Låg max arbetstemperatur (Renault Clio II/1.2 16V)

PixelKiller
20 oktober 2020 · 6 Inlägg

Hej!

Märkte för ett tag sedan att motorn aldrig kom upp i arbetstemperatur, mätaren gick inte över 1/4 i temp (digital mätare med totalt 8 streck, så 2 streck) trots motorväg mm. Tidigare kom den snabbt upp i hälften och låg stabilt där.

Läste lite om det och det mesta pekade på termostat eller sensor, så beställde och bytte båda, dock inte med originaldelar.

Men samma fel kvarstår fortfarande.

Jag har testat de gamla delarna. Termostaten verkar öppna och stänga vid ca 90 grader som den skall, värmt den till strax över 90 grader och hällt vatten genom den efteråt, och den stänger till kort efter. Och resistansen i sensors ändrar sig från högt till lågt i varmvatten. Men om det är till korrekta värden vet jag dock inte riktigt, mer än generella "standardvärden" man hittat på nätet.

Jag har testat att köra bilen lite och känna på slangen från termostaten, och den har varit kall. Har sedan kört lite hårdare, och därefter har den varit varm. Så termostaten verkar inte fastnat iaf.

Har läst av med ODB2-läsare (missade att göra det med de gamla delarna i tyvärr) och enligt den verkar den lägga sig stadigt vid ca 76-77 grader.

Bilen går fint, startar utan problem, och verkar även gå ur "kall motor"-läget då tomgången går lägre osv.

Skulle ju kunna misstänka att termostaten jag satt i är kass och öppnar för tidigt, om det inte var för att det såg precis likadant ut innan bytet.  Kan det vara kabelfel eller liknande, som leder till aningen högre resistans över sensorn, och därför lägre värden? Hur felsöker jag det isf?

Bilen är min andrabil, så försöker fixa det mesta själv med den, inte riktigt värt pengarna att lämna in. :-)

Tack på förhand!

PixelKiller
20 oktober 2020 · 6 Inlägg

Skall tilläggas att det även inte verkar vara några problem med värme till kupéfläkten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang