SIM-kort till äldre biltelefon / Gamla GSM telefoner

Hilmer
19 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

//Ändrade rubrik lite då det kom på tal om gamla telefoner överlag.//


Har en Volvo V70n -02 med integrerad telefon som jag skulle vilja ha igång, inte för att det är nåt teknikunder precis utan enbart för att det ska fungera eftersom den sitter där.
Problemet är ju att hitta ett SIM kort som passar, rent fysiskt är det ju inga problem att hitta ett mini-SIM men de nya SIM korten fungerar ju tyvärr inte i dessa äldre telefoner utan man är som jag förstått det nu tvungen att hitta ett äldre SIM som fortfarande är aktivt.
Har haft kontakt med Comviq och Telenor om att återaktivera äldre SIM kort som jag har liggande, men "det går inte" är det enkla svaret.

Jag har 4st mini-SIM (1:a generation 2FF!?) som är värdelösa ifall jag inte kan hitta någon som kan få igång dom. Jag tycker ju att ifall det går att avaktivera korten så borde det även gå att aktivera dom, har telefonnummer gått vidare så bör man väl kunna lägga in nytt, tekniken finns säkert, men vem vill/kan göra det!?

Är jag ensam om att vilja ha igång gamla telefoner eller är det någon som sitter på en lösning på detta?

Senast redigerat av Hilmer (21 oktober 2020)

Pininfarina406
19 oktober 2020 · 535 Inlägg

Hilmer skrev:
Har en Volvo V70n -02 med integrerad telefon som jag skulle vilja ha igång, inte för att det är nåt teknikunder precis utan enbart för att det ska fungera eftersom den sitter där.
Problemet är ju att hitta ett SIM kort som passar, rent fysiskt är det ju inga problem att hitta ett mini-SIM men de nya SIM korten fungerar ju tyvärr inte i dessa äldre telefoner utan man är som jag förstått det nu tvungen att hitta ett äldre SIM som fortfarande är aktivt.
Har haft kontakt med Comviq och Telenor om att återaktivera äldre SIM kort som jag har liggande, men "det går inte" är det enkla svaret.

Jag har 4st mini-SIM (1:a generation 2FF!?) som är värdelösa ifall jag inte kan hitta någon som kan få igång dom. Jag tycker ju att ifall det går att avaktivera korten så borde det även gå att aktivera dom, har telefonnummer gått vidare så bör man väl kunna lägga in nytt, tekniken finns säkert, men vem vill/kan göra det!?

Hej jag blev nyfiken o googlade lite. Det verkar finnas lösningar.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi … 08#p299712

Mvh T.

Är jag ensam om att vilja ha igång gamla telefoner eller är det någon som sitter på en lösning på detta?

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Hilmer
19 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Hilmer skrev:
Har en Volvo V70n -02 med integrerad telefon som jag skulle vilja ha igång, inte för att det är nåt teknikunder precis utan enbart för att det ska fungera eftersom den sitter där.
Problemet är ju att hitta ett SIM kort som passar, rent fysiskt är det ju inga problem att hitta ett mini-SIM men de nya SIM korten fungerar ju tyvärr inte i dessa äldre telefoner utan man är som jag förstått det nu tvungen att hitta ett äldre SIM som fortfarande är aktivt.
Har haft kontakt med Comviq och Telenor om att återaktivera äldre SIM kort som jag har liggande, men "det går inte" är det enkla svaret.

Jag har 4st mini-SIM (1:a generation 2FF!?) som är värdelösa ifall jag inte kan hitta någon som kan få igång dom. Jag tycker ju att ifall det går att avaktivera korten så borde det även gå att aktivera dom, har telefonnummer gått vidare så bör man väl kunna lägga in nytt, tekniken finns säkert, men vem vill/kan göra det!?

Är jag ensam om att vilja ha igång gamla telefoner eller är det någon som sitter på en lösning på detta?

Hej jag blev nyfiken o googlade lite. Det verkar finnas lösningar.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi … 08#p299712

Mvh T.

Tack!
Jag har läst den och många andra trådar i ämnet, kruxet är ju att dessa trådar är 10-15 år gamla och det är tyvärr inte mycket av det som beskrivs där som fungerar idag.
Nu är ju detta absolut inget livsviktigt, men det hade varit kul att få det att fungera! smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag var inne idag på en firma där man säljer rerservdelar till gräsklippare ,och säljarn sa att dom hade inte reservdelar till klippare som var äldre än 10 år..
Jamen, klipparn fungerar bra, det är ju "bara" denhär lilla mojängen som gått sönder..
Tyvärr, sa han ,du får "modifiera" en köpedel..
Så kom inte och försök att köpa något till en ålderdomlig maskin..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hilmer
19 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Så är det tyvärr med mycket idag, problemet med tekniken i dessa telefoner är ju att de i princip var gamla redan när dom monterades, så det är väl inte konstigt ifall de faller bort med tiden när ny teknik bara rullar på...

Någon som vet vad chippet i de första korten heter så att man kan söka på det? Kanske kan man hitta något på nätet, det finns tydligen metoder att kopiera sim kort, kanske går det att skapa sig ett nytt om man bara får tag på rätt sorts kort!? Men det är kanske inte lagligt!?

Pininfarina406
19 oktober 2020 · 535 Inlägg

Hilmer skrev:
Så är det tyvärr med mycket idag, problemet med tekniken i dessa telefoner är ju att de i princip var gamla redan när dom monterades, så det är väl inte konstigt ifall de faller bort med tiden när ny teknik bara rullar på...

Någon som vet vad chippet i de första korten heter så att man kan söka på det? Kanske kan man hitta något på nätet, det finns tydligen metoder att kopiera sim kort, kanske går det att skapa sig ett nytt om man bara får tag på rätt sorts kort!? Men det är kanske inte lagligt!?

Jag tror att ts har ett antal gamla kort men att problemet är just att uppdatera dem med ett nummer.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
dFagnell
19 oktober 2020 · 237 Inlägg

Hej! Har du testat stoppa in ett vanligt kontantkort med PIN-koden borttagen? Får du några felmeddelanden, ex SIM-locked eller dylikt?

BMW 530XD "F11" (2011)
Pininfarina406
20 oktober 2020 · 535 Inlägg

dFagnell skrev:
Hej! Har du testat stoppa in ett vanligt kontantkort med PIN-koden borttagen? Får du några felmeddelanden, ex SIM-locked eller dylikt?

Det är för stort minne på nya simkort. Det är därför det inte fungerar med dem.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Hilmer
20 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Det blir "ogiltigt sim kort" när jag testar med nya sim kort.
Just "ogiltigt sim kort" blir det även på två utav korten jag har här hemma, de andra två korten frågar efter PUK koden, skulle tro att alla korten är avaktiverade men lite skumt att korten reagerar olika!?

Jag har just nu:
1st Telia Mobitel
1st Telenor
1st Comviq
1st Europolitan

Alla korten är med den större kontaktytan som det var på de första generationerna sim kort så min förhoppning var ju att det handlar om rätt chip och att man på nåt sätt skulle kunna återuppliva nåt av dem.
Har kontaktat Telenor via mejl nu också, kanske är det lättare att hamna hos rätt person den vägen.
Ska skicka till Telia också, men frågan är om det är värt allt jobb man lägger ner.

Senast redigerat av Hilmer (20 oktober 2020)

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Alla kort som klarar 2G ska funka i dessa telefoner. Förr var det bara 3 man skulle undvika, men vilka som tagit bort 2G idag vet jag tyvärr inte.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
20 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Brådhis skrev:
Alla kort som klarar 2G ska funka i dessa telefoner. Förr var det bara 3 man skulle undvika, men vilka som tagit bort 2G idag vet jag tyvärr inte.

Har provat med Telia, Telenor, Comviq och Vimla, och det enda jag med säkerhet kan säga tagit bort 2G är Vimla. Men de andra korten fungerar inte heller, får endast upp "ogiltigt sim kort", så det verkar som om telefonen inte alls kan läsa av korten.

Senast redigerat av Hilmer (20 oktober 2020)

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Hilmer skrev:

Brådhis skrev:
Alla kort som klarar 2G ska funka i dessa telefoner. Förr var det bara 3 man skulle undvika, men vilka som tagit bort 2G idag vet jag tyvärr inte.

Har provat med Telia, Telenor, Comviq och Vimla, och det enda jag med säkerhet kan säga tagit bort 2G är Vimla. Men de andra korten fungerar inte heller, får endast upp "ogiltigt sim kort".

Och du har tagit bort pinkoden och sett till att dom är aktiva så pass att dom fungerar i andra telefoner?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
20 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Brådhis skrev:

Hilmer skrev:

Brådhis skrev:
Alla kort som klarar 2G ska funka i dessa telefoner. Förr var det bara 3 man skulle undvika, men vilka som tagit bort 2G idag vet jag tyvärr inte.

Har provat med Telia, Telenor, Comviq och Vimla, och det enda jag med säkerhet kan säga tagit bort 2G är Vimla. Men de andra korten fungerar inte heller, får endast upp "ogiltigt sim kort".

Och du har tagit bort pinkoden och sett till att dom är aktiva så pass att dom fungerar i andra telefoner?

Ja absolut! Men tror i och för sig att man ska kunna knappa in PIN koden även på dessa, men det bästa är ju att plocka bort den helt meddetsamma.

Hilmer
20 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Har precis varit i kontakt med Telia och det verkar som att det ska lösa sig. smile
Beställt ett nytt sim nu, därefter lägger dom över dom uppgifterna på det gamla sim kortet.

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Hilmer skrev:
Har precis varit i kontakt med Telia och det verkar som att det ska lösa sig. smile
Beställt ett nytt sim nu, därefter lägger dom över dom uppgifterna på det gamla sim kortet.

Härligt! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Hilmer skrev:
Har precis varit i kontakt med Telia och det verkar som att det ska lösa sig. smile
Beställt ett nytt sim nu, därefter lägger dom över dom uppgifterna på det gamla sim kortet.

Va kul om det löser sig!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hilmer
20 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Brådhis skrev:

Hilmer skrev:
Har precis varit i kontakt med Telia och det verkar som att det ska lösa sig. smile
Beställt ett nytt sim nu, därefter lägger dom över dom uppgifterna på det gamla sim kortet.

Härligt! smile

Bara hoppas att det fungerar nu när man lagt ner en massa jobb på det, så det inte är telefonjäklen som strular, men tycker inte den skulle reagerat olika beroende på sim då!?
Men det fungerade inte heller i kompisens bil, så att det handlar om just korten är jag ganska övertygad om.
Helt onödigt jobb egentligen eftersom man har sin mobil med sig hela tiden ändå, men kul att få det att fungera när den ändå sitter där, och man behöver ha lite utmaningar ibland att klå sig på! wink

Hilmer
21 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Apropå gamla telefoner, har en del i samlingen nu, fick en laddning av min far idag också.
Många har man sålt vidare eller bytt in genom åren, undras hur många telefoner man haft totalt sett!?

https://forumbilder.com/images/2020/10/21/2020-10-21-19.48.04-Custom.jpg

Hilmer
22 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Idag fick jag mitt nya sim kort, aktiverade det och laddade kortet.
Tog kontakt med Telia igen som nu sa att det var helt omöjligt att genomföra, man blir så trött...

Hilmer
24 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Efter att ha grottat vidare med detta så lutar det tyvärr åt att telefonen är kass snarare än att det skulle bero på felaktigt SIM kort, eller om VOC/SOS funktionen blockerar den vanliga telefonen eftersom detta inte fungerar, antagligen för att abonnemanget löpt ut.

Om jag startar telefonen så frågar den nu efter PIN-kod vilket den inte gjort tidigare, slår in koden och den bekräftar med "PIN OK" sen dimmar telefonen ner, knäpper till och startar om medan texten är kvar i displayen. Därefter så frågar den efter PIN kod igen och jag kommer inte vidare efter det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang