Köpa jetta 1984a med trasig fläkt?

Hickan
9 november 2020 · 373 Inlägg

hej. har hittat en vw jetta jag vill köpa. men den blåser ingen luft och det är ju trist på vintern. är ingen ac på den original, men fläkten blåser inte. är detta en enkel fix för den ohändige tror ni? killen sa att det kunde vara en säkring, men det vågar man ju absolut inte lita på.

för att citera snubben, "Värmen funkar nog som den ska men fläkten som blåser ut värmen går inte"

Senast redigerat av Hickan (9 november 2020)

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
9 november 2020 · 5 813 Inlägg

Säkert kolen som är slut i motorn, har den snurrat i 36 år är den nog sliten. På vissa bilar är det superenkelt att byta kupéfläkt, på andra måste man riva halva inredningen. På en gammal Jetta är det förmodligen enkelt.

Hickan
9 november 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Säkert kolen som är slut i motorn, har den snurrat i 36 år är den nog sliten. På vissa bilar är det superenkelt att byta kupéfläkt, på andra måste man riva halva inredningen. På en gammal Jetta är det förmodligen enkelt.

då låter det som om jag vågar köpa den. lär se till att få fart på den fläkten innan det blir riktigt kallt då jag inte kommer ha någon annan bil yikes

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
9 november 2020 · 5 813 Inlägg

Om det nu går att få tag på en ny fläkt till en så gammal bil. Men det var ju en av de allra vanligaste bilarna förr i tiden så det finns säkert kvar, speciellt hos tyska leverantörer. Jag skulle i alla fall inte låta ett bilköp hänga på om fläkten fungerar eller ej, sånt går alltid att fixa på något vis. Vem vet, det kanske till och med är något småfel bara som går att fixa gratis.

Hickan
9 november 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om det nu går att få tag på en ny fläkt till en så gammal bil. Men det var ju en av de allra vanligaste bilarna förr i tiden så det finns säkert kvar, speciellt hos tyska leverantörer. Jag skulle i alla fall inte låta ett bilköp hänga på om fläkten fungerar eller ej, sånt går alltid att fixa på något vis. Vem vet, det kanske till och med är något småfel bara som går att fixa gratis.

skulle kanske kunnat vara nåt kabelbrott, men är säkert fläkten som säckat ihop som du sa.

vet inte om denna är rätt, men knappade in regnumret och fick fram denna och den var ju billig https://www.bildelaronline24.se/febi-bilstein/1877533

här är på bildelsbasen http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … l=1&vc[0]=202118100&vcx=4915&pc[0]=118105109&post_id=44100313
om det nu är mk1 jag tänker köpa... kanske är mk2, iaf en 84a

Senast redigerat av Hickan (9 november 2020)

jag hatar bilar
SvarreE
9 november 2020 · 239 Inlägg

Motståndet brukar ge med sig också men det finns fläktar att få tag i.
Det du kommer märka är hur kul det är att få ut fläkten... men det går, lossa muttrarna 4st, tryck ner värmepaketet och få loss fläkten, flytta den sedan långt vänster och vid huvgångjärnen kan man med vilja och vridande få ut den!

Hickan
9 november 2020 · 373 Inlägg

SvarreE skrev:
Motståndet brukar ge med sig också men det finns fläktar att få tag i.
Det du kommer märka är hur kul det är att få ut fläkten... men det går, lossa muttrarna 4st, tryck ner värmepaketet och få loss fläkten, flytta den sedan långt vänster och vid huvgångjärnen kan man med vilja och vridande få ut den!

får prova! ska åka och köpa den nu. får höra av mig i tråden om någon dag hur det går! fick även reda på att tanken läcker när den är mycket tankad. kan vara sprucket avluftningsrör, packning vid armatur eller hål i tanken tänker jag. lär ju gå att lösa. är dock handikappad när det gäller bilar så det är ju alltid intressant hur det går smile

jag hatar bilar
Hickan
10 november 2020 · 373 Inlägg

Försöker få med allt negativt i ett inlägg

Tanken läcker, suuuupersvårstartad när de e kallt, synd. Tänkte köra den i vinter ju. Stereo står på när bilen e av=kopplad direkt ti batteri? Vänster blinkers glapp typ, halvljus på switch, saknar fram- och bakstöt sad kupéfläkten funkar ej. Kan ha missat något, men annars är den helt okej! Schysst i lacken (nåja), klarat sig fint mot rost och går bra i motor å låda. Möjligen att den slirar lite, har inte avgjort det ännu


Ska hiva ner min baslåda imorrn, och fixa så stereon stänger av sig med tändningslåset imorrn. Osäker på det där med tändningslåset och hur det funkar dock...

Såg nu att det även är en liten glipa vid fönsterlisten vänster fram och mot rutan. Den gör inte hela vägen upp + listen verkar vara av. Men den är lika mycket av på höger sida men där är det inte glipa

Senast redigerat av Hickan (10 november 2020)

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
10 november 2020 · 5 813 Inlägg

Det viktiga är att den har klarat rosten bra, resten kan man fixa efterhand. Men du borde egentligen låta göra en underredsbehandling innan du kör med den i vinter, annars kanske snart rosten kommer ikapp.

Hickan
10 november 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det viktiga är att den har klarat rosten bra, resten kan man fixa efterhand. Men du borde egentligen låta göra en underredsbehandling innan du kör med den i vinter, annars kanske snart rosten kommer ikapp.

Om jag hinner med det. Allt tar ju 10ggr längre tid för mig som inte kan skruva, och har inget garage att vara i heller. Det mest akuta jag känner just nu är kupéfläkten, dra stereon till tändningen och få tag i vinterdäck. Sen vore det ju kanon om man får igång den i vinter också men vet inte om jag riktigt kan göra något åt det

jag hatar bilar
uhlin
10 november 2020 · 2 831 Inlägg

Denna är det väl förgasare på, kolla så chokespjället stänger som det ska.

Är det automatchoke brukar det va typ nån rund sak med tre eller fyra skruv man lossar och vrider precis så spjället stänger när motorn är kall. Sitter på sidan vid förgasaren.

Är det manuell choke (det bästa) så kolla wiren och justera den vid behov.

Kan ju behövas en renovering på förgasaren med, men kolla detta först.

Ser allt bra ut där, byt ut tändstift, kablar brytare, (om sådana finns) fördelarlock, rotor, om de inte nyligen är bytt.

Tändning är A o O om den ska starta vid kall väderlek.

Hickan
10 november 2020 · 373 Inlägg

uhlin skrev:
Denna är det väl förgasare på, kolla så chokespjället stänger som det ska.

Är det automatchoke brukar det va typ nån rund sak med tre eller fyra skruv man lossar och vrider precis så spjället stänger när motorn är kall. Sitter på sidan vid förgasaren.

Är det manuell choke (det bästa) så kolla wiren och justera den vid behov.

Kan ju behövas en renovering på förgasaren med, men kolla detta först.

Ser allt bra ut där, byt ut tändstift, kablar brytare, (om sådana finns) fördelarlock, rotor, om de inte nyligen är bytt.

Tändning är A o O om den ska starta vid kall väderlek.

Japp. Förgasare och choke för hand. Motorn ska vara bytt för 3 år sedan till en som gått 20k mil (kaross har gått 30). Vet inte om de gick igenom sånt då men ska ta en titt. Känner mig lite stressad att fixa allt innan det blir kallt ute. Ughh

jag hatar bilar
Hickan
10 november 2020 · 373 Inlägg

Tänkte koppla stereon till tändningen men det ser hemskt ut bakom panelerna. Kablar som inte leder nånstans och kablar som e tejpade hursomhelst. Tutan kopplad till stereon. Hur hittar jag vart jag ska dra + kabeln till tändningen från stereon?

jag hatar bilar
jaka54
10 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vill ite vara elak men varför köpa en sån bil? Speciellt när man inte är van eller har plats att mecka!

Utmarks-Loke
10 november 2020 · 5 813 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vill ite vara elak men varför köpa en sån bil? Speciellt när man inte är van eller har plats att mecka!

Säger du som åker omkring i en gammal audi 100?

Snurriis
10 november 2020 · 761 Inlägg

+1 på den XD

Måste ju lära sig nånstans och få sitt kunnande.

Å alla bilar kan ju inte vara som din Audi 100...

Senast redigerat av Snurriis (10 november 2020)

Snurriis
10 november 2020 · 761 Inlägg

Hickan skrev:
Tänkte koppla stereon till tändningen men det ser hemskt ut bakom panelerna. Kablar som inte leder nånstans och kablar som e tejpade hursomhelst. Tutan kopplad till stereon. Hur hittar jag vart jag ska dra + kabeln till tändningen från stereon?

Jag skulle börja med å riva ur allt sådan som ej ser ut att vara original i härvan om du känner dig manad.

Utmarks-Loke
10 november 2020 · 5 813 Inlägg

När jag var 18 år 1999 hade en av mina bästa kompisar en VW Jetta som första bil. Visserligen en gen 2, men ändå. Gen 1 var redan ovanlig då. På den tiden sågs väl Jetta som lite gubbigare än Golf, men förutom bagaget är de ju nästan samma bil. Ville man pimpa sin golf kunde man ta de fyrkantiga lyktorna från en Jetta och sätta på. Idag är 80-talsbilar kult och Jetta lär fortsätta stiga i värde.

Hickan
10 november 2020 · 373 Inlägg

Nåja. Har en Saab v4 som okuperat garaget just nu. Därför får denna stå ute. Är ju en bil för 16k så är ju inte allt för noga

Har slängt ner baslåda samt fixat så stereon inte tjuvdrar idag iallafall

Jettan verkar ju hyffsat lätt att starta med choken, men man får se till att ligga på ettan ett tag tills den blivit ordentligt varm. Är ju inte så kallt ute än heller så kanske blir värre i vinter.  Den gnisslar/ viner/ slirar en hel del när den är kall. Blir bättre när den blir varm men tycker ändå man kan märka av det vid nån acceleration då och då

Lär fortfarande fixa värmen ganska snart
Och detta krockar lite med att min 2016 BMW fick tvåa på bromsar som låg på. Ojämna skivor. Ska beställa belägg och skivor å byta själv, mekonomen ville ha 9600 för det, kändes dyrt

jag hatar bilar
Snurriis
11 november 2020 · 761 Inlägg

Köp broms artiklar på Autodoc riktigt billigt, till min iaf och samma grejer som hos mekomomen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang