Få bort varning för bromsbelägg på BMW 118d -09 (E87)?

Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2020 · 10 245 Inlägg

Tjejen har en BMW 118d -09 (E87) och häromveckan tändes varningen för slitna bromsbelägg.

Jag har dock tittat och det är gott och väl 30-40% kvar bak och 50% kvar fram. Kort sagt, beläggen klarar sig lätt ett bra tag till.

Kollade Youtube och nollade varningarna (först bak och nå´n vecka senare när fram tändes nollade jag även den). Men varningarna vill inte slockna. Jag antar då att givarna är av engångstyp, dvs om dom en gång varnat är dom så att säga förbrukade?

Jag har egentligen ingen lust att köpa nya givare när vi ändå inte ska byta beläggen på ett tag, och det vore trevligt att slippa varningarna.

Går det att bygla/koppla/programmera bort varningen? Jag har ju kört Volvo dom senaste 22 åren och aldrig känt behovet av bromsbeläggsvarning så det ska nog gå bra även utan... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
30 oktober 2020 · 5 814 Inlägg

Klipp ledningen till bromsvarnaren, gärna där den kommer ut från bromsbeläggen. Skala upp ändarna och lägg ihop de båda ledarna. Sätt lite tejp utanpå och fäst upp ledningen där den inte kan fastna i något. Sedan kan du nolla bromsmeddelandet, och så slipper du någonsin mera se varningen. Så gjorde i alla fall jag på min F20 1-serie, fast lite seriösare genom att löda ihop ledarna och så värmde jag på krympstrumpa utanpå.

Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2020 · 10 245 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Klipp ledningen till bromsvarnaren, gärna där den kommer ut från bromsbeläggen. Skala upp ändarna och lägg ihop de båda ledarna. Sätt lite tejp utanpå och fäst upp ledningen där den inte kan fastna i något. Sedan kan du nolla bromsmeddelandet, och så slipper du någonsin mera se varningen. Så gjorde i alla fall jag på min F20 1-serie, fast lite seriösare genom att löda ihop ledarna och så värmde jag på krympstrumpa utanpå.

Aha, så det är bara en krets som bryts vilket triggar varningen? Perfekt! Då får det bli lödkolv och krympslang. Tackar!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
16 november 2020 · 10 245 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Klipp ledningen till bromsvarnaren, gärna där den kommer ut från bromsbeläggen. Skala upp ändarna och lägg ihop de båda ledarna. Sätt lite tejp utanpå och fäst upp ledningen där den inte kan fastna i något. Sedan kan du nolla bromsmeddelandet, och så slipper du någonsin mera se varningen. Så gjorde i alla fall jag på min F20 1-serie, fast lite seriösare genom att löda ihop ledarna och så värmde jag på krympstrumpa utanpå.

Återigen tack! Kan meddela att detta funkade utmärkt om någon undrar. Varningen gick nu att nolla bort och lampan är släckt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
16 november 2020 · 5 814 Inlägg

Härligt smile En av alla funktioner som den medvetne bilföraren egentligen inte behöver.

jaka54
16 november 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
Och vi får hoppas att bromsarna tar även i fortsättningen...för varningen finns väl där av en orsak. -Slitna belägg!

torsen
16 november 2020 · 7 202 Inlägg

Råkade ut för samma sak på Citroen GS -75.
Ovanligt med varning för slitna bromsbelägg på den tiden.
Beläggen var i mycket god kondition.
Klippte kablarna på beläggen, isolerade kablarna och fäste upp dem med najtråd.

Brådhis * Voff voff *
16 november 2020 · 10 245 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Och vi får hoppas att bromsarna tar även i fortsättningen...för varningen finns väl där av en orsak. -Slitna belägg!

Tack för förtroendet, men ja, det kommer dom göra. Varningen kommer redan när det är gott och väl 40% kvar av beläggen, så det är ingen panik. Dock irriterande med tänd bromsvarningslampa hela tiden.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
16 november 2020 · 10 245 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Härligt smile En av alla funktioner som den medvetne bilföraren egentligen inte behöver.

Precis! Har kört Volvo se´n 1998 och aldrig varken saknat funktionen eller kört stål mot stål... Så det ska nog gå bra. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
16 november 2020 · 4 378 Inlägg

Kanske är bra för Svensson, kom in en bil till bilprovningen i förra veckan, saknades en kloss fram, "tyckte det lät nått" var kommentaren!.!

Utmarks-Loke
16 november 2020 · 5 814 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kanske är bra för Svensson, kom in en bil till bilprovningen i förra veckan, saknades en kloss fram, "tyckte det lät nått" var kommentaren!.!

Det lyckades min syster också med en gång, på en mazda 626. Ett bromsbelägg fram var helt borta, trots att det inte fanns plats runt oket för metallbiten att försvinna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang