Oljud, vibrationer och varm fälg BMW 120

Jbernholts
29 oktober 2020 · 3 Inlägg

Hej!
Har en BMW 120 från 07, har snart gått 30k mil.
För ett tag sedan började ett oljud, låter in i kupén, ett hoande, dovt ljud, kommer efter ca 10-15 min körning i hastigheter mellan ca 50-70 men försvinner i hastigheter under 50km/h och Hastigheter över 70km/h.
Idag när jag kom ut på motorvägen 110km/h började ett annat ljud, låter nästan som en helikopter in i kupén plus vibrationer i ratten. Vibrationer i ratten har det varit tidigare också men endast i ca 80km/h. Jag bromsade in och körde av vid nästa avfart och vände hem igen. När jag stannade var fälgen på vänster fram varm, de andra fälgarna var svala, alltså en märkbar skillnad!
Jag hade liknande upplevelse i somras, då Byttes hjullagret Vänster fram.
Kan det vara samma hjullager igen?
Bilen är sänkt om de har någon betydelse.

Hilmer
29 oktober 2020 · 1 776 Inlägg

Anliggande broms, antingen går bromsoket trögt i glidpinnarna eller så är det själva kolven i oket som går trögt. Att smörja upp oket kan ge en några månader men oftast får man ändå investera i ett nytt till sist!

Utmarks-Loke
29 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

Ja, låter som det är dags att gå över bromsarna, men när bilen ändå är upphissad kan man förstås passa att känna lite på hjullagret. Men när ett lager börjar bli dåligt brukar ljudet försvinna när man svänger åt ena hållet och belastningen på ena sidan bilen minskar.

zzr94092
29 oktober 2020 · 4 378 Inlägg

Kan även vara en bromsslang.

Jbernholts
30 oktober 2020 · 3 Inlägg

Fick bli en tur till verkstad. Bromsok, belägg o skivor beställt. De var helt bränt.
Ingen billig historia.

torsen
30 oktober 2020 · 7 198 Inlägg

Anliggande broms kan medföra att hjullagret blir så varmt att fettet avdunstar.
Leder på sikt till defekt hjullager.
Så kolla därför framhjulslagret noga.

Jbernholts
30 oktober 2020 · 3 Inlägg

torsen skrev:
Anliggande broms kan medföra att hjullagret blir så varmt att fettet avdunstar.
Leder på sikt till defekt hjullager.
Så kolla därför framhjulslagret noga.

Jag lämnar in den till verkstan och tänker att dem har koll på de? Eller måste jag be dem kolla hjullagret med tro?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang