Hjälp med bedömning av tillräckligt med hästkrafter

Vincentt
17 oktober 2020 · 11 Inlägg

Första inlägget på väldigt många år, så nu är man här eftersom jag är för första gången osäker på en sak man då man har kört bensin i så många år och nu är det dags att gå över till diesel.

Just nu har vi en 2014 Toyota Auris Touring Sports hybrid på 136hk, bensin. Vi ska gå över till en Nissan X-trail 2016 på 130hk men diesel.

Min fråga är. Är 130hk med diesel tillräckligt  eller är det underkant för lite för just en sådan bil? De senare X-trail har 160hk för bensin och 150hk för diesel. X-trail Motsvarar en XC60 i storlek.

Vi kommer inte att dra husvagn men under semestern lär vi lasta kärran fullt. Lite info nedan.

X-trail info (130hk diesel)
Tjänstevikt (faktisk vikt) 
1784 kg

Max lastvikt 
526 kg

Totalvikt 
2310 kg


Auris info (136hk)
Tjänstevikt (faktisk vikt) 
1510 kg

Max lastvikt 
355 kg

Totalvikt 
1865 kg

Skriver om på en telefon

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Kolla släpvagnsvikten på den bil du ska köpa så du får dra kärran med bilen och om det fordras BE. Kanske du har BE.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vincentt
17 oktober 2020 · 11 Inlägg

Vettemannen skrev:
Kolla släpvagnsvikten på den bil du ska köpa så du får dra kärran med bilen och om det fordras BE. Kanske du har BE.

/Benny

Jag ska inte dra något sånt. Det är väl mer om bilen lastat till max enligt datan.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Du skrev ju så här: Vi kommer inte att dra husvagn men under semestern lär vi lasta kärran fullt. Trodde du menade släpkärra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vincentt
17 oktober 2020 · 11 Inlägg

Vettemannen skrev:
Du skrev ju så här: Vi kommer inte att dra husvagn men under semestern lär vi lasta kärran fullt. Trodde du menade släpkärra.

Ja, nu när man läser det tolkas det som släpkärra... Eller bil. Men, ingen släpkärra iaf, sorry. Bra att du noterade det.

/Benny

Lucif3r
17 oktober 2020 · 2 183 Inlägg

Det är mer faktorer än råa hästar som spelar roll när det gäller förbränningsmotorer.

Just diesel kontra bensin så ligger den stora skillnaden i att dieslar överlag har mer vrid per häst än bensinare. Därav har dieslar ofta - inte alltid - mindre hästar än bensinmodeller, men desto mer vrid.

Sen kommer vi till den mer tekniska biten, nämligen effektkurvan. Dvs, VART i registret all effekt finns. En bil som lämnar nästan all effekt strax under varvstopp och är mer eller mindre "död" i dom lägre registren är inget man vill ha som bruksbil, även om den bilen kanske lämnar 500hk jämnfört med en som lämnar 150hk. 150hk'n skulle vara betydlgit trevligare att köra än 500hk'n.
Även här spårar vi in lite på skillnaden mellan bensin och diesel. Diesel har fördelen att dom ofta kan lämna mer effekt i dom lägre registren än bensinmodeller, vilket är en stor anledning till att dom anses optimala för tung dragning.

Det här var inget konkret svar på din fråga, men kontentan av det hela är helt enkelt att effektsiffror har mindre betydelse än man kan tro i praktiken. Speciellt när vi talar diesel vs bensin.
Det bästa tips jag kan komma med är att helt enkelt provköra dom olika modellerna få en egen uppfattning om vilken som lämpar sig bäst till din körstil.

Vincentt
17 oktober 2020 · 11 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är mer faktorer än råa hästar som spelar roll när det gäller förbränningsmotorer.

Just diesel kontra bensin så ligger den stora skillnaden i att dieslar överlag har mer vrid per häst än bensinare. Därav har dieslar ofta - inte alltid - mindre hästar än bensinmodeller, men desto mer vrid.

Sen kommer vi till den mer tekniska biten, nämligen effektkurvan. Dvs, VART i registret all effekt finns. En bil som lämnar nästan all effekt strax under varvstopp och är mer eller mindre "död" i dom lägre registren är inget man vill ha som bruksbil, även om den bilen kanske lämnar 500hk jämnfört med en som lämnar 150hk. 150hk'n skulle vara betydlgit trevligare att köra än 500hk'n.
Även här spårar vi in lite på skillnaden mellan bensin och diesel. Diesel har fördelen att dom ofta kan lämna mer effekt i dom lägre registren än bensinmodeller, vilket är en stor anledning till att dom anses optimala för tung dragning.

Det här var inget konkret svar på din fråga, men kontentan av det hela är helt enkelt att effektsiffror har mindre betydelse än man kan tro i praktiken. Speciellt när vi talar diesel vs bensin.
Det bästa tips jag kan komma med är att helt enkelt provköra dom olika modellerna få en egen uppfattning om vilken som lämpar sig bäst till din körstil.

Det där var inget svar jag förväntade mig, men det var välfärklarat på något som inte var så enkelt som jag trodde. Jag uppskattar att du tog dig tid att förklara skillnaden, då har man lärt sig något. Men hur provkör man en bil utan last för att avgöra att motorkraften är tillräcklig?

Lucif3r
17 oktober 2020 · 2 183 Inlägg

Ptja... Det jag skulle göra är att först ta reda på hur mycket vrid dom olika modellerna har, så man har något på fötterna så att säga.
Sen skulle jag jämnföra vid vilket varvtal dom känns piggast, t ex genom att gasa från lågt varvtal och hög växel, om möjligt i en uppförsbacke för att maximera belastningen på bilen.

Om dom känns snarlika skulle jag börja kolla på andra faktorer, t ex bränsleförbrukning, försäkring, skatt, servicekostnader osv osv och fatta ett beslut utifrån det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2020 · 17 386 Inlägg

Kör en del för jobbets räkning Nissan och dieseln på 130hk känns piggare och starkare än bensinsnurrorna. Som lucif3r  påpekar är det var kraften finns. Inte att ha den på varvstoppet utan där den gör nytta. Dieselmotorer har turbo så att köpa en automatväxlad bil är inte ett dåligt val då den inte tappar kraft mellan växlingarna. Men de är dyrare.

Sen ska man komma ihåg att X-trail inte är en japansk bil utan i grund och botten en Renault. Det förekommer elfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rensvinf
17 oktober 2020 · 528 Inlägg

Det kommer gott och väl räcka!
Jag kör en Volvo V70 2012 D2. Den har 115hk och en tjänstevikt på 1723 kg. Det räcker gott och väl. Jag hade nog inte velat köra en husvagn men visst, är det fin landsväg och bara rakt fram så hade det säkert gott även om det inte varit roligt.

Det finns inget scenario där du kommer känna att en effekt på 130hk är för lite, annat än att du vill kunna accelerera "fort" och köra "snabbt".  Men då är det ju helt fel bil från första början. Och det vet du ju om.

mb_pucken
17 oktober 2020 · 5 083 Inlägg

Kör en och annan x-trail diesel på jobbet ibland och tycker faktiskt dieselmotorn gör sig riktigt bra i den bilen.
Det enda jag kan sakna är riktigt bottenvrid på låga varv fast och andra sidan är jag extremt bortskämd.

Förövrigt är x-trail faktiskt riktigt trevlig. Dom är sällan på verkstaden för annat än service så antar att dom flesta rullar problemfritt.
Dieselmotorn från Renault skulle jag klassa som en bra motor. Har nog inte stött på en enda med något större fel än någon givare, glödstift eller oljeläckage.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Vincentt
17 oktober 2020 · 11 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kör en och annan x-trail diesel på jobbet ibland och tycker faktiskt dieselmotorn gör sig riktigt bra i den bilen.
Det enda jag kan sakna är riktigt bottenvrid på låga varv fast och andra sidan är jag extremt bortskämd.

Förövrigt är x-trail faktiskt riktigt trevlig. Dom är sällan på verkstaden för annat än service så antar att dom flesta rullar problemfritt.
Dieselmotorn från Renault skulle jag klassa som en bra motor. Har nog inte stött på en enda med något större fel än någon givare, glödstift eller oljeläckage.

Jag är beredda på att den är ingen v70 med 2.5T, som man hade en gång intiden, och är beredd på lite slöare acc, dock ska den inte kännas trög vid uppförsbackar på motorvägar när den är fullastad. Ska faktiskt satsa på en cvt då vår auris, det kan likasom inte bli värre då en cv är lite ljudlig. Men du är ganska nöjd med en x trail? Hur är det med kvalité?

Någon pekade på att den är en grund och botten en Renault och inte japanskt... Det är den största anledningen att man väljer den samt... Den är 7 sitsig.

panda666
17 oktober 2020 · 4 228 Inlägg

Vincentt skrev:

mb_pucken skrev:
Kör en och annan x-trail diesel på jobbet ibland och tycker faktiskt dieselmotorn gör sig riktigt bra i den bilen.
Det enda jag kan sakna är riktigt bottenvrid på låga varv fast och andra sidan är jag extremt bortskämd.

Förövrigt är x-trail faktiskt riktigt trevlig. Dom är sällan på verkstaden för annat än service så antar att dom flesta rullar problemfritt.
Dieselmotorn från Renault skulle jag klassa som en bra motor. Har nog inte stött på en enda med något större fel än någon givare, glödstift eller oljeläckage.

Jag är beredda på att den är ingen v70 med 2.5T, som man hade en gång intiden, och är beredd på lite slöare acc, dock ska den inte kännas trög vid uppförsbackar på motorvägar när den är fullastad. Ska faktiskt satsa på en cvt då vår auris, det kan likasom inte bli värre då en cv är lite ljudlig. Men du är ganska nöjd med en x trail? Hur är det med kvalité?

Någon pekade på att den är en grund och botten en Renault och inte japanskt... Det är den största anledningen att man väljer den samt... Den är 7 sitsig.

lite svårt o hitta 7 sits samt lite power över till att kunna köra om samt inte vara orolig över att köra över en backe^^ därför skulle ja faktskt rekommendera att man köper en favoritbil som tänkt nu i detta fall du är ju sugen på en xtrail och jag skulle isf rekommendera att man kollar upp att *chiptrimma* den. såg precis  när ja googla att vissa firmor tom bjuder på motorgaranti när man trimmar hos dom. Var några firmor som kunde ge siffror som original 130hk och trimma upp till 190hk. Du kommer absolut inte behöva mer power än det. Så kika gärna på nån trimfirma och kör på, är det kvalitebil som många hävdar här så ska den tåla lite trim tycker ja;) du ska ju endå inte busköra utan att ha lite power ifall den är lastad osv

Rensvinf
17 oktober 2020 · 528 Inlägg

Vincentt skrev:

mb_pucken skrev:
Kör en och annan x-trail diesel på jobbet ibland och tycker faktiskt dieselmotorn gör sig riktigt bra i den bilen.
Det enda jag kan sakna är riktigt bottenvrid på låga varv fast och andra sidan är jag extremt bortskämd.

Förövrigt är x-trail faktiskt riktigt trevlig. Dom är sällan på verkstaden för annat än service så antar att dom flesta rullar problemfritt.
Dieselmotorn från Renault skulle jag klassa som en bra motor. Har nog inte stött på en enda med något större fel än någon givare, glödstift eller oljeläckage.

Jag är beredda på att den är ingen v70 med 2.5T, som man hade en gång intiden, och är beredd på lite slöare acc, dock ska den inte kännas trög vid uppförsbackar på motorvägar när den är fullastad. Ska faktiskt satsa på en cvt då vår auris, det kan likasom inte bli värre då en cv är lite ljudlig. Men du är ganska nöjd med en x trail? Hur är det med kvalité?

Någon pekade på att den är en grund och botten en Renault och inte japanskt... Det är den största anledningen att man väljer den samt... Den är 7 sitsig.

Alla är ju saliga i sin egna tro.  Och jag är mest nyfiken:  Menar du att du föredrar den bilen för att den INTE är japansk utan istället är en renault?    Överlag har nog franska bilar sämre rykte än de förtjänar så jag säger ingenting om ditt resonemang. Det var bara lite smått gulligt i det att det är så fruktansvärt ovanligt. smile

7sitsigt så hade jag tittat på Mitsubishi outlander. De finns väl 7sitsiga? Och med en lite starkare dieselmotor samt rejält bagage.

Vincentt
17 oktober 2020 · 11 Inlägg

Rensvinf skrev:
Alla är ju saliga i sin egna tro.  Och jag är mest nyfiken:  Menar du att du föredrar den bilen för att den INTE är japansk utan istället är en renault?    Överlag har nog franska bilar sämre rykte än de förtjänar så jag säger ingenting om ditt resonemang. Det var bara lite smått gulligt i det att det är så fruktansvärt ovanligt. smile

7sitsigt så hade jag tittat på Mitsubishi outlander. De finns väl 7sitsiga? Och med en lite starkare dieselmotor samt rejält bagage.

Jag skrev lite slarvigt. Ursäkta. Jag menade att jag tittade på nissan pga. 1) 7 sitsig 2) för att dem är japanska, vill inte ha beskymmer samt att man är sniken. Jag vissste att dem hade ett samarbete med renault, mem jag hittade ingen info om vad för typ av samarbete förutom en plattform.

Jag kollade på outlander. Dock inte alla årsmodeller, men dem är "dyrare" i andra hand har jag märkt och priset motiverar inte fördelarna. E.g man får inte sååååå mycket mer utrymme och grejer för, säg 70k sek mer...

Vincentt
17 oktober 2020 · 11 Inlägg

panda666 skrev:

Vincentt skrev:

mb_pucken skrev:
Kör en och annan x-trail diesel på jobbet ibland och tycker faktiskt dieselmotorn gör sig riktigt bra i den bilen.
Det enda jag kan sakna är riktigt bottenvrid på låga varv fast och andra sidan är jag extremt bortskämd.

Förövrigt är x-trail faktiskt riktigt trevlig. Dom är sällan på verkstaden för annat än service så antar att dom flesta rullar problemfritt.
Dieselmotorn från Renault skulle jag klassa som en bra motor. Har nog inte stött på en enda med något större fel än någon givare, glödstift eller oljeläckage.

Jag är beredda på att den är ingen v70 med 2.5T, som man hade en gång intiden, och är beredd på lite slöare acc, dock ska den inte kännas trög vid uppförsbackar på motorvägar när den är fullastad. Ska faktiskt satsa på en cvt då vår auris, det kan likasom inte bli värre då en cv är lite ljudlig. Men du är ganska nöjd med en x trail? Hur är det med kvalité?

Någon pekade på att den är en grund och botten en Renault och inte japanskt... Det är den största anledningen att man väljer den samt... Den är 7 sitsig.

lite svårt o hitta 7 sits samt lite power över till att kunna köra om samt inte vara orolig över att köra över en backe^^ därför skulle ja faktskt rekommendera att man köper en favoritbil som tänkt nu i detta fall du är ju sugen på en xtrail och jag skulle isf rekommendera att man kollar upp att *chiptrimma* den. såg precis  när ja googla att vissa firmor tom bjuder på motorgaranti när man trimmar hos dom. Var några firmor som kunde ge siffror som original 130hk och trimma upp till 190hk. Du kommer absolut inte behöva mer power än det. Så kika gärna på nån trimfirma och kör på, är det kvalitebil som många hävdar här så ska den tåla lite trim tycker ja;) du ska ju endå inte busköra utan att ha lite power ifall den är lastad osv

Det fick mig en funderare, värt att kolla upp.

viccoA
18 oktober 2020 · 3 109 Inlägg

Personligen hade jag aldrig köpt en bil med 130hk. Just därför att med mina referensramar är det för slött.

Provkör, provkör och provkör.

Sen tycker jag att modellen du tittar på saknar lite finess och känsla vad gäller reglage och annat med men det är såklart en kostnadsfråga.

Vincentt
7 december 2020 · 11 Inlägg

viccoA skrev:
Personligen hade jag aldrig köpt en bil med 130hk. Just därför att med mina referensramar är det för slött.

Provkör, provkör och provkör.

Sen tycker jag att modellen du tittar på saknar lite finess och känsla vad gäller reglage och annat med men det är såklart en kostnadsfråga.

Nu har man provkört lite och ja... en 130Hk var lite slö (2017), men inte lika slö som jag trodde. Det är inget man gör omkörningar med när den är fullastad kan jag känna.

Har dock börjat kolla på en Ny X-trail då Jan och feb närmar, har sett ett mönster att priser sänks ordentligt eller det finns förhandlingutrymme på plats (Köpa till service, däck och annats jox). Detta är dock en 160HK bensinare. Men dieseln är inte helt ute än...

En fråga... Då jag aldrig har ägt en diesel, jag har hört att "kupevärmare" är väldigt seg att skapa värme samt att avfrosta rutorna under vintern... stämmer det?

Vincentt
7 december 2020 · 11 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kör en och annan x-trail diesel på jobbet ibland och tycker faktiskt dieselmotorn gör sig riktigt bra i den bilen.
Det enda jag kan sakna är riktigt bottenvrid på låga varv fast och andra sidan är jag extremt bortskämd.

Förövrigt är x-trail faktiskt riktigt trevlig. Dom är sällan på verkstaden för annat än service så antar att dom flesta rullar problemfritt.
Dieselmotorn från Renault skulle jag klassa som en bra motor. Har nog inte stött på en enda med något större fel än någon givare, glödstift eller oljeläckage.

Kupevärmaren på en X-trail, vet du om den fungerar något bra under vintern? ? Jag verkar inte hitta någon info om den på modell 2016-2018. Säljarna verkar fen inte veta det heller...

Utmarks-Loke
7 december 2020 · 5 814 Inlägg

Vincentt skrev:
En fråga... Då jag aldrig har ägt en diesel, jag har hört att "kupevärmare" är väldigt seg att skapa värme samt att avfrosta rutorna under vintern... stämmer det?

Ja och nej. Många nyare dieselbilar (De sista tio åren eller mer) har varit så tröga i värmen att tillverkarna har byggt runt problemet på olika sätt. Då blir bilen istället supersnabbt uppvärmd. Om jag startar upp min diesel-bmw från 2012 på vintern så är vindrutan avfrostad innan jag hunnit skrapa rutorna. Exakt vad som finns på Nissan/Renault X-trail vet jag inte, men något har de säkert fixat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang