Hjälp med bedömning av tillräckligt med hästkrafter

Vincentt
20 januari 2021 · 11 Inlägg

Efter många om och men, och provkörningar, så det slutade med att vi köpte en ny 7-sitsig X-trail 2020 163hk (1.3 ) bensin med Tekna paketet för 320k med service 4 år + Vhjul original. En kompis tipsade mig om att priser dumpas lite hårdare under jan och feb och det finns större mån för handling. Då satt man och väntade till det kom ut.

Har bara avverkat 100 mil sen fredags, men än så länge är man nöjd. Vi har en Toyota Auris Touring Sport. Allt är upplyft om man ser till funktioner, säkerhet, komfort etc... samt ägandekostnader sad.

Cuefa Ain't no place like home...
20 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Då får vi hoppas att Du blir nöjd med nya bilen!
Något sent stämmer jag in i kören som säger att 130hk kan kännas hur slött som helst - eller hur piggt som helst.
Även 2 olika dieselmotorer med 130hk kan bete sig helt annorlunda.
Min gamla A4 med 2.0 PD turbodiesel på 140hk var helt död under 1800 varv, medans min Passat med en nyare CR turbodiesel, också den på 140hk ur 2 liter, kunde starta på 4an om det krävdes. Otrolig skillnad i var effekten fanns tillgänglig.

Hur som, nu blev det bensin för din del, och 163hk känns oftast rätt ok även ur små motorer.
Mycket nöje och var försiktig på vägarna! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
mb_pucken
20 januari 2021 · 5 087 Inlägg

Den maskinen tycker jag går riktigt fint faktiskt.
X-trail är över lag en trevlig bil i mitt tycke :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari 2021 · 17 465 Inlägg

Bra bil och bra köp. Fast var det det gamla modellen utan LED-ljus?

EDIT: Du skrev 2020. Då är det den gamla släden. Men inget fel i det! Den är väl beprövad och har funnits sedan 2013. Faktum är att köpa en modell innan är bra. Då slipper man barnsjukdomar! Nackdel: Kasst andrahandsvärde.

Om du någon gång behöver köpa reservdelar till den så är denna bil en Renault Koleos i grund och botten. Renault-prylarna är billigare.

Senast redigerat av Hybrid_ (20 januari 2021)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vincentt
28 mars 2021 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bra bil och bra köp. Fast var det det gamla modellen utan LED-ljus?

EDIT: Du skrev 2020. Då är det den gamla släden. Men inget fel i det! Den är väl beprövad och har funnits sedan 2013. Faktum är att köpa en modell innan är bra. Då slipper man barnsjukdomar! Nackdel: Kasst andrahandsvärde.

Om du någon gång behöver köpa reservdelar till den så är denna bil en Renault Koleos i grund och botten. Renault-prylarna är billigare.

Jag bara... har den led? Men den hade du koll på, det tackar man smile. Jag hoppas på att värdet är bättre då den är fullutrustad och är 7 sitsig, men det kankse är intressant för vissa målgrupper bara. Men det märker vi om >5 år.

Kan passa på att slänga fram en fråga. Jag måste en domkraft. Jag sitter och funderar på en pelardomkraft pga lyfthöjden. Hittar ingen lämplig behändig garagedomkraft då dem väger >20kg och är stora. jag har ingen plats för en sådan best i garaget... nu när X-trail är där inne.

Jag har småläst att en del använder pelardomkraft till sina suvar pga lyfthöjden, men en hel del har svår att hitta lyftpunkter (utöver dem 4). Manualen säger ingenting. Ni som har ägt en X-trail, vart kan lyfta utöver dem 4 punkterna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang