Varför konverterar vi inte äldre bilar till att gå på el här i Sverige?

granadadr
29 november 2020 · 7 268 Inlägg

tyvärr lär det väl kosta för mkt,, OM jag skulle elkonvertera min ena Granada vill jag ha 300 hk som man får ha via sfro,, inte nå löjligt 100hk wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
torpis Forummoderator
29 november 2020 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:
tyvärr lär det väl kosta för mkt,, OM jag skulle elkonvertera min ena Granada vill jag ha 300 hk som man får ha via sfro,, inte nå löjligt 100hk wink

Elmotorer är roliga saker. Du kan överlasta dom korta stunder vilket gör att du enligt gällande norm för att mäta effekt får väldigt låga siffror i reg beviset, typ 90hk men i praktiken 600hk i bilen. Tesla är ett exempel på det.

Du kan plocka 300hk ledigt ur en drivlina från vilken billigare elbil som helst. Frågan är hur länge och frågan är hur du lurar ECU att gå med på det hela. Men det blir ändå ganska mycket pengar och låg nyttjandegrad.

Jag tror man kan på ett ungefär jämställa en byggd bensinmotor värd namnet med en elektriskt drivlina med motsvarande prestanda. Men du måste lägga till batteriets kostnad på det.

Tesla motor med växellåda och inverter kostar ca 30000kr på skroten. Du behöver ett interface till det som snackar med CAN bus, ca 30000kr där med. Du behöver lite mickel runt om så som kablage, laddare, kylare osv så säg ytterligare 30k. Strax under en hundring plus batteriet då.

En byggd bensinmotor med ECU och mappning hamnar antagligen i ungefär samma härad.

Sen kan man ju ta genvägar, jag vet det. Men skall vi jämföra liknande "kvalitet" så hamnar vi på samma pris utan batteriet då

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
granadadr
30 november 2020 · 7 268 Inlägg

torpis skrev:

granadadr skrev:
tyvärr lär det väl kosta för mkt,, OM jag skulle elkonvertera min ena Granada vill jag ha 300 hk som man får ha via sfro,, inte nå löjligt 100hk wink

Elmotorer är roliga saker. Du kan överlasta dom korta stunder vilket gör att du enligt gällande norm för att mäta effekt får väldigt låga siffror i reg beviset, typ 90hk men i praktiken 600hk i bilen. Tesla är ett exempel på det.

Du kan plocka 300hk ledigt ur en drivlina från vilken billigare elbil som helst. Frågan är hur länge och frågan är hur du lurar ECU att gå med på det hela. Men det blir ändå ganska mycket pengar och låg nyttjandegrad.

Jag tror man kan på ett ungefär jämställa en byggd bensinmotor värd namnet med en elektriskt drivlina med motsvarande prestanda. Men du måste lägga till batteriets kostnad på det.

Tesla motor med växellåda och inverter kostar ca 30000kr på skroten. Du behöver ett interface till det som snackar med CAN bus, ca 30000kr där med. Du behöver lite mickel runt om så som kablage, laddare, kylare osv så säg ytterligare 30k. Strax under en hundring plus batteriet då.

En byggd bensinmotor med ECU och mappning hamnar antagligen i ungefär samma härad.

Sen kan man ju ta genvägar, jag vet det. Men skall vi jämföra liknande "kvalitet" så hamnar vi på samma pris utan batteriet då

nää i den bilen sitter en 2,9 liter v6, ecu  och turbo kostade mig ca 5000, koppling hade jag, grenrör ca 7000,  wg ca 4000, och sist då ic ca 1000 kr meo landade mitt bygge på ca  17000,, VÄLDIGT stor skillnad,

Munkis
30 november 2020 · 1 635 Inlägg

Det beror ju helt på vad det är för gammal bil. Det finns ju egentligen två typer av veteranbilar i mina ögon. Den ena köper man mest för motorn, den andra mest för designen.

En gammal Padda vore ju urläcker med elmotor! Medans en Dodge Charger -68 ska rumla och låta.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2020 · 13 673 Inlägg

Munkis skrev:
Det beror ju helt på vad det är för gammal bil. Det finns ju egentligen två typer av veteranbilar i mina ögon. Den ena köper man mest för motorn, den andra mest för designen.

En gammal Padda vore ju urläcker med elmotor! Medans en Dodge Charger -68 ska rumla och låta.

du har nog en poäng.. och bara för att man konverterar till el betyder det inte att man inte kan göra detta utan att förstöra bilen och man kan återställa bilen vid senare tillfälle..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
30 november 2020 · 2 183 Inlägg

Lägger man ner så mycket tid och pengar på ett bygga vill man ju gärna att det inte bara ska synas - utan HÖRAS också wink

Visst kommer vi säkert till en tid där elbilsbyggen kommer vara vanligt förekommande, men vi är långt ifrån det stadiet ännu...
Dels pga. oklar framtid(våra kära politiker har ju inte direkt någon bra historik när det gäller "det här är framtidens bilbränsle!", för f-n vi har FORTFARANDE inget snabbt, smidigt och enkelt 100% lagligt sätt att köra gamla bensinbilar på E85!), veliga och svårtolkade lagar, och befolkningens(dom som bygger och bryr sig om bilar) acceptans ang. eldrift.

torpis Forummoderator
30 november 2020 · 10 572 Inlägg

Lucif3r skrev:
Lägger man ner så mycket tid och pengar på ett bygga vill man ju gärna att det inte bara ska synas - utan HÖRAS också wink

Visst kommer vi säkert till en tid där elbilsbyggen kommer vara vanligt förekommande, men vi är långt ifrån det stadiet ännu...
Dels pga. oklar framtid(våra kära politiker har ju inte direkt någon bra historik när det gäller "det här är framtidens bilbränsle!", för f-n vi har FORTFARANDE inget snabbt, smidigt och enkelt 100% lagligt sätt att köra gamla bensinbilar på E85!), veliga och svårtolkade lagar, och befolkningens(dom som bygger och bryr sig om bilar) acceptans ang. eldrift.

Framtiden är inte oklar. Där emot har det tagits och tas fortfarande märkliga beslut. Vi måste sluta elda saker även om dom är förnyelsebara.

Vill man höras går det ju att fixa också. Väldigt många glömmer dock snabbt behovet av ljud när det går så in i helvete mycket fortare utan ljud eller växellåda.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
30 november 2020 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:

torpis skrev:

granadadr skrev:
tyvärr lär det väl kosta för mkt,, OM jag skulle elkonvertera min ena Granada vill jag ha 300 hk som man får ha via sfro,, inte nå löjligt 100hk wink

Elmotorer är roliga saker. Du kan överlasta dom korta stunder vilket gör att du enligt gällande norm för att mäta effekt får väldigt låga siffror i reg beviset, typ 90hk men i praktiken 600hk i bilen. Tesla är ett exempel på det.

Du kan plocka 300hk ledigt ur en drivlina från vilken billigare elbil som helst. Frågan är hur länge och frågan är hur du lurar ECU att gå med på det hela. Men det blir ändå ganska mycket pengar och låg nyttjandegrad.

Jag tror man kan på ett ungefär jämställa en byggd bensinmotor värd namnet med en elektriskt drivlina med motsvarande prestanda. Men du måste lägga till batteriets kostnad på det.

Tesla motor med växellåda och inverter kostar ca 30000kr på skroten. Du behöver ett interface till det som snackar med CAN bus, ca 30000kr där med. Du behöver lite mickel runt om så som kablage, laddare, kylare osv så säg ytterligare 30k. Strax under en hundring plus batteriet då.

En byggd bensinmotor med ECU och mappning hamnar antagligen i ungefär samma härad.

Sen kan man ju ta genvägar, jag vet det. Men skall vi jämföra liknande "kvalitet" så hamnar vi på samma pris utan batteriet då

nää i den bilen sitter en 2,9 liter v6, ecu  och turbo kostade mig ca 5000, koppling hade jag, grenrör ca 7000,  wg ca 4000, och sist då ic ca 1000 kr meo landade mitt bygge på ca  17000,, VÄLDIGT stor skillnad,

Ja, jo jag har redan listat ut detta och det står flera gånger i mitt inlägg ovan hur jag jämför. Du kan ju få en gaffeltruck gratis också att plocka elmotor från om man vill jämföra så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Lucif3r
30 november 2020 · 2 183 Inlägg

torpis skrev:
Framtiden är inte oklar. Där emot har det tagits och tas fortfarande märkliga beslut.

... Och så länge det tas dessa märkliga och ofta bakvända beslut så är framtiden oklar.
Även om t om en blind höna kan se vad man borde göra så hjälper inte det ett dugg så länge beslutsfattarna inte tänker längre än näsan räcker.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2020 · 13 673 Inlägg

Lucif3r skrev:

torpis skrev:
Framtiden är inte oklar. Där emot har det tagits och tas fortfarande märkliga beslut.

... Och så länge det tas dessa märkliga och ofta bakvända beslut så är framtiden oklar.
Även om t om en blind höna kan se vad man borde göra så hjälper inte det ett dugg så länge beslutsfattarna inte tänker längre än näsan räcker.

vad jag sätt har dom en näsa..så bevsligen tänker dom kortare än näsan räcker ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Ev_volvo142
29 september 2021 · 631 Inlägg

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315553

Följ min tråd, håller på med en konvertering/renovering 😅🛠

Blir en Volvo 142 På ren el 👏

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Low
29 september 2021 · 3 296 Inlägg

Jag tycker kaross och motorn gör själva bilen. Att ta ut en v8 eller en tvåtakt motor ur en gammal Saab är att slita ut någons hjärta. Det är ju de som gör saken. De må kanske bara slöa med det var dåtidens teknik som gör det speciellt. Ljudet, lukten känslan.

Senast redigerat av Low (29 september 2021)

Robmag19
1 november 2021 · 1 Inlägg

Gammal tråd men men. En fördel om man bygger om en gammal bil är ju att den är (om rätt årsmodell då) är skattefri

torpis Forummoderator
1 november 2021 · 10 572 Inlägg

Robmag19 skrev:
Gammal tråd men men. En fördel om man bygger om en gammal bil är ju att den är (om rätt årsmodell då) är skattefri

Det är ju alla elbilar smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
granadadr
1 november 2021 · 7 268 Inlägg

vad kostar det att bygga om en bil till el inkl allt??

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 november 2021 · 13 673 Inlägg

granadadr skrev:
vad kostar det att bygga om en bil till el inkl allt??

100k+ får du nog räkna med om du vill ha något som fungerar nära en vanlig bil      men en tesla motor kostar bara 15k men sen måste man ha eftermarknads kontroller och batterier.. då sticker det fort iväg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
1 november 2021 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:
vad kostar det att bygga om en bil till el inkl allt??

Allt beror på förväntad prestanda. Det behöver inte bli jättedyrt, men har man förväntningar på prestanda både vad gäller effekt, laddning och räckvidd så springer det iväg. Det är ju aldrig direkt lämpligt att bygga om en bil rent tekniskt.

Att köpa en IMIEV eller Leaf som fungerar för kanske 70-80K sedan flytta över delarna till ett valfritt hemmabygge ger ju en startpunkt om du vill ha snabbladdning med också.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Utmarks-Loke
4 november 2021 · 5 813 Inlägg

Jag räknade på cirka 40k för konvertering med begagnad motor och batteri från Nissan Leaf, och eftermarknads styrsystem samt en del extragrejer som tillkommer som tex. elektronisk gaspedal och så vidare. Sedan tillkommer förstås kostnader för registrering. Och så får man ju inte jättebra körsträcka med Leafens batteri, typ 12 mil...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 november 2021 · 13 673 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag räknade på cirka 40k för konvertering med begagnad motor och batteri från Nissan Leaf, och eftermarknads styrsystem samt en del extragrejer som tillkommer som tex. elektronisk gaspedal och så vidare. Sedan tillkommer förstås kostnader för registrering. Och så får man ju inte jättebra körsträcka med Leafens batteri, typ 12 mil...

12mil tar man sig istort sätt ingenstans på vintern med andra ord..

tycker att ska man endå hållas med en konvertering så ska man väll endå få bra prestandard  en tesla motor som endå inte kostar speciellt mycket så får man ju bra prestandard..  men det borde gå att använda Leaf batteri pack eller så bygger man egna pack med celler..  och kan anpassa det efter bilen. 

skulle vara inttresant med en tesla rwd motor fram i en audi A2 där golvet har utrymme mellan föterna och underedet på hela bilen då det är dubbelgolv.   

antar att audi avsåg att ha dessa som elbilar när dom ritades men det skrotades på vägen. 

bilar helt i aluminium för vikten skull dessutom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
4 november 2021 · 7 268 Inlägg

aldrig jag skulle idas bygga en som ej har fartresurser och lång körsträcka,,  så det får vänta ett bra tag till,,  innan jag slänger ut mina turborovor smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang