SIM-kort till äldre biltelefon / Gamla GSM telefoner

Niknar
24 oktober 2020 · 197 Inlägg

Hilmer skrev:
Apropå gamla telefoner, har en del i samlingen nu, fick en laddning av min far idag också.
Många har man sålt vidare eller bytt in genom åren, undras hur många telefoner man haft totalt sett!?

https://forumbilder.com/images/2020/10/ … Custom.jpg

Rätt moderna grejer på bilden, första som jag använde vägde bärbar (släp bar) som två Bilbatterier. Därefter fick man lägga dem på diagonalen i portfölj för att få plats och betydligt lättare. 😂

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Pininfarina406
24 oktober 2020 · 535 Inlägg

Hilmer skrev:
Efter att ha grottat vidare med detta så lutar det tyvärr åt att telefonen är kass snarare än att det skulle bero på felaktigt SIM kort, eller om VOC/SOS funktionen blockerar den vanliga telefonen eftersom detta inte fungerar, antagligen för att abonnemanget löpt ut.

Om jag startar telefonen så frågar den nu efter PIN-kod vilket den inte gjort tidigare, slår in koden och den bekräftar med "PIN OK" sen dimmar telefonen ner, knäpper till och startar om medan texten är kvar i displayen. Därefter så frågar den efter PIN kod igen och jag kommer inte vidare efter det.

Så tråkigt. Jag hade verkligen hoppats på att du skulle få igång den, så många som har en sån där i sina bilar och som du sa, sitter den där så vill man ju att den ska fungera.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Hilmer
24 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Hilmer skrev:
Efter att ha grottat vidare med detta så lutar det tyvärr åt att telefonen är kass snarare än att det skulle bero på felaktigt SIM kort, eller om VOC/SOS funktionen blockerar den vanliga telefonen eftersom detta inte fungerar, antagligen för att abonnemanget löpt ut.

Om jag startar telefonen så frågar den nu efter PIN-kod vilket den inte gjort tidigare, slår in koden och den bekräftar med "PIN OK" sen dimmar telefonen ner, knäpper till och startar om medan texten är kvar i displayen. Därefter så frågar den efter PIN kod igen och jag kommer inte vidare efter det.

Så tråkigt. Jag hade verkligen hoppats på att du skulle få igång den, så många som har en sån där i sina bilar och som du sa, sitter den där så vill man ju att den ska fungera.

Jo jag vill gärna att det fungerar när det ändå sitter där, men eftersom varken RTI eller TV:n fungerar heller så ligger jag ganska pyrt till ändå! wink
Jag har inte gett upp riktigt än, vi får se vad framtiden erbjuder!

Hilmer
24 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Niknar skrev:

Hilmer skrev:
Apropå gamla telefoner, har en del i samlingen nu, fick en laddning av min far idag också.
Många har man sålt vidare eller bytt in genom åren, undras hur många telefoner man haft totalt sett!?

https://forumbilder.com/images/2020/10/ … Custom.jpg

Rätt moderna grejer på bilden, första som jag använde vägde bärbar (släp bar) som två Bilbatterier. Därefter fick man lägga dem på diagonalen i portfölj för att få plats och betydligt lättare. 😂

Minns att jag var djupt imponerad av den där "Ericsson Hotline" som satt monterad i jobbebilen -91, tekniken har verkligen gått framåt tack och lov! wink

Har haft massor av telefoner, jag bytte telefon 2-3g/år i början, varannan Eriksson och varannan Nokia allt efter de finesser/telefoner dom kom ut med då. Men då hade jag en bra kontakt som alltid bytte in den gamla när jag köpte en ny så alla dessa telefoner finns tyvärr inte kvar i min ägo, hade varit kul annars!
Nu sitter man med en telefon som kan allt trots att modellen redan passerat sin 5-årsdag...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Hilmer skrev:

Niknar skrev:

Hilmer skrev:
Apropå gamla telefoner, har en del i samlingen nu, fick en laddning av min far idag också.
Många har man sålt vidare eller bytt in genom åren, undras hur många telefoner man haft totalt sett!?

https://forumbilder.com/images/2020/10/ … Custom.jpg

Rätt moderna grejer på bilden, första som jag använde vägde bärbar (släp bar) som två Bilbatterier. Därefter fick man lägga dem på diagonalen i portfölj för att få plats och betydligt lättare. 😂

Minns att jag var djupt imponerad av den där "Ericsson Hotline" som satt monterad i jobbebilen -91, tekniken har verkligen gått framåt tack och lov! wink

Har haft massor av telefoner, jag bytte telefon 2-3g/år i början, varannan Eriksson och varannan Nokia allt efter de finesser/telefoner dom kom ut med då. Men då hade jag en bra kontakt som alltid bytte in den gamla när jag köpte en ny så alla dessa telefoner finns tyvärr inte kvar i min ägo, hade varit kul annars!
Nu sitter man med en telefon som kan allt trots att modellen redan passerat sin 5-årsdag...

1990 monterade jag in en Panasonic i min bil. Luren och knapparna i kupen och resten låg under golvet i lastutrymmet. GSM450 hette det då.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
dFagnell
24 oktober 2020 · 237 Inlägg

Skruva isär telefonmodulen och titta på kretskortet. Börja med att kontrollera optiskt att allt ser helt ut. Se sedan över kondensatorerna om någon ser skadad ut. Låter ju nästan som en brown-out.

BMW 530XD "F11" (2011)
JN1975
24 oktober 2020 · 234 Inlägg

Har en bil från 1996 med fast mobiltelefon i. Beställde ett Halebop kontantkort, mest för att de gick att ladda med 100kr och ha hur länge som helst utan att köra nån månadspåfyllning. Det funkade rakt av i den iaf. Och den är så gammal att man sätter i hela kortet, alltså inte ens det största sim:et utan hela "kreditkortet".

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Vettemannen skrev:
1990 monterade jag in en Panasonic i min bil. Luren och knapparna i kupen och resten låg under golvet i lastutrymmet. GSM450 hette det då.

/Benny

NMT450 väl? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
24 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

dFagnell skrev:
Skruva isär telefonmodulen och titta på kretskortet. Börja med att kontrollera optiskt att allt ser helt ut. Se sedan över kondensatorerna om någon ser skadad ut. Låter ju nästan som en brown-out.

Har synat det mesta vid det här laget skulle jag tro, har studerat hela kretskortet med lupp utan att hitta någon klassisk kallödning eller liknande. Har kollat flatkabeln till simkortshållaren noga, har t o m bytt ut den när jag fick tag på en annan telefon utan någon skillnad, detta eftersom en del haft problem med just detta. Dessvärre är den telefonen från -04 så den går ju inte att få till att funka i min bil, annars hade ju det varit bra att kunna testa och kunna jämför med.
Skulle tro att man får försöka mäta upp allt om man vill ha ordning på den, men det är utanför mina domäner. Om det nu inte är så att det är volvo on call som stökar till alltihop, men detta har jag inte fått bekräftat någonstans än.

Hilmer
24 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:
1990 monterade jag in en Panasonic i min bil. Luren och knapparna i kupen och resten låg under golvet i lastutrymmet. GSM450 hette det då.

/Benny

NMT450 väl? smile

Ja NMT måste det väl ha varit, var analogt så det var hyfsat bra även om mottagningen var dålig för det bröt inte direkt som GSM gör.

Joakim-S Hobby Fotograf
25 oktober 2020 · 650 Inlägg

Mycket kan såklart ha hänt på 3-4 år, för jag hade en v70 xc från 2002 som hade telefon inbyggd. Den slängde jag in ett kontantkort från comviq i och den hoppade igång direkt. Men som sagt det här var för 3-4 år sedan.

MG e-HS (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang