Tråden med rabattkoder för bilbesiktningen

d-b
5 november 2020 · 541 Inlägg

När man bokar besiktning kan man hos de flesta besiktningsföretag ange en rabattkod. Tänkte att vi kanske kunde skapa en tråd med sådana rabattkoder. Det är kanske inga stora pengar det handlar om men kan man spara en femtiolapp på en så tråkig utgift är det ju bättre än noll.

Tyvärr har jag ingen egen kod att bidra med just nu men jag brukar få sådana med jämna mellanrum så jag återkommer.

simlar
5 november 2020 · 5 524 Inlägg

https://lomervarde.se/

Kan tipsa om att IF Metall medlemmar (kanske även övriga fack inom LO) har just nu 25% rabatt på besiktning hos Opus.

Samt 10% övriga tiden på året mellan 1-27e varje månad.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
5 november 2020 · 7 230 Inlägg

ASB hade tidigare röda tider tidig em och 20:- rabatt om man betalade i förväg!
Verkar vara borta numera?

d-b
24 oktober 2021 · 541 Inlägg

BSOL21 ger 150:- rabatt hos Bilprovningen.

Jag har också fått två brev från Dekra som säger att ordinarie stationspris är 609:- men de har en "bokningsrabatt" på 70:- resp en "förbetalningsrabatt" på 110:- vilket ger ett slutpris på 429:- på deras station Västra Skogen (Solna, Stockholm).

Det verkar som att 609:- är priset om man kör en drop-in och betalar över disk. De övriga rabatterna får man - helt utan att ange någon kod - man bokar online resp betalar i samband med online-bokningen.

spillolja
16 november 2021 · 4 020 Inlägg

Carspect på min hemort lockar med besiktning för 379:- om jag kör in redan nu i November trots att den är besiktigad tom. Mars-2022

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
17 november 2021 · 7 230 Inlägg

spillolja skrev:
Carspect på min hemort lockar med besiktning för 379:- om jag kör in redan nu i November trots att den är besiktigad tom. Mars-2022

Behöver man inställa sig med bilen hos Carspect?
Det trodde jag inte.
En bil jag köpte var ny(s)besiktad hos Carspect - men jag tror den var "telfonbesiktad", för jag gav den 4 tvåor direkt.

uhlin
17 november 2021 · 2 834 Inlägg

Som medlem hos okq8 så i senaste medlemsutskicket (tror det var i Maj)
så får man 15% rabatt hos Besikta.

Gäller dock bara till 31 dec - 21.

Har använt det 2ggr hittills. Och blir en gång till med V70:in som ska in nu strax. Inga jättepengar men nån krona blir det ju.

spillolja
17 november 2021 · 4 020 Inlägg

torsen skrev:
Behöver man inställa sig med bilen hos Carspect?
Det trodde jag inte.
En bil jag köpte var ny(s)besiktad hos Carspect - men jag tror den var "telfonbesiktad", för jag gav den 4 tvåor direkt.

Jag åker mer än gärna frivilligt till Carspect och besiktiga
tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 november 2021 · 13 731 Inlägg

torsen skrev:

spillolja skrev:
Carspect på min hemort lockar med besiktning för 379:- om jag kör in redan nu i November trots att den är besiktigad tom. Mars-2022

Behöver man inställa sig med bilen hos Carspect?
Det trodde jag inte.
En bil jag köpte var ny(s)besiktad hos Carspect - men jag tror den var "telfonbesiktad", för jag gav den 4 tvåor direkt.

pratade med en som bes min bil och han berättade att folk monterar dit saker köpa på skroten och sen demontera dom och lämnar tillbaka dom till skroten montera gamla delen för att sen sälja den..  så vissa folk är riktiga idioter så allt är inte bilrpovarnas fel.. men han såg till att ta bort skrotmärkningarna om han fick in en bil för att dom inte skulle kunna göra så. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
17 november 2021 · 4 020 Inlägg

Har man inte nått snålhetsbotten så gör man det med denna åtgärd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
d-b
21 november 2021 · 541 Inlägg

Fick ett brev från Opus i höstas med koden OPUSSEP som gav 100:- rabatt. Jag skulle gissa att OPUSOKT, OPUSNOV etc också fungerar.

d-b
2 februari 2022 · 541 Inlägg

ÄNTLIGEN har en av aktörerna för bilbesiktning visat lite dynamik m.a.p prissättningen! Och det är Bilprovningen som lyckats med den bedriften.

Jag bokade precis besiktning för båda mina bilar, i ena fallet behövde jag en snarast, i andra fallet ska jag besikta i maj. Opus, Carspect och Besikta låg alla på 550-600:- för imorgon och 500-550:- (detta är i Stockholm, det är väl lite dyrare här än ute i landet) för i maj - men Bilprovningen hade på en station många tider imorgon för 399:- och på många stationer tider för 399:- i maj.

1. Imorgon var tydligen en station "underbokad" - då "ska" man ju rea ut tiderna, som vilken sista minuten-biljett som helst för att maximera intäkterna. Bättre att få in lite än noll.

2. Bokar man tre månader i förväg så binder man upp kunden, får in pengar, underlättar planeringen (tex av personal) osv. Även detta motiverar rabatt.

Jag har gnällt på de olika aktörerna om detta i femton år utan att få gehör. Eller, de har väl givit mig rätt men inget har hänt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2022 · 13 731 Inlägg

d-b skrev:
ÄNTLIGEN har en av aktörerna för bilbesiktning visat lite dynamik m.a.p prissättningen! Och det är Bilprovningen som lyckats med den bedriften.

Jag bokade precis besiktning för båda mina bilar, i ena fallet behövde jag en snarast, i andra fallet ska jag besikta i maj. Opus, Carspect och Besikta låg alla på 550-600:- för imorgon och 500-550:- (detta är i Stockholm, det är väl lite dyrare här än ute i landet) för i maj - men Bilprovningen hade på en station många tider imorgon för 399:- och på många stationer tider för 399:- i maj.

1. Imorgon var tydligen en station "underbokad" - då "ska" man ju rea ut tiderna, som vilken sista minuten-biljett som helst för att maximera intäkterna. Bättre att få in lite än noll.

2. Bokar man tre månader i förväg så binder man upp kunden, får in pengar, underlättar planeringen (tex av personal) osv. Även detta motiverar rabatt.

Jag har gnällt på de olika aktörerna om detta i femton år utan att få gehör. Eller, de har väl givit mig rätt men inget har hänt.

jag är sån där människa som väntar in till det sista.. men sen besiktar jag ALDRIG en bil innan det blivit körförbud.  det lönar sig att bes bilen den 1:A istället för den 31a.  man förlorar en månads körning om man tar den 31:a smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Robban_F Avstängd
2 februari 2022 · 301 Inlägg

Opus i Norrtälje är experter på att klanka ner på icke-fel för att få in pengar på en ombesiktning! Betala hellre fullt pris på ett annat besiktningsföretag.

Senast redigerat av Robban_F (2 februari 2022)

d-b
2 februari 2022 · 541 Inlägg

Growe skrev:
jag är sån där människa som väntar in till det sista.. men sen besiktar jag ALDRIG en bil innan det blivit körförbud.  det lönar sig att bes bilen den 1:A istället för den 31a.  man förlorar en månads körning om man tar den 31:a smile

Det var vad som hände mig, jag ställde på bilen igår och fick en varning om att den hade körförbud pga obesiktigad och såg framför mig att få betala 699:- och få vänta fyra dagar på en ledig tid så jag blev positivt överraskad. Men det fick mig också att komma ihåg att boka tid för min andra bil, 2/5, av just det skäl du anger.

d-b
11 mars 2022 · 541 Inlägg

Bilprovningen:

"Du har väl inte glömt bort att du får 150 kr i rabatt nästa gång du besiktar ditt fordon? Rabatten får du när du registerar dig för Mina sidor och genomför din bokning inom 7 dagar*.

I Mina sidor får du en enkel översikt över dina fordon, tillgång till unika erbjudanden och påminnelse via mejl när det är dags för besiktning.

Du får dessutom tillgång till dina besiktningsprotokoll digitalt  – en nyhet hos Bilprovningen.

    Kom igång nu   




*Rabatten är giltig när du genomför din bokning inom 7 dagar från dagen du bekräftat din registrering i Mina sidor. Datumet för besiktning är däremot valfritt. Rabatten dras automatiskt när du är inloggad i Mina sidor och gäller för de fordon du har kopplade till ditt konto. Gäller för kontrollbesiktning av personbil, lätt lastbil och lätta släp (max 3 500 kg) samt motorcykel, husvagn och husbil. Rabatten kan inte kombineras med andra erbjudanden."

torsen
11 mars 2022 · 7 230 Inlägg

Growe skrev:
jag är sån där människa som väntar in till det sista.. men sen besiktar jag ALDRIG en bil innan det blivit körförbud.  det lönar sig att bes bilen den 1:A istället för den 31a.  man förlorar en månads körning om man tar den 31:a smile

Gör lika dant.
Leder till att det blir 15 månader mellan besiktningarna i stället för 14 månader.
En liten besparing - men det viktigaste är att runda det byråkratiska systemet.

d-b
2 maj 2022 · 541 Inlägg

150:- hos Bilprovningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-47c7690b051832d2ebf2f05dc966f200.jpg

Länken går till

https://t.bilprovningen.se/go/7/4X1MXG7 … 8MQGR.html

men den sidan finns inte när jag skriver detta (någon timme efter att jag fick meddelandet)

d-b
14 juli 2022 · 541 Inlägg

OKQ8TP ger 15 % hos Besikta. Gäller fram tills årsskiftet.

Är det verkligen bara jag som får den här sortens rabattkoder?

d-b
26 januari 2023 · 541 Inlägg

Carspect, 78V*R65 (ta bort * i mitten, vill undvika att den är googlebar). Ev är den kopplad till ett regnr men det är väl bara att testa.

Giltig för besiktningar 1/2 till 23/2.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang