Vad skulle ni gjort i denna situation?

Eleeb90
18 oktober 2020 · 345 Inlägg

Hej! Tror detta är det jobbigaste jag vårt me om.
Vi körde enkel väg me en Dolly 30 mil (dock fick vi in den i mitt gigantiska bagage) till en gammal minibuss skåp som vi tänkte dra hem med min framhjulsdrivna audi . Det skulle nog gått bra...
Gubben som hade den bodde inte riktigt där men han kom å hjälpte oss att dra fram den å lyfts upp framaxeln  på dollyn. Då vi inte hade några ramper till den. Vi tackade sedan honom för hjälpen. Min kompis spände fast fram däcken i dollyn me spännband. Jag bytte däcken där bak på bussen. Luften i dessa däcken var rätt dåligt men visst hade jag en liten pump med mig men den tog 20in per däck att pumps upp då de va en cykelpump. Sen haka vi dollyn i audi med den minibussen på dollyn.

Allt hade gått men det gick inte pga av den första snön som föll vi fick inget grepp i backen på nått sätt vi satte nå gäller som grepp matta under däcken men det gick inte ändå. Efter vi hållt i gång i sådär 18 timmar så. Sätt vi på tom gången i bilen.  Så vi kunde värma oss å vila. Vi va så trött så vi fick göra ett beslut att lämna dollyn där med bussen kvar på den. Då vi inte kunde lasta av den med tex våran domkraft från dollyn.

Till det roliga eller inte. Bussen är en skrot buss som var gratis med lite delar till en annan buss jag fått nästan gratis även den.

Dollyn  är inte våran å han e ju schysst han som lånat ut den. Men dollyn måste ju hem iaf å gärna bussen också. Det här ju kostat ca 1000 spänn bränsle fram å tbx.

Jag kommer inte på nå annat än å köpa en fyrhjulsdriven gammal ford explorer eller jeep cherokee. Sätta på snö kedjor. Fara dit å dra hem skiten. En sån kan man  ju få för typ 5000 o bessad e ju ba in å bessa så kan man köra en månad.

Tror ej dom plogar där heller dessutom den kilometern som är ut till landsvägen. Då  det är ett öde hus.

Vad gör man dum e men som kommer dit med sommardäck å tror man kan dra en nästan två tons buss när det är snöfall.

Lucif3r
18 oktober 2020 · 2 182 Inlägg

Montera vinterdäcken, vänta på att snön försvinner(vilket den borde göra om ett tag, lite väl tidigt för snö 24/7 ännu), och försök igen. Beroende på hur länge bussen stått så kanske bromsarna har låst sig? Då behöver du givetvis göra nått åt det också, annars kommer du inte många meter oavsett hur du gör.
Det kan ju även vara en idé att faktiskt bogsera den på vanligt vis, dvs med rep(gärna ett av bungie-typ) den första biten. Då kan du utnyttja momentumet i repet(dvs, "ta sats") för att få busskrället att röra på sig.

Sen bara för att vara moraltant... Du vet om att du inte får köra bussen på en dolly va? Det räknas som bogsering, så bussen måste vara besiktad och försäkrad för att det ska vara tillåtet... Tyvärr talar jag av egen erfarenhet hmm

Eleeb90
18 oktober 2020 · 345 Inlägg

Hej! Hjulen rullar fritt vi fick nästan rull på ekipaget men det handlade om för dåliga däck och lite lätt uppför.
Vad jag vet så får man bogsera på Dolly då det räknas som efter fordon då ena hjul axeln är uppe.

Mm det är långt inne i Lappland  i norra Sverige å vädret verkar vara kring -1 -2 grader dygnet runt samt snöfall då å då enligt väderprognos närmsta tio dagarna ibland uppehåll men fortfarande minus grader.

Tack för svaret 😊

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Lucif3r skrev:
Montera vinterdäcken, vänta på att snön försvinner(vilket den borde göra om ett tag, lite väl tidigt för snö 24/7 ännu), och försök igen. Beroende på hur länge bussen stått så kanske bromsarna har låst sig? Då behöver du givetvis göra nått åt det också, annars kommer du inte många meter oavsett hur du gör.
Det kan ju även vara en idé att faktiskt bogsera den på vanligt vis, dvs med rep(gärna ett av bungie-typ) den första biten. Då kan du utnyttja momentumet i repet(dvs, "ta sats") för att få busskrället att röra på sig.

Sen bara för att vara moraltant... Du vet om att du inte får köra bussen på en dolly va? Det räknas som bogsering, så bussen måste vara besiktad och försäkrad för att det ska vara tillåtet... Tyvärr talar jag av egen erfarenhet hmm

Då är bärgningsbil det enda lagliga alternativet då.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lucif3r
18 oktober 2020 · 2 182 Inlägg

Såvida lagen inte ändrats sen förra sommaren så räknas dolly som bogsering, med tillhörande max 30km/h begränsning.

edit: huh... Verkar faktiskt som lagen ändrades lite i maj 2019, jag blev stoppad i april -19 tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2020 · 17 376 Inlägg

Bogserlina och anslut denna i fronten på dragbilen för att backa upp ekipaget på "stora vägen"?
Långsökt men...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Kolla med en lokal bärgare som kan dra ut ekipaget till landsvägen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
trubbelturbo
18 oktober 2020 · 1 442 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bogserlina och anslut denna i fronten på dragbilen för att backa upp ekipaget på "stora vägen"?
Långsökt men...

Detta hade jag också provat.

Det finns ingen traktor i närheten annars som ni kan få hjälp utav? Bara tills närmaste asfalterade väg.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Det är tydligen fler än jag som sitter fast i skten och får reda ut det på nåt sätt..tongue
Är man 2 ,så kan alltid en knuffa..

Senast redigerat av axxet (18 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Eleeb90
19 oktober 2020 · 345 Inlägg

Tack för alla svar. Jo får då lov å fråga gubben som har bussen om att dra ut den till landsvägen me traktorn.  Sen kan jag dra den med bilen.

Eleeb90
19 oktober 2020 · 345 Inlägg

axxet skrev:
Det är tydligen fler än jag som sitter fast i skten och får reda ut det på nåt sätt..tongue
Är man 2 ,så kan alltid en knuffa..

Haha bo kan man långt säga speciellt 30 mil hemifrån. Ja tror inte de än nån idé att knuffa i snön haha smile

Eleeb90
19 oktober 2020 · 345 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Hybrid_ skrev:
Bogserlina och anslut denna i fronten på dragbilen för att backa upp ekipaget på "stora vägen"?
Långsökt men...

Detta hade jag också provat.

Det finns ingen traktor i närheten annars som ni kan få hjälp utav? Bara tills närmaste asfalterade väg.

Jo det är en smart idé ska fråga han med traktor om han kan komma igen

simlar
19 oktober 2020 · 5 516 Inlägg

Kan tipsa om att du kan hyra en fyrhjulsdriven bil om du inte känner någon som kan låna ut sin för att tillfälligt ha en bättre dragbil.

T.ex Europcar brukar ha några Amaroker tillgängliga för uthyrning.

Senast redigerat av simlar (19 oktober 2020)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hilmer
19 oktober 2020 · 1 775 Inlägg

Lucif3r skrev:
Sen bara för att vara moraltant... Du vet om att du inte får köra bussen på en dolly va? Det räknas som bogsering, så bussen måste vara besiktad och försäkrad för att det ska vara tillåtet... Tyvärr talar jag av egen erfarenhet hmm

Om man bogserar där alla hjulen är på vägen så måste den bogserande bilen vara påställd osv, alltså får du lov köra med bilen på väg lagligt så får du även bogsera den, oavsett om du använder lina, vajer eller stång.

Men med en bogseringsdolly där man lyfter minst en (1) axel kan du ha en avställd bil på, en dolly är att betrakta som ett efterfordon och bilen som lastas är även den att betrakta som en del av efterfordonet. Ett efterfordon har inga krav på besiktning, försäkring eller skatt och kringgår även däcklagarna. Det som är viktigt är att ha koll på vikterna.
Max hastighet är 30km/h, för avsett bärgningsfordon är hastigheten satt till 40km/h, kanske mest för att dessa även ska kunna bärga från motorväg/trafikled.
Vad det gäller trafikförsäkring så går detta via det dragande fordonet för hela fordonskombinationen.

Byggde min dolly för kanske 5 år sedan och tog då reda på vad som gällde.


Vad det gäller trådskaparens dilemma så hade jag kollat om det inte finns ett lantbruk eller liknande i närheten där man kanske kunde fått hjälp att dra ut ekipaget med traktor t ex.

Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Hilmer skrev:
Max hastighet är 30km/h, för avsett bärgningsfordon är hastigheten satt till 40km/h, kanske mest för att dessa även ska kunna bärga från motorväg/trafikled.

Nej, är fordonet registrerat som bärgningsfordon (karosskod 24) får man bärga fordon med en axel lyft i 80 km/h förutsatt att tågvikten ej överskrider bärgningsbilens totalvikt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
19 oktober 2020 · 345 Inlägg

Hilmer skrev:

Lucif3r skrev:
Sen bara för att vara moraltant... Du vet om att du inte får köra bussen på en dolly va? Det räknas som bogsering, så bussen måste vara besiktad och försäkrad för att det ska vara tillåtet... Tyvärr talar jag av egen erfarenhet hmm

Om man bogserar där alla hjulen är på vägen så måste den bogserande bilen vara påställd osv, alltså får du lov köra med bilen på väg lagligt så får du även bogsera den, oavsett om du använder lina, vajer eller stång.

Men med en bogseringsdolly där man lyfter minst en (1) axel kan du ha en avställd bil på, en dolly är att betrakta som ett efterfordon och bilen som lastas är även den att betrakta som en del av efterfordonet. Ett efterfordon har inga krav på besiktning, försäkring eller skatt och kringgår även däcklagarna. Det som är viktigt är att ha koll på vikterna.
Max hastighet är 30km/h, för avsett bärgningsfordon är hastigheten satt till 40km/h, kanske mest för att dessa även ska kunna bärga från motorväg/trafikled.
Vad det gäller trafikförsäkring så går detta via det dragande fordonet för hela fordonskombinationen.

Byggde min dolly för kanske 5 år sedan och tog då reda på vad som gällde.


Vad det gäller trådskaparens dilemma så hade jag kollat om det inte finns ett lantbruk eller liknande i närheten där man kanske kunde fått hjälp att dra ut ekipaget med traktor t ex.

Precis det är väl detta som gäller har jag för mig

Hilmer
19 oktober 2020 · 1 775 Inlägg

Brådhis skrev:

Hilmer skrev:
Max hastighet är 30km/h, för avsett bärgningsfordon är hastigheten satt till 40km/h, kanske mest för att dessa även ska kunna bärga från motorväg/trafikled.

Nej, är fordonet registrerat som bärgningsfordon (karosskod 24) får man bärga fordon med en axel lyft i 80 km/h förutsatt att tågvikten ej överskrider bärgningsbilens totalvikt.

När jag nu kikar en gång till på detta så har det skett en förändring fr o m 1/12 2017 så du har rätt.
Jag byggde min dolly 2015 vill jag minnas och var då rätt insatt, tiderna förändras...wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang