Bmw bakvagn och framvagn på Ford Granada 1985?

zimpan304
26 oktober 2020 · 236 Inlägg

Hallå! Har en BMW m50 turbo jag ska hinka i nån gammal bil, har fått chansen att köpa en otroligt fin Ford Granada men är lite kluven hur mycket jobb det kan bli att få allt att hålla så hör här om någon har nån erfarenhet med byte av framvagn och bakvagn till nått ifrån nån BMW?

Går det lätt? Läste nånstans att e30 bakvagn är liknande men hittar inte mycket mer info än det, så är det någon som har nån koll på de?

Med vänliga hälsningar

Senast redigerat av zimpan304 (26 oktober 2020)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
simlar
26 oktober 2020 · 5 516 Inlägg

E30/E36/E46 har simpla framvagnar som är relativt lätt att montera på diverse bilar.
Har själv byggt dit e36-framvagn på en Volvo 360 men måste göra om det då jag byggde lite baklänges så fick kraftigt med bumpsteer.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
26 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

Ford och BMW hade snarlika bakvagnar på 80-talet, mef fästpunkter och mått skiljer förstås. Det är alltså inte bara att flytta över bakvagnen och köra. Men lite förenklat kan man säga att BMW:s bakvagnar på E28 och E30 sitter med en stor bult på varje sida, som går rakt upp i cupén. Sedan ett mindre fäste uppåt i själva diffklumpen, och så stötdämparna då. Relativt enkla bakvagnar att flytta till en annan bil, men man får bygga nya fästen i karossen.

zimpan304
26 oktober 2020 · 236 Inlägg

Hmm okej, låter ju som en relativt simpel grej då, hur gör man när man ska göra egna fästen i karossen då på bäst sätt? Detta blir nått helt nytt för mig, bytt motorer och dylik innan men inte bytt fram eller bakvagn till nått ifrån nån annan bil. Tyckte det kunde bli ett fränt litet bygge om man nu skulle våga sig på det dvs

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
uhlin
26 oktober 2020 · 2 831 Inlägg

En otroligt fin granada växer inte på träd. Behåll den original om du köper den. Den blir bara dyrare.

Ett råd bara i all välmening. Men du gör naturligtvis som du själv vill.

zimpan304
26 oktober 2020 · 236 Inlägg

uhlin skrev:
En otroligt fin granada växer inte på träd. Behåll den original om du köper den. Den blir bara dyrare.

Ett råd bara i all välmening. Men du gör naturligtvis som du själv vill.

Jo det kan jag förstå, ingen originalbil jag är ute efter men tänkte det kunde bli ett ovanligt häftigt bygge, runt 600 häst i motor bara så mest orolig över hur jag ska få resten att hålla

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang