Varför konverterar vi inte äldre bilar till att gå på el här i Sverige?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2022 · 13 734 Inlägg

Ev_volvo142 skrev:

DennisCA skrev:
Ett DIY kitt skulle jag dock vara intresserad av, göra jobbet själv går men tänk va bra om man inte behövde samla ihop alla delar och pussla ihop. Frågan är vad kunde ett sånt kitt kosta.

Finns kitt att köpa om man googlar, men ligger från 50-120 beroende på vad man ska ha. Och ett kitt är sällan komplett, det krävs mycket material,  & glöm inte nya verktyg som man sällan har då man övergår från mekaniker till elektriker 😅👍

ähh det är ingen större skillnad..  pressar man kablar till en bra stereo anläggning eller en elmotor är ingen skillnad..  smile

annars sitter saker fast på samma sätt så ingen större skillnad lite mer elkablar kanske det enda är ju att man måste ha bra kunskap för att läsa elscheman och bra datakunskap så man kan programera allt

men jag tror inte du bygger en bil för under 100k   oavsätt vad du väljer för motor styrning för när batterina ska köpas drar det snabbt iväg. 

dock är det ju lätt värt det.   men jag personligen skulle aldrig gå Leaf vägen just pga för klen elmotor.   

när Tesla motorn inte kostar speciellt mycket mer och man har dessutom möjligheten att gå 4wd utan några som helst problem smile
finnns sjukt mycket Tesla eftermarknads grejer för att köra dessa motorer i andra fordon.. 

med rätt motorstyrning kan man ju regga en liten Fiat panda med dual engine från Tesla och rulla igenom reggningen och vrida på effekt kranen så det sjunger om det utan att någon kan göra nått åt det smile 

för mig handlar det om effekt noll och inget på att åka "billigare" vilket inte är fallet just nu.    tror att det är billigare att tanka min polo än att ladda hemma om man inte har fast pris på elen om man bor i skåne smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DennisCA
11 september 2022 · 247 Inlägg

Trodde en leaf motor var god för motsvarande 300HK eller nåt

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2022 · 13 734 Inlägg

DennisCA skrev:
Trodde en leaf motor var god för motsvarande 300HK eller nåt

inga 300hk i dom från fabrik.. det är ju en tråk nissan.. smile
det är ju ingen Nisimo gtr..  ;-)
214hk värsta varianten som säljs just nu.. det är som en gammal volvo v70 2.5t  mao ingen effekt att tala om i huvudtaget.. visst lite mer linjär effekt.. men mot en 700hk tesla p100 drivpaket så är det ju rätt klent med effekt.. tänker mest på varför inte gå hela vägen.. utan bara halvvägs det blir ju inget jobbigare att montera ett drivpaket från en Tesla  snarare enklare eftersom detta görs väldigt ofta på andra sidan pölen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DennisCA
11 september 2022 · 247 Inlägg

Tyckte jag läste det nånstans att man kunde få det ur motorn, men den kom väl inte så från fabrik utan det krävdes nya delar, tror det var invertern som var det man bytte men osäker.

Hur ställer sig en leaf motor mot dieselmotorn man kunde hitta i en 80 tals japan pickup? Vore helt nöjd med likvärdig effekt som det för mina syften... Behöver ingen racer.

Senast redigerat av DennisCA (11 september 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2022 · 13 734 Inlägg

DennisCA skrev:
Tyckte jag läste det nånstans att man kunde få det ur motorn, men den kom väl inte så från fabrik utan det krävdes nya delar, tror det var invertern som var det man bytte men osäker.

Hur ställer sig en leaf motor mot dieselmotorn man kunde hitta i en 80 tals japan pickup? Vore helt nöjd med likvärdig effekt som det för mina syften... Behöver ingen racer.

ska man göra jobbet kan man lika gärna gå full out..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Ev_volvo142
11 september 2022 · 636 Inlägg

Den som bygger får ju välja helt själv vad den är ute efter för maskin. En driftingbil eller en vardagsbil, en bil du kan åka långt med eller en du tar dig några få mil. Med för mycket effekt och för lite batteri blir det en bil som står mest i garaget, det gäller att planera sitt projekt väl beroende på vad man vill ha helt enkelt. 🏄‍♂️👍

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
11 september 2022 · 636 Inlägg

Va faktist inne på tesla innan det blev leafmotor av just den anledningen 🤓👍

Senast redigerat av Ev_volvo142 (12 september 2022)

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Felixholmberg
5 oktober 2022 · 7 Inlägg

Men nej vi har redan el kris i Sverige de va tydligen ingen som förstod att de skulle hända dessutom så är motor ljudet en del av känslan när man kör lika så med skoter börjar man göra el skotrar alla ska ha så försvinner 90% av känslan och nu kommer de inte någon storstads mupp och gnäller på mig vad ska vi annars göra på landet än att arbeta köra skoter och goa bilar.

SportPilot Ubåtsingenjör
5 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

Ev_volvo142 skrev:
Va faktist inne på tesla innan det blev leafmotor av just den anledningen 🤓👍

Fast med en elmotor spelar det väl inte så stor roll att den kan leverera 600kw eller liknande? Motorn kan ju vara väldigt effektiv ändå, gasar man mindre så kommer man längre smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
5 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

Low skrev:
Förstår inte ännu varför man skulle göra det i framtiden. Förstår hypen nu, men när  flesta har EV som pendlar fordon, så kommer ju förbränningsmotorer vara något extra speciellt.

Annan sak är ju om man konverterar om att de går på något förnybart bränsle.

Håller helt med, skulle aldrig få för mig att hinka i en elmotor i min gamle skorv... Då försvinner 70% av grejen med bilen. En ny elbil till vardags hade jag gärna haft däremot.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang