Sprucken glasruta - Vet ej vad som hänt

Fribajsaren
29 oktober 2020 · 2 Inlägg

Hej!

För någon vecka sedan upptäckte jag en spricka högst upp på framrutan. Den har nu spridit sig nedåt hela vägen till botten av rutan. Jag vet inte varifrån sprickan kommer, men misstänker stenskott, även om det inte ser ut som en inbuktning i själva rutan.

Nu till min fråga: Täcker min försäkring (halvförsäkring hos IF) detta? Det än täcker Glas och därmed stenskott, men iom att jag inte vet vad som har hänt, så skulle det ju potentiellt kunna vara någonting annat också. Nöjer dom sig med en sådan förklaring? Kan det vara ett stenskott, trots att det inte syns någon träff på rutan?

Mvh

Utmarks-Loke
29 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Det kan bero på att man kört över ett fartgupp och det flexat lite i karossen, eller om det är kallt ute och man sätter på värmen på rutan så temperaturen ändras snabbt. När det av någon anledning bildats spänningar i glaset krävs det inte så mycket för att det skall spricka. Men detta skall täckas av din glasförsäkring.

mb_pucken
29 oktober 2020 · 5 087 Inlägg

Mest troligt stenskott och kommer gå som stenskott när du byter rutan.
Räcker med väldigt små stenskott för att rutan ska spricka iväg. Speciellt nu när temperaturen pendlar.

Dom ställer inga frågor utan du fyller bara i en skadeanmälan hos din verkstad eller glasmästare där du får kryssa i om det är stenskott eller annan skada.
Enda som försäkringsbolaget ser av din ruta är en bild.

Edit: annan skada är typ vandalism eller olyckor osv.

Senast redigerat av mb_pucken (29 oktober 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Fribajsaren
29 oktober 2020 · 2 Inlägg

Tack för snabba svar! Verkligen uppskattat.

Så då bör jag skriva att det är stenskott i formuläret, trots att jag inte vet?

sollu
29 oktober 2020 · 416 Inlägg

Nyss byte jag på min Volvo v60 rutan var repig enligt glasmästare det behövs inte byta, men jag sa att jag ser dålig särskilt på kvällen. Även hade en liten stenskott på passagerarsidan. 1500kr Självrisk. Även Fabian när vi stänger bakluckan en liten metall fastnar och rutan smäller. 1500kr självrisk.
Som jag förstås firman vill jobba så dem kommer hjälpa dig.

Senast redigerat av sollu (29 oktober 2020)

Lucif3r
30 oktober 2020 · 2 208 Inlägg

Fribajsaren skrev:
Så då bör jag skriva att det är stenskott i formuläret, trots att jag inte vet?

Ja, det är säkrast. Verkstaden bryr sig säkerligen inte ett skit, men dom måste "veta" anledningen för att fylla i blanketten till f-bolaget.

Bytte vindruta på min V70 hos volvo strax efter köp, då den hade en spricka sedan innan.
Det dom behövde veta var vad det var för skada på vindrutan(spricka i mitt fall), när det inträffade, och vart det inträffade. När och vart det inträffade kunde jag ju inte svara på, och då sa dom något i stil med "äh, det är bara att hitta på nått" :p
Så, uppenbarligen är det inte så noga med hur, var och varför rutan egentligen behöver bytas.
Sen råder det väl lite delade meningar om hur moraliskt rätt det är att uppge "falsk" information för ett rutbyte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang