Saab 9-3 1.8i 2006

kaninorgie
28 oktober 2020 · 12 Inlägg

Hej,

Jag har nyligen köpt en saab 9-3 kombi 1.8i och jag blev väldigt chockad när jag gick in och läste om den (hade läst lite om den innan köpet med men aldrig stött på detta) och kom på att den hade kamrem? I annonsen på blocket var jag köpte den så hade säljaren skrivit att bilen hade kamkedja (en bilfirma i Göteborg). Jag ringde och talade med säljaren innan köpet och frågade om bilen hade kamkedja och som svar fick jag "Ja, det har den". Det mesta jag har läst på nätet säger att detta är en Opel motor och alltså har en kamrem som måste bytas. På vissa andra trådar så säger man att detta är en "modifierad" Opel motor som Saab-ingenjörerna har satt en kamkedja på.

Min fråga är: är detta en kamremsmotor eller kamkedja? Är det en kamremsmotor så har jag blivit grundlurad.

Med vilken intervall sker kamremsbytet?

Väldigt tacksam för svar.

Mvh,
Kanin

Bwonka
28 oktober 2020 · 236 Inlägg

Tyvärr är det kamrem på 1.8i (122hk). Den ska bytas efter 6 000 mil eller vart 4:e år, vilket som inträffar först. hmm

Samla så mycket dokumentation du kan där handlaren har utlovat att bilen har kamkedja. Skärmdump på annonsen kan du t.ex hämta på car.info.

Vilka lagar och rättigheter som gäller i detta fallet får någon annan med bättre koll svara på. Jättetråkigt hursom hmm

Senast redigerat av Bwonka (28 oktober 2020)

kaninorgie
28 oktober 2020 · 12 Inlägg

Hej Bwonka,

Jag har screenshotat annonsen. Jag blir så arg och ledsen samtidigt! Men vad kan jag göra, från serviceboken så kan jag se att kamremen byttes vid 6000 mil för första gången sedan har den inte fått ett byte alls. Den har nu snart gått 16.000 mil, det har alltså nästan gått 10.000 mil.

Ja, jag får väl ringa säljaren och be honom stå för kostnaderna (om han nu gör det vilket jag tvivlar på). Annars så får jag ta det på annan väg.

Bifogar bild från annons så andra kan se och akta sig från den här säljaren.

Mvh,
Kaninhttps://www1.garaget.org/gallery/images/238/237609/237609-f53ea15786e9ea5583b403f639b2f786.jpg

Tobzter
28 oktober 2020 · 3 144 Inlägg

Tråkigt när säljare ej vet va dom säljer,,
Men det är inge som säger att den inte är bytt, även fast det troligt är så,

Bara ringa å såga att dom ska byta den eller dra av på priset för ett byte,

Sedan kommer nästa fråga vill man att denna firma ska byta kamremmen?
Se till å få kvitto på delar och bytet om dom löser detta ,

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
kaninorgie
28 oktober 2020 · 12 Inlägg

Hej Tobzter,

Ja, jag åkte hela vägen från Malmö till Göteborg för att köpa bilen, tog tåget upp och bilen ner. Men ja, jag borde ha researchat lite mer själv så det lägger jag på mig. Jag frågade specifikt om kedjan och det är som du säger synd att man inte har koll på vad man säljer.

Jag ska ringa och iaf försöka få ner priset och får då byta på en anna firma i Malmö.

Tack för alla svar, uppskattas!

//Kanin

EmsAnders
28 oktober 2020 · 151 Inlägg

Passa då på och ställ på bilen,  inte bra och köra runt med en avställd bil.

kaninorgie
28 oktober 2020 · 12 Inlägg

Hej EmsAnders,

Har den i garaget och har begärt påställning vid ägarbytet. Du har helt rätt!

Mvh,
Kanin

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2020 · 17 376 Inlägg

Kollade bilen på car.info
Den har ju varit till salu sedan Mars 2017 så den remmen mår nog inte så bra. Hoppas du får någon liten prisjustering!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kaninorgie
28 oktober 2020 · 12 Inlägg

Hej Hybrid,

Ja, dumt av mig! Det blev ett spontanköp vilket inte alltid funkar för mig. Får bita mig i ar*let nu för det hmm

Ringer honom så fort de öppnar kl. 10:00.

Mvh,
Kanin

kaninorgie
28 oktober 2020 · 12 Inlägg

Hej,

En liten uppdatering. Har pratat med säljaren nu och han är villig att erbjuda mig arbetet men att jag köper materialet vilket han beställer hem. Det skulle kosta mig 1100 kr och såklart min tid för färden upp och ner till Malmö igen. Då ligger jag omkring 1700-800 vilket är okej. Kollade runt på olika verkstäder och det skulle kosta omkring 5-6000 kr för att göra bytet av kamrem och vattenpump. Jag uppdaterar er om hur det gått för mig (för er som vill läsa vidare i tråden och kanske varit med om liknande), skulle ta cirka en vecka att få hem kamremssats och vattenpumpen.

mvh,
kanin

Senast redigerat av kaninorgie (28 oktober 2020)

amazinjoey
28 oktober 2020 · 1 138 Inlägg

Du borde häva köpet om det går,  man kör inte saab utan turbo...Speciellt inte den motorn...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2020 · 17 376 Inlägg

amazinjoey skrev:
Du borde häva köpet om det går,  man kör inte saab utan turbo...Speciellt inte den motorn...

Det går inte att häva köpet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
28 oktober 2020 · 2 831 Inlägg

kaninorgie skrev:
Hej,

En liten uppdatering. Har pratat med säljaren nu och han är villig att erbjuda mig arbetet men att jag köper materialet vilket han beställer hem. Det skulle kosta mig 1100 kr och såklart min tid för färden upp och ner till Malmö igen. Då ligger jag omkring 1700-800 vilket är okej. Kollade runt på olika verkstäder och det skulle kosta omkring 5-6000 kr för att göra bytet av kamrem och vattenpump. Jag uppdaterar er om hur det gått för mig (för er som vill läsa vidare i tråden och kanske varit med om liknande), skulle ta cirka en vecka att få hem kamremssats och vattenpumpen.

mvh,
kanin

Så långt låter väl allt ok, be att få kvitto samt gammal kamremsats och vattenpump.

Hur långt är det mellan Göteborg-Malmö?

Tänker på om nu remmen går av på vägen ner, hur ställer sig verkstaden till det? Den lever på rejäl övertid..

Kan ju säkert gå bra men du vet.... Murphys lag.... Då är motorn skrot, åtminstone dyrbar reparation.

kaninorgie
28 oktober 2020 · 12 Inlägg

kaninorgie skrev:

amazinjoey skrev:
Du borde häva köpet om det går,  man kör inte saab utan turbo...Speciellt inte den motorn...

Hej,

Ja tyvärr går det inte eftersom vi hade ett köpekontrakt, men ja jag blev ju lurad vet inte om det spelar någon roll. Säljare brukar ju oftast "reservera för felskrivning i annons" men detta var ju brutalt.

//Kanin

kaninorgie
28 oktober 2020 · 12 Inlägg

amazinjoey skrev:
Du borde häva köpet om det går,  man kör inte saab utan turbo...Speciellt inte den motorn...

Hej,

Ja, jag borde bara ha köpt en turbo, men för mig spelar det egentligen ingen roll ville bara ha en fungerande bil som tar mig från A - B.

//Kanin

kaninorgie
28 oktober 2020 · 12 Inlägg

uhlin skrev:

kaninorgie skrev:
Hej,

En liten uppdatering. Har pratat med säljaren nu och han är villig att erbjuda mig arbetet men att jag köper materialet vilket han beställer hem. Det skulle kosta mig 1100 kr och såklart min tid för färden upp och ner till Malmö igen. Då ligger jag omkring 1700-800 vilket är okej. Kollade runt på olika verkstäder och det skulle kosta omkring 5-6000 kr för att göra bytet av kamrem och vattenpump. Jag uppdaterar er om hur det gått för mig (för er som vill läsa vidare i tråden och kanske varit med om liknande), skulle ta cirka en vecka att få hem kamremssats och vattenpumpen.

mvh,
kanin

Så långt låter väl allt ok, be att få kvitto samt gammal kamremsats och vattenpump.

Hur långt är det mellan Göteborg-Malmö?

Tänker på om nu remmen går av på vägen ner, hur ställer sig verkstaden till det? Den lever på rejäl övertid..

Kan ju säkert gå bra men du vet.... Murphys lag.... Då är motorn skrot, åtminstone dyrbar reparation.

Hej,

Ja det är ju en bit iofs, 300 km dit. Ja jag bad om det på telefon, han menade på att jag även skulle få garanti osv (men det ska man ju få oavsett från verkstad). Men helt rätt det ska jag ta med mig!

Det gör den ju, det är på gränsen. Det har jag inte tagit med dem alls men tror inte de gör något då överhuvudtaget.

Ja. Murphys lag.... då skrotar jag hellre bilen och så får jag gå back det jag köpte bilen för hmm Får lära mig av mina misstag helt enkelt. Får bara hoppas att den klarar sig dit till nästa vecka, mer kan jag inte göra.

Tack för dina tips smile

//Kanin

amazinjoey
28 oktober 2020 · 1 138 Inlägg

kaninorgie skrev:

amazinjoey skrev:
Du borde häva köpet om det går,  man kör inte saab utan turbo...Speciellt inte den motorn...

Hej,

Ja, jag borde bara ha köpt en turbo, men för mig spelar det egentligen ingen roll ville bara ha en fungerande bil som tar mig från A - B.

//Kanin

den motorn krånglar en hel del mer än  turbomotor.

kaninorgie
28 oktober 2020 · 12 Inlägg

amazinjoey skrev:

kaninorgie skrev:

amazinjoey skrev:
Du borde häva köpet om det går,  man kör inte saab utan turbo...Speciellt inte den motorn...

Hej,

Ja, jag borde bara ha köpt en turbo, men för mig spelar det egentligen ingen roll ville bara ha en fungerande bil som tar mig från A - B.

//Kanin

den motorn krånglar en hel del mer än  turbomotor.

Ja, får behålla den så länge det går sen skrota skiten helt enkelt. Sedan köpa en riktig Saab!

//Kanin

EmsAnders
28 oktober 2020 · 151 Inlägg

Och jag hävdar motsatsen, den motorn är en mycket driftsäker motor.

kaninorgie
29 oktober 2020 · 12 Inlägg

EmsAnders skrev:
Och jag hävdar motsatsen, den motorn är en mycket driftsäker motor.

Såpass? Känns som den är ganska väl beprövad.

//Kanin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang