Försäkring för roliga bilar?!

Off
28 oktober 2020 · 101 Inlägg

Hej!

Som ung och intresserad av bilar är ju försäkringsbolagen ens största fiende, så jag tänkte att det skulle vara intressant att se vad garagets medlemmar besitter för information om försäkringar!

Berätta gärna vad din försäkring kostar och all relevant information om den! (Bilmodell, din ålder, hel/halv/trafik osv)

Är det någon som har tips på något försäkringsbolag som är någorlunda schyst för unga med roliga bilar?

Jag är själv intresserad av att köpa en C63 men försäkringen är det som tar emot mest. Jag är 22 och senast jag kollade skulle Länsförsäkringar ha ungefär 2800kr/mån för en helförsäkring?!?! Var dock 21 när jag kollade så kanske gått ned nån krona sen jag fyllde 22, om jag har tur 😄

Det finns ju massvis med folk här som har roliga bilar så jag håller tummarna för intressanta svar!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 oktober 2020 · 14 008 Inlägg

Jag är 63 och bor utanför stan och har Bilsport & MC som försäkringsbolag.

Min Trans Am -87 kostar 1300 kr helförsäkring/helår.
Min Vette -86 kostar 2000 kr helförsäkring/helår

Det är mina roliga bilar!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, jag e 70 och betalar alldeles helmulet ,nästan 700 om året  för min gamla riskokare..
Det är såklart BARA trafikförsäkring, för jag e inte så tokig att jag betalar mera, som ni andra..tongue
Men om den är rolig, det vette FN..

Senast redigerat av axxet (28 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Off
28 oktober 2020 · 101 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag är 63 och bor utanför stan och har Bilsport & MC som försäkringsbolag.

Min Trans Am -87 kostar 1300 kr helförsäkring/helår.
Min Vette -86 kostar 2000 kr helförsäkring/helår

Det är mina roliga bilar!

/Benny

Såna drömpriser!

Bilen jag har idag är en Mercedes C350 (270hk), ett decennium gammal och kostar 1400kr/mån ungefär för helförsäkring! Haha.

Försäkringspriser på bilar är nog det bästa med att åldras!

SportPilot Ubåtsingenjör
28 oktober 2020 · 7 218 Inlägg

Off skrev:

Vettemannen skrev:
Jag är 63 och bor utanför stan och har Bilsport & MC som försäkringsbolag.

Min Trans Am -87 kostar 1300 kr helförsäkring/helår.
Min Vette -86 kostar 2000 kr helförsäkring/helår

Det är mina roliga bilar!

/Benny

Såna drömpriser!

Bilen jag har idag är en Mercedes C350 (270hk), ett decennium gammal och kostar 1400kr/mån ungefär för helförsäkring! Haha.

Försäkringspriser på bilar är nog det bästa med att åldras!

Jag är 28 och betalar 2300 för halv på min skorv. Men den har en massiv maskin på 1,1 liter och levererar 67 hästkrafter.

Köp en äldre bil om du vill ha lägre försäkring, de är oftast roligare att köra också smile

Senast redigerat av SportPilot (28 oktober 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Off
28 oktober 2020 · 101 Inlägg

SportPilot skrev:
Köp en äldre bil om du vill ha lägre försäkring, de är oftast roligare att köra också smile

Jag håller med dig till viss del, det har sina fördelar och nackdelar! Hade jag haft tillgång till ett bra garage hade jag gjort det. Nu vill jag ha en snabb bil som inte kräver att jag skruvar med den

En dyrare försäkring är nog billigare än ett lämpligt garage + delar i mitt fall

torsen
28 oktober 2020 · 7 202 Inlägg

Min 2CV kostade 770:- året helförsäkrad, skattebefriad och behöver bara besiktas vartannat år.
Någon som slår det med en 4-dörrars cabriocoach?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 oktober 2020 · 14 008 Inlägg

torsen skrev:
Min 2CV kostade 770:- året helförsäkrad, skattebefriad och behöver bara besiktas vartannat år.
Någon som slår det med en 4-dörrars cabriocoach?

Pratade vi inte roliga bilar? wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
28 oktober 2020 · 5 083 Inlägg

På min C320 CDI betalar jag ca 720kr i månaden. Helförsäkring med tillägg.
Körsträcka 2000mil/år.
32år och bor i en liten stad.
Priset har ökat ca 1000kr/år dom senaste 3 åren.
Egentligen orimligt dyr försäkring för en så pass gammal bil med relativt höga mil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 oktober 2020 · 14 008 Inlägg

mb_pucken skrev:
På min C320 CDI betalar jag ca 720kr i månaden. Helförsäkring med tillägg.
Körsträcka 2000mil/år.
32år och bor i en liten stad.
Priset har ökat ca 1000kr/år dom senaste 3 åren.
Egentligen orimligt dyr försäkring för en så pass gammal bil med relativt höga mil.

Vad är gammal?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Xebers76
28 oktober 2020 · 2 250 Inlägg

Min tur att flika in då!

Jag är 26 år gammal och bor ännu i föräldrarnas villa.

Bilen i fråga är en Civic VTI Aerodeck.

Halvförsäkrad och kostar mig 310kr i månaden, dock går den som sommarbil så blir lite mindre än det.

Dock om något skulle hända tror jag bilen löses in om det så är bara en bula på en skärm då marknadsvärdet är lågt.

Själv tycker jag att min försäkring kanske är något lite dyrare än den behöver vara, framhjulsdrift och 170 hästar är inget som kastar av en från vägen i första taget.

Ni som kör gamla Volvo (bakhjulsdrift) vad betalar ni?

mb_pucken
28 oktober 2020 · 5 083 Inlägg

Vettemannen skrev:

mb_pucken skrev:
På min C320 CDI betalar jag ca 720kr i månaden. Helförsäkring med tillägg.
Körsträcka 2000mil/år.
32år och bor i en liten stad.
Priset har ökat ca 1000kr/år dom senaste 3 åren.
Egentligen orimligt dyr försäkring för en så pass gammal bil med relativt höga mil.

Vad är gammal?

/Benny

Det är en 2006 med snart 39000mil på mätaren :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Off
28 oktober 2020 · 101 Inlägg

mb_pucken skrev:

Vettemannen skrev:

mb_pucken skrev:
På min C320 CDI betalar jag ca 720kr i månaden. Helförsäkring med tillägg.
Körsträcka 2000mil/år.
32år och bor i en liten stad.
Priset har ökat ca 1000kr/år dom senaste 3 åren.
Egentligen orimligt dyr försäkring för en så pass gammal bil med relativt höga mil.

Vad är gammal?

/Benny

Det är en 2006 med snart 39000mil på mätaren :-)

Ja det låter dyrt tycker jag också. Min C350 ligger som sagt på 1400kr/mån men jag var 20 när jag köpte den (samma pris sen dess) samt att den är ju en generation nyare och säkerligen värd minst det dubbla

mb_pucken
29 oktober 2020 · 5 083 Inlägg

Off skrev:

mb_pucken skrev:

Vettemannen skrev:

Vad är gammal?

/Benny

Det är en 2006 med snart 39000mil på mätaren :-)

Ja det låter dyrt tycker jag också. Min C350 ligger som sagt på 1400kr/mån men jag var 20 när jag köpte den (samma pris sen dess) samt att den är ju en generation nyare och säkerligen värd minst det dubbla

Dock har alla mina försäkringar stigit i pris, även hemförsäkring mm.
Antar att det vara är att betala och se glad ut :-)
Svårt att säga vad min är värd. Ganska udda bil. Finns totalt ca 80st i Sverige.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Rikard_Persson NISMO <3
29 oktober 2020 · 1 062 Inlägg

Jag är 32, bor  utanför Helsingborg

Min R33 Skyline jag hade tidigare var ett intressant fall för försäkringbolagen.
Många bolag ville inte ens ta i den. Länsförsäkringar skulle ha 12 500kr i månaden för trafikförsäkring. Nissan försäkringar tog runt 500kr i månaden för helförsäkring och alla tillägg.
0-1000 mil, inga förare under 25, låst, larmat och kameraövervakat garage.
Den kostade 300kr om året med avställdförsäkring.

Min 370z har jag på Nissanförsäkringar för att man får extra garantier och andra förmåner. De är tyvärr inte billigast men de är bäst för den bilen.
Betalar 702kr i månaden för helförsäkring med alla tillägg. 
0-1000 mil, inga förare under 25, låst, larmat och kameraövervakat garage.
Den kostar 2300kr om året med avställdförsäkring.

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
Off
29 oktober 2020 · 101 Inlägg

Rikard_Persson skrev:
Jag är 32, bor  utanför Helsingborg

Min R33 Skyline jag hade tidigare var ett intressant fall för försäkringbolagen.
Många bolag ville inte ens ta i den. Länsförsäkringar skulle ha 12 500kr i månaden för trafikförsäkring. Nissan försäkringar tog runt 500kr i månaden för helförsäkring och alla tillägg.
0-1000 mil, inga förare under 25, låst, larmat och kameraövervakat garage.
Den kostade 300kr om året med avställdförsäkring.

Min 370z har jag på Nissanförsäkringar för att man får extra garantier och andra förmåner. De är tyvärr inte billigast men de är bäst för den bilen.
Betalar 702kr i månaden för helförsäkring med alla tillägg. 
0-1000 mil, inga förare under 25, låst, larmat och kameraövervakat garage.
Den kostar 2300kr om året med avställdförsäkring.

Intressant!

När jag kollat priset på Mercedes egna försäkringar så har de visat ungefär det dubbla priset jämfört med det jag betalat hos Länsförsäkringar!

När du tecknat försäkringarna hos Nissan, har du då bara tecknat genom hemsidan eller har du ringt/mailat dem? Antar att säljarna kan ge bättre priser än hemsidan

Rikard_Persson NISMO <3
29 oktober 2020 · 1 062 Inlägg

Off skrev:

Rikard_Persson skrev:
Jag är 32, bor  utanför Helsingborg

Min R33 Skyline jag hade tidigare var ett intressant fall för försäkringbolagen.
Många bolag ville inte ens ta i den. Länsförsäkringar skulle ha 12 500kr i månaden för trafikförsäkring. Nissan försäkringar tog runt 500kr i månaden för helförsäkring och alla tillägg.
0-1000 mil, inga förare under 25, låst, larmat och kameraövervakat garage.
Den kostade 300kr om året med avställdförsäkring.

Min 370z har jag på Nissanförsäkringar för att man får extra garantier och andra förmåner. De är tyvärr inte billigast men de är bäst för den bilen.
Betalar 702kr i månaden för helförsäkring med alla tillägg. 
0-1000 mil, inga förare under 25, låst, larmat och kameraövervakat garage.
Den kostar 2300kr om året med avställdförsäkring.

Intressant!

När jag kollat priset på Mercedes egna försäkringar så har de visat ungefär det dubbla priset jämfört med det jag betalat hos Länsförsäkringar!

När du tecknat försäkringarna hos Nissan, har du då bara tecknat genom hemsidan eller har du ringt/mailat dem? Antar att säljarna kan ge bättre priser än hemsidan

Jag ringer alltid och pratar med dom.
Angående Länsförsäkringar så har jag haft dom också och de är billiga men de är ofta strul när det händer något. Extrem värdeminskning jämfört med märkesförsäkring, utdragna handläggningstider och blev även under utredning för bedrägeri vid en viltolycka. Så jag betalar hellre lite mer och får en bättre service och bättre värde samt förlängda garantier på fordonet smile

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
Off
29 oktober 2020 · 101 Inlägg

Rikard_Persson skrev:

Off skrev:

Rikard_Persson skrev:
Jag är 32, bor  utanför Helsingborg

Min R33 Skyline jag hade tidigare var ett intressant fall för försäkringbolagen.
Många bolag ville inte ens ta i den. Länsförsäkringar skulle ha 12 500kr i månaden för trafikförsäkring. Nissan försäkringar tog runt 500kr i månaden för helförsäkring och alla tillägg.
0-1000 mil, inga förare under 25, låst, larmat och kameraövervakat garage.
Den kostade 300kr om året med avställdförsäkring.

Min 370z har jag på Nissanförsäkringar för att man får extra garantier och andra förmåner. De är tyvärr inte billigast men de är bäst för den bilen.
Betalar 702kr i månaden för helförsäkring med alla tillägg. 
0-1000 mil, inga förare under 25, låst, larmat och kameraövervakat garage.
Den kostar 2300kr om året med avställdförsäkring.

Intressant!

När jag kollat priset på Mercedes egna försäkringar så har de visat ungefär det dubbla priset jämfört med det jag betalat hos Länsförsäkringar!

När du tecknat försäkringarna hos Nissan, har du då bara tecknat genom hemsidan eller har du ringt/mailat dem? Antar att säljarna kan ge bättre priser än hemsidan

Jag ringer alltid och pratar med dom.
Angående Länsförsäkringar så har jag haft dom också och de är billiga men de är ofta strul när det händer något. Extrem värdeminskning jämfört med märkesförsäkring, utdragna handläggningstider och blev även under utredning för bedrägeri vid en viltolycka. Så jag betalar hellre lite mer och får en bättre service och bättre värde samt förlängda garantier på fordonet smile

Okej!

Får nog ge Mercedes en chans åtminstone nästa gång jag letar försäkring så får man se vad de säger! Som ung är ju dock priset en väldigt stor dealbreaker med tanke på vilka gigantiska summor det handlar om

johanbrolin
29 oktober 2020 · 108 Inlägg

20 år, Villa i Enskede (stockholm).

BMW e36 318i 1992 ca 750kr/mån halvförsäkring.
BMW e36 320ia 1999 ca 850kr/mån halvförsäkring.
Båda genom folksam hmm

Stora fötter - Stora skor
Bwonka
29 oktober 2020 · 236 Inlägg

23 år gammal, bor centralt i större stad, inget garage. Betalar 210 kr/månad halvförsäkring för min Saab 900i -90 hos Länsförsäkringar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang