Tips montera ledramp innanför grill xc70 02

Jakob_Palsson
18 oktober 2020 · 3 Inlägg

Hej jag har en ledranp som jag vill montera utan att bli av med den och tänkte sätta innanför grillen, helst övre då det ger bäst ljus. Montera i krockbalken. MEN... kommer den att påverka luftströmmen något märkvärdigt till kylaren? 22tums ramp. Har någon monterat nå liknande på volvo v70 eller xc70 02

zzr9409209
18 oktober 2020 · 716 Inlägg

Har en v60cc,tre big knick framför grillen,kört så hela året,inte märkt något,trots att det var bra varmt i sommras...så en låg ledramp kan inte göra något.

Caprice77
24 oktober 2020 · 102 Inlägg

Det som händer är att elfläkten eventuellt får jobba mer sommartid. Bilen är ju konstruerad för att vara utan extraljus och utan blockerad kylare, så ja det påverkar kylning, men folk har kört md extraljus i 30 år, så montera på den.

Lucif3r
24 oktober 2020 · 2 183 Inlägg

Den ev. påverkan en LED-ramp har för luftströmmen är försvinnande liten. Det är ju inte så att bilen enbart får luft via grillen, den tar även luft nedtill genom stötfångaren.

Visst är bilen till viss del konstruerad för att inte ha något framför kylaren, men samtidigt togs det garanterat med i beräkningen när bilen designades. Extraljus är som sagt inget nytt, folk har använt det sen urminnes tider.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2020 · 17 385 Inlägg

Ja, kör på. Antar att det är en bensinbil? I vilket fall som helst så montera den. Krockbalken är bra som fästpunkt. Provmonterar extraljus på nya bilmodeller ibland. Utgår alltid från balken om det går. Annars krävs det stag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jakob_Palsson
24 oktober 2020 · 3 Inlägg

Tack för svar, jajo jag förstår att allt är inte dimensionerat bara för att precis täcka behovet av då t.ex kylning.. men det jag reagerade på var att det på bilder fanns en (som ja trodde var plast) gummiskärm som såg till att det i princip bara kom luftflöde framifrån.. men insåg nu när jag rev ner fronten att det bara var gummi så den slets bort. Hade den varit kvar hade rampen täckt upp halva flödesutrymmet. Men nu får han luft från flera håll. Tack tack!

Bild på gummiskärmen innanför grillen. Från google
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237505/237505-d46b802d5b8808bd150356e713dbad0b.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang