Försäkring för roliga bilar?!

caromania Forummoderator
29 oktober 2020 · 9 296 Inlägg

Off skrev:
Hej!

Som ung och intresserad av bilar är ju försäkringsbolagen ens största fiende, så jag tänkte att det skulle vara intressant att se vad garagets medlemmar besitter för information om försäkringar!

Berätta gärna vad din försäkring kostar och all relevant information om den! (Bilmodell, din ålder, hel/halv/trafik osv)

Är det någon som har tips på något försäkringsbolag som är någorlunda schyst för unga med roliga bilar?

Jag är själv intresserad av att köpa en C63 men försäkringen är det som tar emot mest. Jag är 22 och senast jag kollade skulle Länsförsäkringar ha ungefär 2800kr/mån för en helförsäkring?!?! Var dock 21 när jag kollade så kanske gått ned nån krona sen jag fyllde 22, om jag har tur 😄

Det finns ju massvis med folk här som har roliga bilar så jag håller tummarna för intressanta svar!

Jag förstår precis vad du menar men det är även så att försäkringsbolaget nästa sekund kan bli din bäste vän. Glöm inte det.

För att samtidigt få dig att känna någon glädje bland dina utgifter så vill jag påminna om att min generation, som växte upp på 70-talet också hade drömmar. Och när det var dags för bil sen på 80talet så var det helt sjukt att vissa nya bilar gjorde 0-100 på 8s. En snabb bil gjorde det på 10. Toppfart över 170 så höjde man på ögonbrynen. Gick den över 200 så var det Extra Premium.

Och det hade man ju inte råd med. Min amazon hade 68hästar. 0-100 på 20s. Det var vad man kunde plocka hem efter ett par samtal i Gula Tidningen. Även jag svettades när premien sedan skulle betalas eller tanken fyllas. 60kr/timme var min lön och hade man tur fick man ett extra pass en söndag för då blev det klirr i kassan.

Ergo: Det blir bättre. Det är höga premier nu av en anledning. Ni kan helt enkelt inte köra bil än och orsakar en massa elände i trafiken. (Faktiskt)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
29 oktober 2020 · 7 228 Inlägg

Amazonen är ju trots allt en av få charmiga modeller från den svenska tillverkaren. 60kr/h måste varit helt okej på den tiden? Min syster har precis fått sitt första jobb och tjänar 97kr/h + lite ob

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Off
29 oktober 2020 · 101 Inlägg

caromania skrev:
Jag förstår precis vad du menar men det är även så att försäkringsbolaget nästa sekund kan bli din bäste vän. Glöm inte det.

Jo jag hör dig, och jag förstår såklart varför det är som det är

Dock så är det ju extremt irriterande när det som gör ont i plånboken med att köpa sin drömbil är försäkringen medan man spenderar de andra pengarna på bilen med glädje! (Förutom vid typ ett motorhaveri kanske big_smile )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang