V50 toe-in justering efter bärarmsbyte

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, nu var det dags för justeringen av högra "tån".  Den pekade nämligen utåt,och man kunde se det med blotta ögat dessutom..
Lossade muttern som var en 23mm och höll emot med 15 mm längre in..
Sen skulle jag vrida,  med 15nyckeln, men det gick fn inte, för det var något som tog emot rejält, så denhär gamle gubben fick nästa diaree när han tog i..
Jag skulle förfanken justera in framtån MINST 7 mm, som den stod fel..

Nåväl, man är väl inte den som ger upp i detta läget, så jag gav mig på ledens fastsättning med konan som behövde en 15 nyckel.
Denna var faktiskt lätt att få av, upp med muttern i jämhöjd med överdelen på tappen och sen kom handsläggan fram..smile
En lite smäll därupp och leden var fri..
Fick hjälp av en stark yngling att försöka lossa styrleden, men han gick bet, så ni förstår då att gubben var inte helt fel ute..tongue
Det konstiga nu, var att staget gick att vrida flera varv utan problem, men när den satt på sin plats så var det stopp..roll
Jag vred lite på 22mm muttern på konan vid nedre bärarmen så att det lättade lite..
Jag fick ut mina 7 mm, så att tån nu stod rätt och satte ihop eländet kvickt som sören och stack iväg för ett körprov..
Helt otrolig skillnad mot förut minsann,men jag ska ändå kolla toe imorgon utifall något ändrat sig..
Camber bägge sidor var oförändrade, precis som före bytet ,så där slapp jag justera, för det hade nog varit omöjligt..
Glömde tillägga att måtten gjordes med den gamla berömda snörmetoden, där jag avläste detaljerna på 1/2 mm nivå innan justering..
Detta blev både bra och billigt, för jag tänker inte betala närmare tusingen för detta simpla jobb..

Senast redigerat av axxet (17 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
17 oktober 2020 · 2 250 Inlägg

Känns som att du försöker trimma lite på oss som förespråkar hjulinställning med maskin tongue

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Hoppas jag lyckas..smile
Nej, men om någon icke insatt läser hur det går till i "praktiken" för en gammal gubbe, så förstår kanske läsaren vilka oberäkneliga moment man kan råka ut för om man inte är en van meckare med bra verkstad.
Själv så står jag på "gatan" och gör jobben, och man ser ju vad som kan uppkomma om man nu inte lämnar in och slipper jobba med skten..tongue

Senast redigerat av axxet (17 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Det är ju inte vridandet på lederna i sig man betalar för, utan exaktheten med laser (helst) och kunnandet (ännu hellre).

Jag förespråkar faktiskt fortfarande hjulinställning med maskin, trots dina historier om handsläggan och friluftsmeck på gatan... wink

(Dock tvivlar jag inte på att det i ditt fall faktiskt funkar fint på en normal bil med normala hjul, men börjar man hamna på sportbilar som ska gå i 200+ km/h hade jag nog avstått)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
18 oktober 2020 · 2 752 Inlägg

7mm fel i toe kan inte justeras bara på ena sidan.  Måste jämkas så inre styrlederna behåller sin plats i styrgeometrin.

Att bara vrida ett stag, och sedan lossa ratten för att få den rakt är alltså helt fel. Inte bara för styrgeometrin.
Kan tom förstöra givare bakom ratten, lite beroende på bilmodell, men en V50 har antisladd och räknas därmed dit.
Det var enklare med  Volvo Amazon..
(DSTC heter det systemet på Volvospråk. Står nog på en knapp)

Att du kan snurra hela styrstaget när du har lossat yttre styrleden från hjulnavet är helt som det ska.  Den inre är en axiell kulled och kan vridas runt och runt. Som ett lager, i princip.

Kanske också ska tas en funderare över hur det kunnat bli hela 7mm fel.
Något utbytt?
Fel del, eller rätt del felmonterat?
Dikes/trottoarkantkörning?

Hur mättes 7mm fram?

Senast redigerat av Mossan1 (18 oktober 2020)

torsen
18 oktober 2020 · 7 198 Inlägg

Mossan1 skrev:
7mm fel i toe kan inte justeras bara på ena sidan.  Måste jämkas så inre styrlederna behåller sin plats i styrgeometrin.

Att bara vrida ett stag, och sedan lossa ratten för att få den rakt är alltså helt fel. Inte bara för styrgeometrin.
Kan tom förstöra givare bakom ratten, lite beroende på bilmodell.

Att du kan snurra hela styrstaget när du har lossat yttre styrleden från hjulnavet är helt som det ska.  Den inre är en axiell kulled och kan vridas runt och runt. Som ett lager, i princip.

Kanske också ska tas en funderare över hur det kunnat bli hela 7mm fel.
Något utbytt?
Fel del, eller rätt del felmonterat?
Dikes/trottoarkantkörning?

Hur mättes 7mm fram?

Använder, och har alltid använt snörmetoden.
Utgångläget är naturligtvis ratten i läge rakt fram.
Därefter skruvar man, vid behov, på båda styrstagen.

7 mm verkar vara väl mycket om ingenting "hänt" = byte styrstag eller kontakt med trottoarkant vid "vändning på gata".
Vid byte styrstag: räkna alltid antal varv eller mät avståndet till låsmuttern.
Då har man ett gott utgångsläge för finjusteringen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag bytte bara bärarmar och kollade efter det.
Enligt snörmetoden så blev det 7 mm och jag kan inte se hur det kan bli så..
Vänster sida var nästintill perfekt med lite toe-in, ca 1 mm.
När man byter bärarm så rör man ju inte styrstagen alls..
Men nu är allt ok , så jag är nöjd.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang