Däcket låser sig vid skifte till vinterdäck

Nyburgaren
25 oktober 2020 · 1 Inlägg

Tjena allihop!
Skulle byta till vinterdäck igårkväll på tantens V70 -04
När jag väl är klar med alla och ska köra ut bilen ur garaget så låser sig förarsidan fram. Testade att skifta bakdäck och framdäck utan framgång.
Förra året var det inga bekymmer med dessa fälgar alls.

Nu till det stora frågetecknet från mig, när jag väl sätter på sommarfälgen igen på förarsidan så rullar den som ingenting.
Någon som har något vettigt svar, förstår givetvis att det bara är att byta fälgar men tänkte ifall det fanns en smidigare lösning?
Med vänlig hälsning, nyburgare

Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2020 · 10 277 Inlägg

Nyburgaren skrev:
Tjena allihop!
Skulle byta till vinterdäck igårkväll på tantens V70 -04
När jag väl är klar med alla och ska köra ut bilen ur garaget så låser sig förarsidan fram. Testade att skifta bakdäck och framdäck utan framgång.
Förra året var det inga bekymmer med dessa fälgar alls.

Nu till det stora frågetecknet från mig, när jag väl sätter på sommarfälgen igen på förarsidan så rullar den som ingenting.
Någon som har något vettigt svar, förstår givetvis att det bara är att byta fälgar men tänkte ifall det fanns en smidigare lösning?
Med vänlig hälsning, nyburgare

Om du skriver vad det är för storlek på fälgar och däck samt vad det är för motor i V70:in så blir det lättare att hjälpa dig. smile

Spontant låter det ju som för små fälgar till bilen, men det är ju märkligt om du säger att dom passat förut. Tänker att det kan vara så pass tajt att någon balansvikt tar i, men det är ändå ganska osannolikt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
nitrousblu3_rs
25 oktober 2020 · 262 Inlägg

För långa hjulbultar?

Mossan1
25 oktober 2020 · 2 799 Inlägg

15"hjul på V70 med stora bromsarna går inte.  Borde inte ha funkat förr heller. Möjligen om det var slitna bromsbelägg så oket var längre in, men lite långsökt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2020 · 13 736 Inlägg

bytt bromsbelägg nyss..  det kan räcka....  på mina sommarhjul går det inte att få dit dom bak om jag inte slipar ur beläggen lite ...   när dom är nya bygger oket mycket mer utåt ...   säkert det som är felet..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
25 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Man måste väl kunna se när man sätter på hjulet var det tar i? Om det nu inte är hjulbulten som är så långa att de sticker ut på insidan och tar i något där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang