Däckförvaring. Stående? Liggande? Hur gör du?

chrizz Administratör
30 oktober 2020 · 11 783 Inlägg

Jag har alltid förvarat hjulen liggande på varandra, men nått sånt här vore ju trevligt: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … FIQAvD_BwE

Vill man förvara däck på fälg så verkligen?

Visa gärna upp era smarta förvaringar. Jag försöker spara plats i en liten friggebod.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Svenska_bil
30 oktober 2020 · 218 Inlägg

Varför inte?
Billigaste är att köpa några vanliga träreglar och bygga en likadan. Kostar lite och man kan själv anpassa höjd och bredd.

Oavsett så pumpar jag alltid upp däcken lite extra inför förvaring och justerar trycket då dom åker på igen till våren/hösten.

Hilmer
30 oktober 2020 · 1 779 Inlägg

Så länge man försöker förvara dom mörkt och svalt och med korrekt lufttryck så spelar det egentligen inte så stor roll hur man lägger, hänger eller ställer dom.
Man bör ju förvara dom däck mot däck om man ska stapla dom, inte fälg mot fälg! wink

Lucif3r
30 oktober 2020 · 2 208 Inlägg

Den korta period hjulen står utan belastning(mer än sin egen vikt) har noll och ingen betydelse. Du lär allt ha däcken stående i flera flera FLERA år innan något öht. skulle hända.
Förvara dom någorlunda svalt och skyddade mot direkt solljus så kan du ställa dom hur du vill.

Jag brukade ha mina liggandes, men nu står dom uppradade lutandes mot en vägg, tar mindre plats så.
Kommer troligen bygga något liknande som den där biltema ställningen i framtiden dock, då jag kommer ha mer än 4 hjul stående smile

chrizz Administratör
30 oktober 2020 · 11 783 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Varför inte?
Billigaste är att köpa några vanliga träreglar och bygga en likadan. Kostar lite och man kan själv anpassa höjd och bredd.

Oavsett så pumpar jag alltid upp däcken lite extra inför förvaring och justerar trycket då dom åker på igen till våren/hösten.

Har du rätt i. Jag ska ändå bygga hyllor i boden (ska isolera väggar idag, så det är steget efter), då kan jag lika gärna placera däcken också ju.

👍👍

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Utmarks-Loke
30 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Den där hyllan ser så vek ut att om man lägger ett hjul på mitten trycker den antagligen ut stålprofilerna så hjulet sjunker lite.

Jag förvarar mina vinterdäck liggande i hög bakom vedboden. Säkert inte optimalt men ännu har de inte klagat roll Översta hjulet brukar bli fullt med fågelskit eftersom de sitter där och spanar.

Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2020 · 10 277 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Den där hyllan ser så vek ut att om man lägger ett hjul på mitten trycker den antagligen ut stålprofilerna så hjulet sjunker lite.

Jag förvarar mina vinterdäck liggande i hög bakom vedboden. Säkert inte optimalt men ännu har de inte klagat roll Översta hjulet brukar bli fullt med fågelskit eftersom de sitter där och spanar.

En kompis köpte en så´n där ställning från Biltema för ~10 år sedan. Den håller än och ser inte deformerad ut så riktigt så illa är det nog inte. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Pexxor
10 november 2020 · 13 Inlägg

Såhär säger branschen:
LAGRING
ANVISNINGAR FÖR KORREKT LAGRING
* lagra inte däck nära något som alstrar ozon (elektriska motorer, svetsaggregat, batteriladdare e.t.c.).
* lagra aldrig däck ute i sol eller dåligt väder.
* undvik kontakt med kolväten, lösningsmedel eller oljor. Detta kan förstöra gummit.
* lämna aldrig vatten eller smuts kvar i däcken.


https://www.stro.se/information/lagring/

caromania Forummoderator
10 november 2020 · 9 296 Inlägg

Sex bilar. Tack och lov ska inte alla ha vinterhjul så eländet får ligga i något hörn där de inte är i vägen. Tråkigaste jag varit med om var när jag hade 12däck staplade på varandra och insåg att de jag skulle ha var underst. Så nu har jag fyra inne, fyra ute lutade mot väggen, fyra på vinden och fyra i en lada norr om Enköping. För varje dag som går så inser jag att veteranmopeder är en trevlig hobby...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
10 november 2020 · 5 833 Inlägg

caromania skrev:
För varje dag som går så inser jag att veteranmopeder är en trevlig hobby...

Eller fjällvandring. Kängorna är lätthanterliga.

Cuefa Ain't no place like home...
11 november 2020 · 4 628 Inlägg

Har mina hängande på en ställning jag köpte för säkert 10 år sedan, med 2 krokar åt vardera håll.
Eller mina o mina, sambons.
Mina står i däckhotellet på jobbet... lite lat får man faktiskt vara... 😎
Står på golvet med 4st fötter formade som ett kors.
Inte superstabilt men har inte vält hittills. Inget jag skulle hänga Jeep-hjulen på dock.

Senast redigerat av Cuefa (11 november 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
11 november 2020 · 7 234 Inlägg

Lägger man hjulen ner, även i en carport/under ett skärmtak, så finns risk för vattenansamling i dem som gör att stålfälgar rostar.
Stående är risken nästan obefintlig.
Min synpunkt på hjulförvaring.

Ps. Antar ts menar HJUL och inte lösa DÄCK - för lösa däck samlar jag inte på. Ds.

DennisCA
11 november 2020 · 247 Inlägg

Staplade ovanpå varandra, liggandes i ett oisolerat förråd med grusgolv fast på en pall, övertäckta med en sopsäck.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang