Besiktning innan köp, trängselskatt

Johja
17 oktober 2020 · 2 Inlägg

Hej!
Ska köpa första bilen och ska iväg och titta på en bil hos Volkswagen i nästa vecka, det är en leasingbil som således är 3 år och det är dags för besiktning nu i oktober, visst måste jag kunna begära att den genomförs innan köp?

Bilen i fråga har även några tusen i obetalda trängselavgifter, är det något som är brukligt och som betalas av av dessa handlare (jag menar, handlar ändå av VW själva) eller ska jag behöva kolla aktuell skuld samma morgon och pruta av detta från priset?

AnSj
17 oktober 2020 · 5 Inlägg

Trängelavgiften borde väl ändå vara på den ägaren av bilen.
Vid tillfället för avgiften.
Den kan inte ärvas.

zzr9409209
17 oktober 2020 · 716 Inlägg

Bättre att du frågar hos transportstyrelsen!

Nybergrobin
17 oktober 2020 · 2 377 Inlägg

Du bör självklart kolla upp detta hos transportstyrelsen men jag är 99% säker på att dessa skulder följer bilen...

AnSj
17 oktober 2020 · 5 Inlägg

Sålde själv en bil med obetalda trängselavg.
Fakturan kom då ändå hem till mig.
Efter bilbytet.
Därav inga avgifter till dig.

Johja
17 oktober 2020 · 2 Inlägg

Då ringer jag transportstyrelsen på måndag, trodde trängselavgiften följde bilen den  också, skönt om så nu inte är fallet.

Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2020 · 10 245 Inlägg

Johja skrev:
Hej!
Ska köpa första bilen och ska iväg och titta på en bil hos Volkswagen i nästa vecka, det är en leasingbil som således är 3 år och det är dags för besiktning nu i oktober, visst måste jag kunna begära att den genomförs innan köp?

Bilen i fråga har även några tusen i obetalda trängselavgifter, är det något som är brukligt och som betalas av av dessa handlare (jag menar, handlar ändå av VW själva) eller ska jag behöva kolla aktuell skuld samma morgon och pruta av detta från priset?

Lite fakta då:

"Lag (2014:447) om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter. Lagstiftningen innebär att ett fordon kan tas i anspråk för tidigare ägares obetalda fordonsrelaterade skulder, även om det skett ett ägarbyte och det nu är du som äger fordonet. Med fordonsrelaterade skulder  avses i detta sammanhang fordonsskatt, trängselskatt, felparkeringsavgifter och infrastrukturavgifter. Även förseningsavgifter och avgifter hos Kronofogden kopplade till dessa skatter och avgifter omfattas."

Källa: https://msverige.se/allt-om-bilen/kopa- … per-bilen/

Senast redigerat av Brådhis (17 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
18 oktober 2020 · 7 202 Inlägg

Köpte för flera år sen en bil som enligt Transportstyrelsen inte var belastad med några skulder.
Innan jag tog tåget över femtio mil till  säljaren och bilen skrev jag ut Transportstyrelsens uppgifter.
Naturligtvis tecknade jag även försäkring på bilen.
Väl hemkommen och efter en kort tid förlutit får jag gula och blå pappren i brevlådan.
Bilen har körförbud p g a skatteskuld belastar bilen.
Inte mycket, så efter tjafs med säljaren kontaktar jag Transportstyrelsen och Skatteverket.
Försöker att själv betala i skatteskulden för att få bort körförbudet och kunna bruka bilen.
Men det går inte.
Den som var ägare till bilen vid "belastningstillfället" är tvungen att betala.
Bilen är då "pant".

Säljaren var näringsidkare och hade skattekredit(tror jag det heter).

Transportstyrelsens uppgifter är "dagsfärska" och gäller kanske inte dagen efter.

Så köp ingen bil som har skatte- eller kreditbelastning.

Lucif3r
18 oktober 2020 · 2 183 Inlägg

Nej det är rätt dumt det där med skatteskulder... Skulden ligger på, och ska betalas, av den som ägde bilen vid faktureringen, men skulden ligger samtidigt på bilen vilket gör den obrukbar för den nye ägaren så länge föregående ägare inte betalar skulden.

Och i absolut värsta fall kommer dom och tar bilen ifrån dig, och du kan typ inte göra ett skit åt det. Jag vet dock inte hur vanligt det är att dom tar bilen, men möjligheten finns i deras klausul.

När det gäller fordonsskatt så tickar det dessutom ränta och påminnelseavgifter hela tiden(borde det väl även göra på trängselskatt?), så skulden blir inte mindre direkt. Denna ränta fortsätter ticka även om man ställer av bilen, vilket jag upptäckte när jag ställde av 945an(jag trodde att fordonsskatteskulden skulle bli vilandes tills bilen blev påställd igen, och då läggas på på den ordinarie fordonsskatten, men så var det uppenbarligen inte tongue )...

Så, ja, akta dig för bilar som har skatteskulder. Lita aldrig på säljaren om den säger "jag betalar den imorgon" eller liknande.

spillolja
18 oktober 2020 · 4 014 Inlägg

Eftersom Ts antyder en VW-åf så är jag ganska säker på att dom tar kostnaden för obetalda skatter om så är fallet, samt att man får någon form av garanti om den inte går genom besikningen men även för bilen i övrigt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang