Skrapande/gnisslande ljud Audi A4

Audin86
17 oktober 2020 · 19 Inlägg

Hej på er!

Ett problem som går mig på nerverna..

Har en AUDI A4 1,8t

Började med att jag köpte sommardäck på Blocket.
Dom hade gått cirka 10mil, hade suttit på en Wolskwagen GTI tror jag innan.
I alla fall..

Jag svängde förbi ett sånt där tält, men då visade det sig att dom inte passade.
Var fel centrumring.
Åkte vidare till en däckverkstad, han höll på med massa olika ringar och testade och sa att det var jättemärkligt då fälgen ska passa och enligt datorn och allt han kollade på så skulle dem centrumringarna han provade passa. Men han lyckades inte få på däcken.

Var säkert på 4 olika innan jag åkte in på Däckteam.
Där tog dom in bilen och höll på i säkert 30-40 minuter innan han kom ut och sa att "äntligen fick vi på dom., var ett himla meck men kul när man får tänka lite."

Glad att äntligen fått på dom så åkte jag därifrån.
Kört utan problem fram tills några veckor sedan.

Började gnissla från höger bak tror jag. Sedan försvann ljudet.
En kompis till mig sa att det troligtvis var en sten som hade fastnat som nu lossnat..

Gick ett tag och sedan så började det låta lite när jag svängde höger.
Detta ljud försvann efter ett tag.

Min bror var förbi och sa att jag måste bromsa mer, då bromskivorna blir rostiga.
(kör mest korta sträckor fram och tillbaka till jobbet där jag max kommer upp i 70km/h)


Nu har det börjat skrapa. När hjulet rullat ett varv så kommer skrapljudet, så det låter mer och mer ju snabbare hjulet rullar.
Bromsar jag så gnisslar det.

(skrapljudet låter som om man skrapar bort rost ungefär)

Detta kommer och går. Kan gå en tid då det inte låter något alls.

Var ute idag och körde motorväg, då känner jag hur det börjar vibrera i ratten och bilen skakar lätt. Nästan så det känns som ett däck sitter löst och vobblar. Himla läskigt!
Sen efter ett tag så slutar det och bilen går jättebra och stabilt igen.

Sen kommer det tillbaka efter ett tag. Och sedan så försvinner det..

Ibland går bilen hur bra som helst i flera dagar utan problem.
Sedan kan dessa problem uppstå.

Känns lite lotto om vilket problem som uppstår.
Dock när det regnar ute och är blött så låter det ingenting. Varken när jag kör eller bromsar.


Kan det vara fälgarna som är fel? Eftersom många inte lyckades så känns det som det kanske kan vara något fuffens där?

Sen med tanke på när däcken är våta så låter ingenting om det är någon "glidplatta" (ursäkta om det inte finns något som heter så) som är torr och när det är torrt ute inte släpper på bromsarna?

Eller är bromsarna helt slut?

Ska även tilläggas att en gång då jag var ute och körde och kände dessa vibrationer och vobblandet  ute på motorvägen och kom hem efter cirka 5 mil körning så ryker det från vänster framhjul och fälgen är varm.


Ursäkta för långt inlägg och hoppas någon orkar läsa detta och kanske kan komma med nå tips innan jag lämnar in den för felsökning. smile

zzr9409209
17 oktober 2020 · 716 Inlägg

Har du ens känt efter så att hjulen sitter fast? För du har väl efterdragit dom efter att du fått dom monterade

Audin86
17 oktober 2020 · 19 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Har du ens känt efter så att hjulen sitter fast? För du har väl efterdragit dom efter att du fått dom monterade

Yes har kikat så dom sitter fast.
Hade även bilen inne på oljebyte nu förra veckan, och bad dom då kika på bromsarna när dom hade bilen inne.
Fick själv fråga henne i disken när jag fick nycklarna om dom kikat på bromsarna och enligt henne så sa hon att det inte var nå fel.
Men man undrar om dom verkligen kollade..

Mew
18 oktober 2020 · 2 152 Inlägg

Saaben86 skrev:
Hej på er!


Ska även tilläggas att en gång då jag var ute och körde och kände dessa vibrationer och vobblandet  ute på motorvägen och kom hem efter cirka 5 mil körning så ryker det från vänster framhjul och fälgen är varm.

Detta låter exakt som att bromsoket låg an. Har varit med om kärvande bromsok som gjort så, legat an ett tag och sedan funkat felfritt ett tag efter att ha "släppt" antingen av sig själv eller ett välriktat slag med släggan mot plåtfälgen. (Det var för övrigt en bara några år gammal bil, den gången löste en smörjning och motionering problemet. Var inga fel på oket i övrigt.)


Är så fallet så kan allting ha verkat bra vid en snabbkoll av verkstaden. (Behöver oket smörjas är det inte nödvändigtvis något synligt fel på det heller.)


Så plocka av hjulet och motionera oket är mitt tips, smörj upp rörliga delar på lämpligt sätt och kläm, känn och titta.

Senast redigerat av Mew (18 oktober 2020)

Mossan1
18 oktober 2020 · 2 752 Inlägg

Det känns väldigt osannolikt att fälgarna skulle vara skrap-problemet när du kört utan ljud en längre stund.

Scenariot borde då vara omvänt, dvs borde låta genast, och snarare avta än öka med milen eftersom material skrapas bort.

Audin86
18 oktober 2020 · 19 Inlägg

Mew skrev:

Saaben86 skrev:
Hej på er!


Ska även tilläggas att en gång då jag var ute och körde och kände dessa vibrationer och vobblandet  ute på motorvägen och kom hem efter cirka 5 mil körning så ryker det från vänster framhjul och fälgen är varm.

Detta låter exakt som att bromsoket låg an. Har varit med om kärvande bromsok som gjort så, legat an ett tag och sedan funkat felfritt ett tag efter att ha "släppt" antingen av sig själv eller ett välriktat slag med släggan mot plåtfälgen. (Det var för övrigt en bara några år gammal bil, den gången löste en smörjning och motionering problemet. Var inga fel på oket i övrigt.)


Är så fallet så kan allting ha verkat bra vid en snabbkoll av verkstaden. (Behöver oket smörjas är det inte nödvändigtvis något synligt fel på det heller.)


Så plocka av hjulet och motionera oket är mitt tips, smörj upp rörliga delar på lämpligt sätt och kläm, känn och titta.

Okej, tack för svaret! Ska ta med mig det till verkstaden och be dom smörja. 

Detta kanske låter som en efterbliven tanke för folk som kan bilar, men jag som är glad att jag ens kan tanka så har detta slagit mig nu.

En dum grej som jag tänkt på i efterhand när jag tvättat bilen.
Brukar köra på självtvätten och använder mig då av deras avfettning i början.
Har även använt avfettningen runt hjulen, skivorna, oken runt där jag kommit åt.

Brukar tvätta bilen rätt ofta, i snitt 1gång/vecka och då tvättat som jag skrivit ovanför.

Är det en grej som kan ha gjort att man "tvättat bort" fettet runt omkring där som ska göra så allt ska glida tillbaka? Läst något om glidpinnar m.m..

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Jag tror du bör se över dina bromsar. Dels verkar nå´t ok kärva eftersom det blir varmt och vibrerar. Dels verkar dina skivor vara rostiga (kan hänga ihop med kärvande ok iofs om dom bromsarna inte kan jobba). Dessutom bör du se över beläggen om det nu är så att oket/oken kärvar, då kan dom gå åt fort.

Hursom är det mycket osannolikt att det är dina fälgar/hjul som är orsaken... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Audin86
18 oktober 2020 · 19 Inlägg

Tack för svaret.

Ska försöka få en tid i veckan och återigen be dom kolla över bromsarna. smile

Audin86
18 oktober 2020 · 19 Inlägg

En uppdatering.

Var ute idag för jag skulle åka och hämta vinterdäcken jag har på annat plats.
(ni som bor i lägenhet vet varför)  smile

Bilen gick fint igen tills jag bromsar.
Då börjar det skrapa när jag trycker in bromsen, sedan börjar det skapande ljudet låta och låter fortare ju mer hjulen snurrar. Inte så det skriker om det, men man hör lite skrapljud när man har öppet fönster.
Sedan försvinner det emellanåt och allt är som vanligt. Tyst och behagligt.

Lyckades lokalisera ljudet från höger bak.
Går ut och tittar, är ju rostigt o jävligt så mitt otränade öga skulle säga att det ser förjävligt ut.
Men har kikat lite på andra bilar i smyg sådär när man varit och handlat eller är ute och går och många ser rostiga ut dom med.

Testade och drog med nageln längst med bromsskivan nedifrån och upp så känner man att det är som spår runt hela skivan.
Som man har dragit någon litet runt hela skivan och gjort ett fint litet spår.

Det är två spår och spåren sitter med kanske 1cm mellanrum mellan varandra och båda spåren går runt hela skivan i en perfekt runt cirkel.

Den som orkar kan kika in bilder jag har i fotoalbumet på sidan.
Den som ser mest jävlig ut är höger bak där ljudet kommer ifrån och sedan är det vänster bak
.

Tycker det är jävligt märkligt att meckgrabbarna inte sa något om dessa spår, för på alla andra skivor runt bilen är dom hela släta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang