Skrapar i alla 3 växlar när gasar och motorbromsar

Razmuzz framskärm
25 oktober 2020 · 67 Inlägg

Hallå! Har ett litet problem med min växellåda på amazonen, det är en 66a 4 dörrars med b18 och en m40 låda, det är ett konstigt ljud när den står på tomgång men när jag trycker ner kopplingen så försvinner det.. sen även när jag börjar accelerera så är det ett högt vinande ljud från växel 1,2,3  4an inget.. samma sak när jag motorbromsar på 1,2 eller 3, låter verkligen hemsk! Någon här som vet vad problemet kan vara? Och är det enkelt att byta växellåda på den om så är fallet ? smile

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Mossan1
25 oktober 2020 · 2 751 Inlägg

Det låter som ett lagerhaveri.
Antagligen bottenstocken eftersom 4an inte belastar den.
4an är utväxling 1:1, dvs kopplar ihop ingående och utgående i samma stock bara rakt igenom.

På en 142 jag hade för masssssor av år sedan med M40 långspak så läckte oljan ut via bakre gaveln. Den var lossnad i skruvarna. Uj, vad den lät. Åtdragna skruvar och fylld olja senare blev den skapligt tyst. 4'an krånglade något efter det. Trög rätt lägga i.

Ta ner lådan på en Amazon har jag inte gjort, men åtskilliga 142.
Jobbet är tämligen enkelt, om skruvarna till växellådsbalken släpper snällt. Där har det jävlats för mig nån gång.  Jag hade smörjgrop på den tiden. Numera billyft.
Liggande under en uppallad bil och ta er lådan på magen, är väl "sådär" antar jag.

Razmuzz framskärm
25 oktober 2020 · 67 Inlägg

Okej okej, pratade med en kompis och han sa att han trodde de va utrtrampnings lagret men tycker de lät lite väl illa för det, så kan säkert va som du säger då, ska plocka ner lådan nån dag här och kika på det ! 😁 detta är första gången jag äger en sådan skönhet så allt är i princip nytt för mig där haha

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Ta väl hand om Amazonen, det är en bit av vår bilkultur. Har haft en Amazon en gång i tiden, en 63:a.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Razmuzz framskärm
25 oktober 2020 · 67 Inlägg

Det ska jag !😎

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
zzr94092
25 oktober 2020 · 4 378 Inlägg

Kolla Först att det finns olja i lådan,, och det kan Inte vara urtrampningslagret som låter, att det låter på 1.2.3 beror på att det blir brytningar på axlarna i lådan.. som nämts tidigare.

Utmarks-Loke
25 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

De där gamla växellådorna är väl såpass simpla att man kan byta lager i dom själv? Jag skulle inte försöka mig på det i en modern sexväxlad, men en M40 går nog att lösa. Bra vinterprojekt.

Razmuzz framskärm
25 oktober 2020 · 67 Inlägg

Ska kika upp detta, annars är de väl inte så svårt att byta växellåda på dom va ? Eller är det något jag borde tänka på då isåfall ?

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
uhlin
26 oktober 2020 · 2 831 Inlägg

Razmuzz skrev:
Ska kika upp detta, annars är de väl inte så svårt att byta växellåda på dom va ? Eller är det något jag borde tänka på då isåfall ?

Ganska enkelt att ta ner lådan på en Amazon.

När du ändå har lådan nere så kolla skicket på lameller och byt gärna packboxen på veven, så slipper du ner med lådan igen.

Och jo.... Med all säkerhet är det lager i lådan som låter.

Senast redigerat av uhlin (26 oktober 2020)

Razmuzz framskärm
26 oktober 2020 · 67 Inlägg

Okej, ska försöka göra detta i veckan, ska ha tag på en låda och smile lika bra o byta känner jag

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Razmuzz framskärm
26 oktober 2020 · 67 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218003/218003-1cdf46ba380c0b75200ad4be73434ace.jpg

Är det en sådan packbox du menar till amazonen ?

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
uhlin
26 oktober 2020 · 2 831 Inlägg

Razmuzz skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218003/218003-1cdf46ba380c0b75200ad4be73434ace.jpg

Är det en sådan packbox du menar till amazonen ?

Kollade lite och det verkar vara den.
Brukar bara va en ring och slå in runt veven. Det var det jag var lite osäker på.

Men det står ju vevaxel växellådssida.
Så borde va den.

zzr94092
26 oktober 2020 · 4 378 Inlägg

Original så sitter det en simpel filtring på b18/20, den du länkade till är 100% bättre, ska man han riktig packbox i bröstkåpan så byter man kåpan till en med packbox monterad.. PS, olja in packboxen innan montering, kan gå varm och bli förstörd annars..

Razmuzz framskärm
26 oktober 2020 · 67 Inlägg

Okej tackar så hjärtligt ! Bara att beställa då haha 😅

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
uhlin
26 oktober 2020 · 2 831 Inlägg

zzr94092 skrev:
Original så sitter det en simpel filtring på b18/20, den du länkade till är 100% bättre, ska man han riktig packbox i bröstkåpan så byter man kåpan till en med packbox monterad.. PS, olja in packboxen innan montering, kan gå varm och bli förstörd annars..

Bröstkåpan skriver du, är det lika i bakre änden på vevaxeln så han kan sätta fast denna där.

Minns inte riktigt hur det ser ut innanför svänghjulet.

zzr94092
26 oktober 2020 · 4 378 Inlägg

Länken visar på den bakre tätningen som ersätter filtringen med hållaren..
Bröstkåpan är kåpan som sitter bakom remskivan, under vattenpump...

uhlin
26 oktober 2020 · 2 831 Inlägg

zzr94092 skrev:
Länken visar på den bakre tätningen som ersätter filtringen med hållaren..
Bröstkåpan är kåpan som sitter bakom remskivan, under vattenpump...

Ah... Trodde du menade bröstkåpan med länken.. Missuppfattade lite (mycket) hehehe.

Razmuzz framskärm
29 oktober 2020 · 67 Inlägg

Hallå här igen haha har åkt på ett nytt problem.. tror nämnligen att start motorn paja för mig!  Skulle prova åka en sväng och innan har den funkat felfritt men nu dog den helt efter ett par meter bara, och ibland finns de ström i bilen och ibland är det helt dött, men nu är det verkligen dött, hände ingenting igår när jag provade att starta och batteriet är full laddat.. det kanske är dålig jord ? Någon som varit med om liknande ?

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Razmuzz skrev:
Hallå här igen haha har åkt på ett nytt problem.. tror nämnligen att start motorn paja för mig!  Skulle prova åka en sväng och innan har den funkat felfritt men nu dog den helt efter ett par meter bara, och ibland finns de ström i bilen och ibland är det helt dött, men nu är det verkligen dött, hände ingenting igår när jag provade att starta och batteriet är full laddat.. det kanske är dålig jord ? Någon som varit med om liknande ?

Nu förstår jag inte??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
uhlin
29 oktober 2020 · 2 831 Inlägg

Vettemannen skrev:

Razmuzz skrev:
Hallå här igen haha har åkt på ett nytt problem.. tror nämnligen att start motorn paja för mig!  Skulle prova åka en sväng och innan har den funkat felfritt men nu dog den helt efter ett par meter bara, och ibland finns de ström i bilen och ibland är det helt dött, men nu är det verkligen dött, hände ingenting igår när jag provade att starta och batteriet är full laddat.. det kanske är dålig jord ? Någon som varit med om liknande ?

Nu förstår jag inte??

/Benny

Inte undra på när han kört på startmotorn

Senast redigerat av uhlin (29 oktober 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang