Köpråd: Första bil

Trixaren
18 oktober 2020 · 7 Inlägg

Hej! Nu är det så att det blivit dags att köpa bil. Har sett en del på olika bilar som jag kan tänka mig och har nu hittat en bil som jag vill ha. Skulle gärna vilja ha lite tips om vad jag ska tänka på.

Det är en Audi A6 2.4l v6 quattro 2007. Vad har ni för olika erfarenheter av den? Hört att den motorn ska dra en del olja?

•Den har gått 33k mil vilket jag kan tycka är en hel den men har använts som pendlarbil.

•Få ägare och servad på audi upp till 27k mil.

•Den har också ett luftfjädringssystem (airlift v2) på den som varit på i ungefär 8 månader nu. Erfarenheter av de?

Vad tycker ni den kan vara värd på ett ungefär?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2020 · 17 379 Inlägg

Trixaren skrev:
Hej! Nu är det så att det blivit dags att köpa bil. Har sett en del på olika bilar som jag kan tänka mig och har nu hittat en bil som jag vill ha. Skulle gärna vilja ha lite tips om vad jag ska tänka på.

Det är en Audi A6 2.4l v6 quattro 2007. Vad har ni för olika erfarenheter av den? Hört att den motorn ska dra en del olja?

•Den har gått 33k mil vilket jag kan tycka är en hel den men har använts som pendlarbil.

•Få ägare och servad på audi upp till 27k mil.

•Den har också ett luftfjädringssystem (airlift v2) på den som varit på i ungefär 8 månader nu. Erfarenheter av de?

Vad tycker ni den kan vara värd på ett ungefär?

Vet ej. Osäker på om den har rem eller kedja?
Oljetörst är vanligt, ja. De brukar gurgla i sig redigt med bensin med.

Luftfjädring låter kul. Den bör ju inte strula då den är såpass nymonterad. Ta en rejäl provtur. Den kanske har rullat mycket med tunga släp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Marcus_89 Biltokig elektriker
18 oktober 2020 · 3 352 Inlägg

När är den besiktigad senast? Tror inte den går igenom besiktningen med luftfjädringen. Lär vara rätt törstig då jag är 99% säker att det är konstant fyrhjulsdrift på den. Så kan bli lite tråkigt i längden om man ska ha den som bruksbil smile

Senast redigerat av Marcus_89 (18 oktober 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2020 · 17 379 Inlägg

Marcus_89 skrev:
När är den besiktigad senast? Tror inte den går igenom besiktningen med luftfjädringen. När är kamremmen bytt senast? smile Lär vara rätt törstig då jag är 99% säker att det är konstant fyrhjulsdrift på den. Så kan bli lite tråkigt i längden om man ska ha den som bruksbil smile

Den missade jag! Visst kan det vara så. Beror väl lite på den som besiktigar och hur installationen är gjord.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
18 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

Kamkedja på den. Som även den suger balle...

Min sån där drog mer än 1.8l olja på 100 mil exakt. Bränsle blandad 0.95 då var den 2wd  177hk.

Rost på dörrar skärmkanter och baklucka ingick från fabrik.

Jag skulle titta på annat.. typ 2.0 tdi om du ändå vill ha Audi

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Trixaren
18 oktober 2020 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Trixaren skrev:
Hej! Nu är det så att det blivit dags att köpa bil. Har sett en del på olika bilar som jag kan tänka mig och har nu hittat en bil som jag vill ha. Skulle gärna vilja ha lite tips om vad jag ska tänka på.

Det är en Audi A6 2.4l v6 quattro 2007. Vad har ni för olika erfarenheter av den? Hört att den motorn ska dra en del olja?

•Den har gått 33k mil vilket jag kan tycka är en hel den men har använts som pendlarbil.

•Få ägare och servad på audi upp till 27k mil.

•Den har också ett luftfjädringssystem (airlift v2) på den som varit på i ungefär 8 månader nu. Erfarenheter av de?

Vad tycker ni den kan vara värd på ett ungefär?

Vet ej. Osäker på om den har rem eller kedja?
Oljetörst är vanligt, ja. De brukar gurgla i sig redigt med bensin med.

Luftfjädring låter kul. Den bör ju inte strula då den är såpass nymonterad. Ta en rejäl provtur. Den kanske har rullat mycket med tunga släp.

Marcus_89 skrev:
När är den besiktigad senast? Tror inte den går igenom besiktningen med luftfjädringen. Lär vara rätt törstig då jag är 99% säker att det är konstant fyrhjulsdrift på den. Så kan bli lite tråkigt i längden om man ska ha den som bruksbil smile

Det är kedja på den. Den ska vara besiktad med luftfjädringen men kan också få den nybesiktad enligt ägaren så det är inga problem. Och ja, det är fyrhjulsdrift. Skulle inte vara för farlig att dra soppa inte ägaren, 0,6-1l.

Utmarks-Loke
18 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

Luftfjädring, och speciellt eftermonterad, skulle jag akta mig för. När det går sönder, vilket det kommer göra förr eller senare, blir det svindyrt. Sedan har jag ingen erfarenhet av just den V6:an men jag vet att audis äldre V6 var trötta och drog löjligt mycket bensin. Dessutom krångliga att reparera jämfört med de fyrcylindriga. Och när det kommer till VAG så är det ju dieselmotorerna man helst vill ha, de är mycket bättre än bensinmotorer.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2020 · 17 379 Inlägg

Trixaren skrev:

Hybrid_ skrev:

Trixaren skrev:
Hej! Nu är det så att det blivit dags att köpa bil. Har sett en del på olika bilar som jag kan tänka mig och har nu hittat en bil som jag vill ha. Skulle gärna vilja ha lite tips om vad jag ska tänka på.

Det är en Audi A6 2.4l v6 quattro 2007. Vad har ni för olika erfarenheter av den? Hört att den motorn ska dra en del olja?

•Den har gått 33k mil vilket jag kan tycka är en hel den men har använts som pendlarbil.

•Få ägare och servad på audi upp till 27k mil.

•Den har också ett luftfjädringssystem (airlift v2) på den som varit på i ungefär 8 månader nu. Erfarenheter av de?

Vad tycker ni den kan vara värd på ett ungefär?

Vet ej. Osäker på om den har rem eller kedja?
Oljetörst är vanligt, ja. De brukar gurgla i sig redigt med bensin med.

Luftfjädring låter kul. Den bör ju inte strula då den är såpass nymonterad. Ta en rejäl provtur. Den kanske har rullat mycket med tunga släp.

Marcus_89 skrev:
När är den besiktigad senast? Tror inte den går igenom besiktningen med luftfjädringen. Lär vara rätt törstig då jag är 99% säker att det är konstant fyrhjulsdrift på den. Så kan bli lite tråkigt i längden om man ska ha den som bruksbil smile

Det är kedja på den. Den ska vara besiktad med luftfjädringen men kan också få den nybesiktad enligt ägaren så det är inga problem. Och ja, det är fyrhjulsdrift. Skulle inte vara för farlig att dra soppa inte ägaren, 0,6-1l.

Inte troligt. Den där bilen hade jag kollat upp ordentligt. Ägaren kanske slirar lite på sanningen även i andra fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
18 oktober 2020 · 7 198 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Luftfjädring, och speciellt eftermonterad, skulle jag akta mig för. När det går sönder, vilket det kommer göra förr eller senare, blir det svindyrt. Sedan har jag ingen erfarenhet av just den V6:an men jag vet att audis äldre V6 var trötta och drog löjligt mycket bensin. Dessutom krångliga att reparera jämfört med de fyrcylindriga. Och när det kommer till VAG så är det ju dieselmotorerna man helst vill ha, de är mycket bättre än bensinmotorer.

Mitt grundråd överensstämmer i allt med Utmarks-Lokes råd.
Därtill - har du verkligen ekonomi att som första bil köpa den bil du beskriver.
Vad ska du ha den till?
Som impometer?
För dagligt bruk?
Den kan, och blir förmodligen, extremt dyr att äga.
Inte bara bensin- och oljeförbrukningen.
Har du kollat försäkringen och skatten?
Är du under 25 år och bor i storstad kostar försäkring och skatt lika mycket under ett år som bilen är värd.
Och så tillkommer reparationerna - på en bil som körts 27.000 mil.
För du tror väl inte att förste ägaren köpt den här bilen för att köra försiktigt?

Som första bil föreslår jag i stället en japansk mellanstor bil på 5 år och 5.000 mil.

Trixaren
18 oktober 2020 · 7 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Luftfjädring, och speciellt eftermonterad, skulle jag akta mig för. När det går sönder, vilket det kommer göra förr eller senare, blir det svindyrt. Sedan har jag ingen erfarenhet av just den V6:an men jag vet att audis äldre V6 var trötta och drog löjligt mycket bensin. Dessutom krångliga att reparera jämfört med de fyrcylindriga. Och när det kommer till VAG så är det ju dieselmotorerna man helst vill ha, de är mycket bättre än bensinmotorer.

Mitt grundråd överensstämmer i allt med Utmarks-Lokes råd.
Därtill - har du verkligen ekonomi att som första bil köpa den bil du beskriver.
Vad ska du ha den till?
Som impometer?
För dagligt bruk?
Den kan, och blir förmodligen, extremt dyr att äga.
Inte bara bensin- och oljeförbrukningen.
Har du kollat försäkringen och skatten?
Är du under 25 år och bor i storstad kostar försäkring och skatt lika mycket under ett år som bilen är värd.
Och så tillkommer reparationerna - på en bil som körts 27.000 mil.
För du tror väl inte att förste ägaren köpt den här bilen för att köra försiktigt?

Som första bil föreslår jag i stället en japansk mellanstor bil på 5 år och 5.000 mil.

Dagligt bruk var det som var tänkt. Skatten och försäkringen var rimlig och inte för dyr, det har jag kollat upp. Första ägaren hade bilen som pendlarbil och har servats på audi länge, därav milen.

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Luftfjädring, och speciellt eftermonterad, skulle jag akta mig för. När det går sönder, vilket det kommer göra förr eller senare, blir det svindyrt. Sedan har jag ingen erfarenhet av just den V6:an men jag vet att audis äldre V6 var trötta och drog löjligt mycket bensin. Dessutom krångliga att reparera jämfört med de fyrcylindriga. Och när det kommer till VAG så är det ju dieselmotorerna man helst vill ha, de är mycket bättre än bensinmotorer.

Mitt grundråd överensstämmer i allt med Utmarks-Lokes råd.
Därtill - har du verkligen ekonomi att som första bil köpa den bil du beskriver.
Vad ska du ha den till?
Som impometer?
För dagligt bruk?
Den kan, och blir förmodligen, extremt dyr att äga.
Inte bara bensin- och oljeförbrukningen.
Har du kollat försäkringen och skatten?
Är du under 25 år och bor i storstad kostar försäkring och skatt lika mycket under ett år som bilen är värd.
Och så tillkommer reparationerna - på en bil som körts 27.000 mil.
För du tror väl inte att förste ägaren köpt den här bilen för att köra försiktigt?

Som första bil föreslår jag i stället en japansk mellanstor bil på 5 år och 5.000 mil.

Glöm nu inte att det här faktiskt är Garaget.org, många som söker sig hit har faktiskt ett genuint bilintresse och vill ha bilen till mer än bara ett transportmedel. Kort sagt, små asiatiska bilar är inte förstahandsvalet... smile

Det ÄR helt okej att handla bil med hjärtat och inte med hjärnan. I synnerhet om bilen är ett intresse!

Senast redigerat av Brådhis (18 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Trixaren
18 oktober 2020 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Trixaren skrev:

Hybrid_ skrev:
Vet ej. Osäker på om den har rem eller kedja?
Oljetörst är vanligt, ja. De brukar gurgla i sig redigt med bensin med.

Luftfjädring låter kul. Den bör ju inte strula då den är såpass nymonterad. Ta en rejäl provtur. Den kanske har rullat mycket med tunga släp.

Marcus_89 skrev:
När är den besiktigad senast? Tror inte den går igenom besiktningen med luftfjädringen. Lär vara rätt törstig då jag är 99% säker att det är konstant fyrhjulsdrift på den. Så kan bli lite tråkigt i längden om man ska ha den som bruksbil smile

Det är kedja på den. Den ska vara besiktad med luftfjädringen men kan också få den nybesiktad enligt ägaren så det är inga problem. Och ja, det är fyrhjulsdrift. Skulle inte vara för farlig att dra soppa inte ägaren, 0,6-1l.

Inte troligt. Den där bilen hade jag kollat upp ordentligt. Ägaren kanske slirar lite på sanningen även i andra fall.

Någon idé på hur man kan kolla upp hur mycket den drar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2020 · 17 379 Inlägg

Trixaren skrev:

Hybrid_ skrev:

Trixaren skrev:

Hybrid_ skrev:
Vet ej. Osäker på om den har rem eller kedja?
Oljetörst är vanligt, ja. De brukar gurgla i sig redigt med bensin med.

Luftfjädring låter kul. Den bör ju inte strula då den är såpass nymonterad. Ta en rejäl provtur. Den kanske har rullat mycket med tunga släp.

Det är kedja på den. Den ska vara besiktad med luftfjädringen men kan också få den nybesiktad enligt ägaren så det är inga problem. Och ja, det är fyrhjulsdrift. Skulle inte vara för farlig att dra soppa inte ägaren, 0,6-1l.

Inte troligt. Den där bilen hade jag kollat upp ordentligt. Ägaren kanske slirar lite på sanningen även i andra fall.

Någon idé på hur man kan kolla upp hur mycket den drar?

Köp den och kolla?
Ähh... Men slå in regnummret på car.info istället. Där brukar stå förbrukning. Sen kan man plussa på 1-2 dl.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Trixaren
18 oktober 2020 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Trixaren skrev:

Hybrid_ skrev:
Inte troligt. Den där bilen hade jag kollat upp ordentligt. Ägaren kanske slirar lite på sanningen även i andra fall.

Någon idé på hur man kan kolla upp hur mycket den drar?

Köp den och kolla?
Ähh... Men slå in regnummret på car.info istället. Där brukar stå förbrukning. Sen kan man plussa på 1-2 dl.

På car info ligger blandad körning på 1,1l, stad ligger på 1,6l och landsväg 0,7l.

Senast redigerat av Trixaren (18 oktober 2020)

Lucif3r
18 oktober 2020 · 2 182 Inlägg

Trixaren skrev:
På car info ligger blandad körning på 1,1l, stad ligger på 1,6l och landsväg 0,7l.

Det låter mer troligt än siffrorna säljaren gav dig, om du lägger på dom 1-2dl som bilar nästan alltid drar mer än deklarerad förbrukning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang