, exotiska material, chassi och väghållning. Batteriteknik, laddteknik. Jag är rätt säker på att man lagt betydligt mer utvecklingstimmar på den här modellen än vad man gjort på många tidigare m
Den är grym och visar verkligen hur onödigt det är med buller, utsläpp, partiklar och avgaser.

”Tyvärr” kommer det inte utvecklas många förbränningsmotor-bilar framöver i segmentet snabba bilar, helt enkelt för de inte är särskilt snabba.

Precis, utvecklingen går framåt. Det är ganska kul när någon på fullt allvar argumenterar för att det på något vis blir för enkelt med elmotorer och det inte låter rätt. Samma person har dock inga som helst tankar på att man egentligen då borde lobba för ångmaskiner. Det saknar själ när det inte brinner på riktigt utanför motorn, pyser, visslar och donar.  Eller reflektera över att man inte är vass nog på att segla så man måste fuska med motor. Otroligt att mura in sig på just bara en enda teknik nånstans i mitten och säga att det är just den som är det som är rätt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Rensvinf
18 oktober 2020 · 528 Inlägg

torpis skrev:

viccoA skrev:
Det är mycket mer med utvecklingen av Lotusen som är intressant än bara ”saknar förbränningsmotor, inget kul”.

När hela bakljusen är en stor venturitunnel, exotiska material, chassi och väghållning. Batteriteknik, laddteknik. Jag är rätt säker på att man lagt betydligt mer utvecklingstimmar på den här modellen än vad man gjort på många tidigare m
Den är grym och visar verkligen hur onödigt det är med buller, utsläpp, partiklar och avgaser.

”Tyvärr” kommer det inte utvecklas många förbränningsmotor-bilar framöver i segmentet snabba bilar, helt enkelt för de inte är särskilt snabba.

Precis, utvecklingen går framåt. Det är ganska kul när någon på fullt allvar argumenterar för att det på något vis blir för enkelt med elmotorer och det inte låter rätt. Samma person har dock inga som helst tankar på att man egentligen då borde lobba för ångmaskiner. Det saknar själ när det inte brinner på riktigt utanför motorn, pyser, visslar och donar.  Eller reflektera över att man inte är vass nog på att segla så man måste fuska med motor. Otroligt att mura in sig på just bara en enda teknik nånstans i mitten och säga att det är just den som är det som är rätt.

Att få till effektiva elmotorer/drivlinor är för den delen inte en promenad-i-parken heller. Bara kolla på vissa av de försök som gjorts. Långt ifrån alla är imponerande. Det gäller bara att vilja förtjusas över den teknikutveckling som faktiskt sker. Det är så himla synd bara att det inte lyfts fram mer. Det är som att elbilsparadigmet ska skohornas in, när det verkligen borde välkomnas.  Allt talar ju för att det är den teknik som kommer vinna.  Alla andra kommer bli ngn slags betamax. Utan att porren blir det som avgör, hahaa

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har kollat filmen! Tycker forfarande att allt som handlar om racing med el är tråkigt! En dimension med racing som försvinner.

Scalextric är inte tråkigt! wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
19 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Har kollat filmen! Tycker forfarande att allt som handlar om racing med el är tråkigt! En dimension med racing som försvinner.

Scalextric är inte tråkigt! wink

Vi får på något vis ända dela ut en poäng eftersom utmaningen varit större för barnen om det varit bensinmotor i Scalextric bilarna...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Har kollat filmen! Tycker forfarande att allt som handlar om racing med el är tråkigt! En dimension med racing som försvinner.

Scalextric är inte tråkigt! wink

Vi får på något vis ända dela ut en poäng eftersom utmaningen varit större för barnen om det varit bensinmotor i Scalextric bilarna...

Eller ångmaskin... Eller en (mycket liten) häst...

Senast redigerat av Brådhis (19 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang