Knarrande ljud vänster hjulhus

Chronaus
25 oktober 2020 · 17 Inlägg

Hej

Min Saab 9-5 aero från 99 knarrar på ett underligt sätt från hjulhuset. Jag har lyft upp bilen och undersökt i princip allt. Inga glapp eller trasiga damasker etc. Hjulet knarrar på samma ställen vid varje rotation. Ca halva däcket är "knarrfritt" och knarrar bara vid belastning dvs ej när det roteras upplyft. Kan inte hitta någon med samma ljud någonstans på nätet. Och ja kåpa vänsterblinkers är beställt.

https://youtu.be/1CS7G0KeuiE

uhlin
25 oktober 2020 · 2 834 Inlägg

Skulle tippa på fjäderbenslagret

Chronaus
25 oktober 2020 · 17 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle tippa på fjäderbenslagret

Tack för snabbt svar. Nu är jag kanske lite ovetandes men borde inte det knarra och knäppa när jag testar att vrida hjulet stillastående om det är fjäderbenslagret? Då är det knäpptyst och knarrar som sagt bara på exakt samma punkter vid hjulets rotation?

Utmarks-Loke
25 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Hissa upp bilen, sätt en pallbock på lämpligt sätt under länkarmen, och sänk ner igen. Då har du belastning på fjädringen men kan ändå snurra hjulet och försöka lyssna eller känna var det kommer från

uhlin
25 oktober 2020 · 2 834 Inlägg

Chronaus skrev:

uhlin skrev:
Skulle tippa på fjäderbenslagret

Tack för snabbt svar. Nu är jag kanske lite ovetandes men borde inte det knarra och knäppa när jag testar att vrida hjulet stillastående om det är fjäderbenslagret? Då är det knäpptyst och knarrar som sagt bara på exakt samma punkter vid hjulets rotation?

Då du får belastning på lagret kan det knarra och då du lyfter den och det blir obelastat kan det va tyst.

Gör som Utmarks-Loke föreslår.

Chronaus
26 oktober 2020 · 17 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hissa upp bilen, sätt en pallbock på lämpligt sätt under länkarmen, och sänk ner igen. Då har du belastning på fjädringen men kan ändå snurra hjulet och försöka lyssna eller känna var det kommer från

Tyvärr. Vänt och vridit på hjulet uppallat under fjäderbenet men inte ett knyst.

Utmarks-Loke
26 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Chronaus skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hissa upp bilen, sätt en pallbock på lämpligt sätt under länkarmen, och sänk ner igen. Då har du belastning på fjädringen men kan ändå snurra hjulet och försöka lyssna eller känna var det kommer från

Tyvärr. Vänt och vridit på hjulet uppallat under fjäderbenet men inte ett knyst.

Sätt på hjulet igen och bege dig ut på någon ödslig grusväg och kör skiten ur bilen en stund. Antingen försvinner felet eller så blir det så mycket värre att du genast hittar det.

Chronaus
28 oktober 2020 · 17 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Chronaus skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hissa upp bilen, sätt en pallbock på lämpligt sätt under länkarmen, och sänk ner igen. Då har du belastning på fjädringen men kan ändå snurra hjulet och försöka lyssna eller känna var det kommer från

Tyvärr. Vänt och vridit på hjulet uppallat under fjäderbenet men inte ett knyst.

Sätt på hjulet igen och bege dig ut på någon ödslig grusväg och kör skiten ur bilen en stund. Antingen försvinner felet eller så blir det så mycket värre att du genast hittar det.

Tack för inputen. Ställe mig på en öde grusväg. Fick oljud när jag puttade bilen framåt. Ljudet kom en gång per varv. Stoppade bilen precis innan hjulet stod i knarrläge. La mig på rygg i gruset
Stack in handen framifrån och tog tag i driv axeln och drog bilen en liten bit framåt med andra handen. Missljudet kom direkt och kändes ordentligt i drivaxeln. Finns ett glapp i inre drivknut också. Byter drivaxel och hoppas på att ljudet försvinner. Tack för hjälpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang