Höga avgasvärden

Linsof
25 oktober 2020 · 3 Inlägg

Hej!
Hoppas det är i rätt tråd:
Har en touran 05 som gått över 33tusen mil. På besiktningen fick den dessa värden: CO 0.0 /0.03, CO 2500 varv 0.0/0.02, HC 4 / 200 och Lambda 1.03 /0.97-1.03. Fick uppmaningen att göra något åt detta innan nästa besiktning. Det är felsökning på verkstad som gäller förstås, men vad kan det vara? Väldigt mkt avgaser vid uppstart med bilen och vid uppvärmning. Tycker ändå att bränsleförbrukning håller sig bra. Bara lite "surr" från bilen, absolut inget missljud.

Tack på förhand från en nybörjare.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag hade varit JÄTTEGLAD om jag haft dom värdena, förutom lambdan, förståss..tongue
Jag hade också 1,03 på lambdan, men där var inget gnäll från besiktarn för det..
Det enda som skiljde sig från fjoråret , var att jag inte värmde upp katalysatorn innan besiktningen..
Det enda orosmomentet är väl att när 30k mil passerats så börjar skrotarn att vinka i fjärran..sad

Senast redigerat av axxet (25 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Linsof
25 oktober 2020 · 3 Inlägg

Jaha, så bra då 😂
Men då är det såklart lambdavärdet som är boven i dramat. Hål nånstans i underredet?....För det stinker avgaser vid uppstart i bilen och det är ingen höjdare för varken människor eller djur såklart.

Senast redigerat av Linsof (25 oktober 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag tänker inte göra ett dugg , utan köra in med uppvärmd katalysator nästa gång,måtte det bära eller brista..
Min kärra har gått 27 k mil.
Du kan ju låta någon hålla för avgasröret och lyssna om du hör något  läckage..

Senast redigerat av axxet (25 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Linsof
25 oktober 2020 · 3 Inlägg

Tack för det 🙏 Får se vad som sägs denna gång.

Mossan1
25 oktober 2020 · 2 752 Inlägg

Eftersom alla värden var bra, utom högt lamda, är det med största sannolikhet avgasläckage någonstans så luft kommer in.
Lamdavärde =syrehalt.
Bilprovningen mäter värdet på det som kommer UT LÄNGST BAK!
Så en läcka var som helst spelar roll.

Det är troligen INTE före katalysatorn, för då skulle lamdasonderna reagera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang