GMC Hummer EV - Ett skämt?!

torpis Forummoderator
22 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

https://images.hgmsites.net/hug/gmc_100766443_h.jpg

Ja, vad är det egentligen som GM har gjort här? En eldriven Hummer var kanske det sista man tänkt sig. Ironiskt nog kanske just den typ av bil som bäst behöver eldriften men eftersom hela omställningen till eldrift drivs till stor del av miljöaspekter så blir det lite märkligt att bygga ett sådant muskedunder till bil. Det är ju ledigt prylar i en enda Hummer som räckt till iaf 4st normala personbilar.

https://www.gmc.com/electric-truck/hummer-ev

Bryter vi ner det hela så ser det ut som dom tagit ett Tesla-chassi, klickat i hörnet och bara skalat upp det på alla håll. Jag tänker att det inte är en snygg lösning. Dom borde kunnat göra det betydligt bättre med hela GM i ryggen.

https://images.hgmsites.net/hug/gmc_100766468_h.jpg

Jag brukar ju på något vis försöka sy ihop helheten och här kommer dom från noll, helt utan elbilar och skall in på marknaden. Det är just batterier och infrastrukturen kring elbilar som är begränsningen. En enda stor bil behöver en salig massa batterier och en himla effekt när den skall laddas.  För du lär ju behöva ladda denna bil hemma, det finns liksom inte ett laddnätverk igång som kan supporta denna bil.

Med 37" däck så drog min Jeep Cherokee 7liter per mil. Det är 10ggr så mycket som en personbil. Du behöver alltså 10ggr så mycket laddeffekt för att ladda med samma kilometer i timmen.

Min Ioniq klarar ledigt en lång jobbpendling från ett vägguttag, skall vi vara lite snälla och tänka att 5ggr förbrukningen räcker för en Hummer så hade jag behövt ladda med 11kW hela natten istället för 2.3kW

Att stanna vid en normal snabbladdare ger mig 370km/h, en Hummer hade fått stanna 5ggr så länge eller laddat med 75km/h om vi väljer den enheten. Alltså stannar jag kanske 20minuter för att köra 12-15mil medan en Hummer fått stanna 2 timmar för att köra 15mil.

Jag ser detta mer som en marknadsföring än som någonting helhjärtat som verkligen är en bra och efterfrågad pryl. Ser man till när denna truck kommer och till vilka priser så blir det ännu mera tydligt att det inte handlar om massproduktion. Deras instegsmodell som skall komma on 4år kostar mer än Teslas värsting som skall komma om något år eller så.

Electrek har många artiklar, här är en. https://electrek.co/2020/10/20/gm-humme … nge-price/

Youtube är fullt av andra som tycker massa saker också, här är en kändis som ger en liten genomgång.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
23 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Riktigt frän men håller med dig. Borde gått att göra en mindre, lättare variant. Batterier ska som sagt laddas också inom rimlig tid.
Tyckte mig höra nåt om 700v laddning? Har dom det i USA så har ju bilen bättre förutsättningar där än här. Finns det inte redan har jag svårt att se att det skulle byggas ut innan bilen släpps, om inte GM själva tar tag i saken.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2020 · 10 245 Inlägg

Återigen verkar det som att tillverkarna gör allt för att slippa tillverka en helt vanlig bil. För vanligt folk... Halvkombis, småbilar, crossovers och sportvagnar finns i överflöd och med en prislapp där 30% är påslag för designen. Men en vanlig kombi i storlek med Octavia eller V60 verkar omöjligt att uppbringa...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vita_Vargen
26 oktober 2020 · 1 281 Inlägg

torpis skrev:
Med 37" däck så drog min Jeep Cherokee 7liter per mil. Det är 10ggr så mycket som en personbil. Du behöver alltså 10ggr så mycket laddeffekt för att ladda med samma kilometer i timmen.

I skogen då eller? För blandad körning kan du ju aldrig legat på 7 liter milen om du kör runt som du gör med en vanlig bruksbil utan att de är nog grovt fel på bilen. Har 33" på min XJ och kommer inte i närheten av några 7 liter/mil

SportPilot Ubåtsingenjör
26 oktober 2020 · 7 218 Inlägg

Den är ju häftig! Det är därför man bygger den smile din ioniq är ju raka motsatsen till denna, en hummer köper man inte för att få låg förbrukning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
26 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

torpis skrev:
Med 37" däck så drog min Jeep Cherokee 7liter per mil. Det är 10ggr så mycket som en personbil. Du behöver alltså 10ggr så mycket laddeffekt för att ladda med samma kilometer i timmen.

I skogen då eller? För blandad körning kan du ju aldrig legat på 7 liter milen om du kör runt som du gör med en vanlig bruksbil utan att de är nog grovt fel på bilen. Har 33" på min XJ och kommer inte i närheten av några 7 liter/mil

Jag vart också förvånad. Dels över hur mycket soppa bilen drog och dels över den brutala skillnaden på däck och däck. (fan vet om det inte var 35" tom...) skit samma. Det är inte poängen här ändå

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/189191/large_189191-2174750.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
26 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Återigen verkar det som att tillverkarna gör allt för att slippa tillverka en helt vanlig bil. För vanligt folk... Halvkombis, småbilar, crossovers och sportvagnar finns i överflöd och med en prislapp där 30% är påslag för designen. Men en vanlig kombi i storlek med Octavia eller V60 verkar omöjligt att uppbringa...

Ja, det är konstigt att dom låter Tesla husera fritt utan att ens försöka kontra. Journalisterna gör sitt bästa för att hajpa upp Tesla-killers, men det går sådär på den fronten. Sen skall gudarna veta att Tesla har saker att jobba på också, men skillnaden är att dom inte ligger i hängmattan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torsen
26 oktober 2020 · 7 202 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

torpis skrev:
Med 37" däck så drog min Jeep Cherokee 7liter per mil. Det är 10ggr så mycket som en personbil. Du behöver alltså 10ggr så mycket laddeffekt för att ladda med samma kilometer i timmen.

I skogen då eller? För blandad körning kan du ju aldrig legat på 7 liter milen om du kör runt som du gör med en vanlig bruksbil utan att de är nog grovt fel på bilen. Har 33" på min XJ och kommer inte i närheten av några 7 liter/mil

Min TJ -05 med 33":or MT drog 3,5 lit/mil.
Kunde nästan aldrig växla upp till sista/fjärde växeln.

torpis Forummoderator
2 november 2020 · 10 572 Inlägg

Det har visat sig att jippot kring Hummer EV var helt gjort i dator. Alla foton och filmer på bilen in action är fejk. Det som finns är en tidig konceptbil som förvisso går att köra, men väldigt sakta. Mjukvara som inte fungerar utan bara är en demo-slinga etc.

Så det verkar som om GM behöver lägga på ett kol för att bli klara i tid.

https://insideevs.com/news/450345/gm-ad … xists-yet/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Vita_Vargen
2 november 2020 · 1 281 Inlägg

torsen skrev:

Vita_Vargen skrev:

torpis skrev:
Med 37" däck så drog min Jeep Cherokee 7liter per mil. Det är 10ggr så mycket som en personbil. Du behöver alltså 10ggr så mycket laddeffekt för att ladda med samma kilometer i timmen.

I skogen då eller? För blandad körning kan du ju aldrig legat på 7 liter milen om du kör runt som du gör med en vanlig bruksbil utan att de är nog grovt fel på bilen. Har 33" på min XJ och kommer inte i närheten av några 7 liter/mil

Min TJ -05 med 33":or MT drog 3,5 lit/mil.
Kunde nästan aldrig växla upp till sista/fjärde växeln.

Börjar hamna lite OT nu men:
Gjorde en mätning nu på 10 mil körsträcka, bilen drog 10.43 L. Visst säkert 10-15% felmarginal pga olika pumpar och så men båda gångerna tankat till pumpen slog ifrån och sedan "kryptankat" till frånslag igen. Ca 55%  av sträckan motorväg i 85-95 och 40%  landsväg och 5% stad. 2 WD läge.
32" däck Jeep Cherokee XJ -92 4.0 High Power

torpis Forummoderator
2 november 2020 · 10 572 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

torsen skrev:

Vita_Vargen skrev:

I skogen då eller? För blandad körning kan du ju aldrig legat på 7 liter milen om du kör runt som du gör med en vanlig bruksbil utan att de är nog grovt fel på bilen. Har 33" på min XJ och kommer inte i närheten av några 7 liter/mil

Min TJ -05 med 33":or MT drog 3,5 lit/mil.
Kunde nästan aldrig växla upp till sista/fjärde växeln.

Börjar hamna lite OT nu men:
Gjorde en mätning nu på 10 mil körsträcka, bilen drog 10.43 L. Visst säkert 10-15% felmarginal pga olika pumpar och så men båda gångerna tankat till pumpen slog ifrån och sedan "kryptankat" till frånslag igen. Ca 55%  av sträckan motorväg i 85-95 och 40%  landsväg och 5% stad. 2 WD läge.
32" däck Jeep Cherokee XJ -92 4.0 High Power

Med 32" däcken (se bild ovan) så var förbrukningen "normal" på min bil. Med Monsterdäcken så liksom skenade det. Men det kan ju kvitta nu när det kommit fram att Hummern ändå inte finns ha!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torsen
3 november 2020 · 7 202 Inlägg

I ärlighetens namn måste man väl tillstå att man kommer längre, på samma vägmätarutslag, med 33":are än med 30":are.
Något jag inte tog hänsyn till/kompenserade för i min uppgift om bränsleförbrukningen.
Så inte bara att MT-däcken är tungrullande har betydelse.
Vet inte hur mycket man bör "dra av"?
Kanske 10% eller mer?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang