Joncho
24 oktober 2020
· 97 Inlägg
Tjena mitt bena!
Efter ett par års uppehåll från att meka/fixa med bil är det dags igen.
Tanken är att föra lite "dagbok" över vad som händer.. Dels för ens egen skull/ visa upp.
Början:
Suget efter något äldre skattefritt med bakhjulsdrift lockade sommar 2020.
Kollade efter tysk bil egentligen, men hittade ingen i vettigt skick/pris.
Istället hittade jag en sunkig Volvo 244 -90 som var väldigt dyr också. Tänkte att det var bäst att kika på bilen i verkligheten innan man dömer ut den. Mycket riktigt var det inget att ha för mig.
(rost, lack osv)
Började prata med ägaren som hade flera bilar stående och han nämnde att han hade en Volvo 244 DL från 1975 som ev. var till salu. Efter ca 1 vecka var jag och kikade på bilen, vilket resulterade i att jag var såld efter att ha kollat på bilen mindre än 5 minuter.
Hade ingen plats och bilen var inte besiktad vilket ställde till det ännu mer då behovet av bruksbil var givet.
Vad gör man när man hittar en gammal bil som man inte borde: köpa, har tid för eller har plats för ?!
Så.. Köpte bilen! Mer spänning i vardagen --> Bruksbilen såldes, prioteringar ändrades och bilen var efter ca 2 veckor i min ägo.
Historian bakom bilen och dess forna glans:
Bilen köptes hösten 1975 i Stockholm av en herre. Den nya lyckliga ägaren var en familjefar som skötte om bilen som sitt egna barn och var väldigt noga med underhållet/skicket på bilen. I början av hans ägande när bilen inte var särskilt gammal byttes framskärmarna ut på garanti pga rost och innerskärmar monterades. Underhållet / livet fortsatte och bilen rullade på år efter år.
Eftersom bilen var en familjemedlem sålde han den aldrig och bilen ärvdes år 2006 av hans dotter. Hon tog över stafettpinnen efter 31 år av ägo/minnen pga att han inte kunde köra bil längre då han närmade sig 90 strecket. Gubben var dock en riktig "ironman" och var aktiv som bara den tills han bortgång år 2010. Dottern ägde bilen år 2006-2019 dvs. 44 år inom samma familj!
Hon/hennes familj tog bara ut den då och då vilket resulterade i att det blev en åktur när dem skulle rösta t.ex. Bilen användes mindre och mindre tills dem ställde bilen kring år 2010. Bilen stod sedan undanställd i deras garage ute på landet i ca 10 år innan den fick se dagsljus igen.
2019 fick gubben jag köpte bilen av tips via en kompis till honom att bilen fanns. Han köpte bilen och ställde den medans han mekade med bilen.
Bilen har rullat 61 mil mellan åren 2009-2020.
Sommaren 2020 köpte jag bilen och det är nu resan börjar!
Framtidsplaner för 2021:
- Gå över bilen igen och byta ut diverse slitagedelar/vätskor till säsongen.
- Renovera/kolla över förgasaren.
- Renovera/kolla över växellåda/bakaxel.
- Renovera kylaren som satt i bilen från början.
- Fräscha upp utsidan.
- Hitta det sista klistermärket vid regskylten.
- Ev. byta ut sittdynans stoppning på förarsätet.
- Åka till lite lokala bilträffar.
- Besöka andra ägaren.
Senast redigerat av Joncho (19 augusti 2021)