Vibrationer vid 1900-2200 varv Volvo V50

Thd
24 oktober 2020 · 10 Inlägg

Hej! Jag köpte en Volvo V50 (2005, automat, 2.4 140hk, 21k mil) för några veckor sedan. Bilen går som en klocka, den växlar mjukt och har inga missljud, förutom en sak.

När motorn går på 1900-2200 varv så vibrerar den avsevärt mycket mer än på andra varv. Under 1900 och över 2200 avtar vibrationerna helt. Vibrationerna uppstår oavsett om bilen står still med N och jag gasar eller om jag kör 40km/h eller jag kör 110km/h.

Vibrationerna märks framförallt i förarsätet, och alldeles särskilt i ratt och pedaler. Motorn låter inte annorlunda på något sätt i samband med vibrationerna.

Det finns inga felkoder. Jag har googlat och det verkar finnas flera med samma problem, men jag har inte hittat någon som listat ut vad det beror på. Finns det någon som haft samma problem eller hört om det och vet vad det beror på?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Man kan börja med att kolla motorkuddarna..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Blir det värre under belastning (acceleration) eller är det oförändrat?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Thd
25 oktober 2020 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:
Blir det värre under belastning (acceleration) eller är det oförändrat?

På lägre hastigheter är det ingen större skillnad, men när jag var uppe på 120 så vibrerade det rejält mycket mer.

Mossan1
25 oktober 2020 · 2 751 Inlägg

Kolla om multiremmen vibrerar i takt med ljudet. Fjäderbelastade spännaren hoppar också?

I så fall kan det vara frihjulet i generatorns remskiva som skurit så det är stumt. Det durrar, och remmen blir inte långlivad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang