Tjena, Jag tänker börja denna posten med att jag är helt okunnig när det gäller allt mekaniskt, så snälla clowna mig inte för hårt.
Men jag har en honda prelude med en h23a2 som har körts med alldeles för lite olja vilket antagligen har let till att vevaxel har lossnat och slagit hål i motorblocket (uneducated gissning). Bifogar ett par bilder... Jag har tittat ner under tändstiften på cylindrarna och de resterande cylindrarna åker fortfarande upp och ner med hjälp av start motorn.
Jag förstår att det inte är supper mycket information att gå på men frågan är, är det värt att försöka reparera eller hade det vair biligare att köpa ny motor/ ny bil...
Det är nog vevstaken som slagit hål i blocket. Ingen vet vad mer skada det är i motorn p.g.a detta. Ny motor kanske är att ta i men en begagnad som fungerar om du nu ska ha kvar bilen. Vilken årsmodell är det? Kanske bättre att skaffa en annan bil och vara noga med att kolla oljan i den.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Att reparera motorn kommer bli dyrt, om det ens är möjligt med tanke på skadan i blocket. Speciellt om du inte har kunskaper och möjlighet att göra det själv.
En begagnad motor från skroten borde gå att skaka fram för ett antal tusenlappar, sen eventuellt kostnaden för en verkstad att montera den om du inte vill göra det själv.
Nu har jag dålig koll på just Honda prelude men det är väl en 90-tals modell? Frågan är ju om bilen är värd såpass mycket i fungerande skick att det är nån idé att plöja ner x antal tusenlappar i reparationer.
Steff240 skrev: Att reparera motorn kommer bli dyrt, om det ens är möjligt med tanke på skadan i blocket. Speciellt om du inte har kunskaper och möjlighet att göra det själv.
En begagnad motor från skroten borde gå att skaka fram för ett antal tusenlappar, sen eventuellt kostnaden för en verkstad att montera den om du inte vill göra det själv.
Nu har jag dålig koll på just Honda prelude men det är väl en 90-tals modell? Frågan är ju om bilen är värd såpass mycket i fungerande skick att det är nån idé att plöja ner x antal tusenlappar i reparationer.
Det är en 92:a, jag köpte bilen för 15.. Jag har en till bil så jag skulle kunna vänta på att få ett riktigt bra pris på en motor.. Om du hade behövt gissa, vad hade ett motorbyte kostat?
Vettemannen skrev: Det är nog vevstaken som slagit hål i blocket. Ingen vet vad mer skada det är i motorn p.g.a detta. Ny motor kanske är att ta i men en begagnad som fungerar om du nu ska ha kvar bilen. Vilken årsmodell är det? Kanske bättre att skaffa en annan bil och vara noga med att kolla oljan i den.
/Benny
Årsmodel 92, fick den för 15000kr.. Jag har en till bil utan hål i motorn och med olja i... Vad tror du en motor & motor byte hade landat på, ~20000kr?
Svårt att svara på... Men räkna med en 3 4 tusen för en motor på skroten, kanske går att hitta billigare med lite tur.
Sen vet jag inte hur meckigt det är att byta motor i en sån där, tar det lång tid blir det naturligtvis dyrare. Hur dyrt det blir beror naturligtvis också på vilken verkstad du anlitar. Nisse på hörnet kommer nog vara betydligt billigare än märkesverkstaden tex...
Sen kanske det tillkommer lite detaljer som behövs bytas i samma veva. Tex kan ju koppling vara värt att inspektera när allt ändå är isär.