Laga rost på bilen

Joohan87
9 november 2020 · 2 Inlägg

Hej,
Är en riktig amatör men vill gärna lära mig mer så tänkte fråga er som kan.

Har tänkt ta bort rost på bagageluckan och lacka den. Men min fråga till er är efter att jag slipat bort all rost har tyvärr inte tillgång till nån bläster och lite extra runt om angreppet. Hur fort måste jag lägga på rostskyddet? Har tänkt lägga på den här efter jag slipat känns den ok? Är det ogjort om man slipar sen lägger på rostskydd dagen efter?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … rg-623035/

Sen tänkte jag:
-Spackla och slipa x2
- Mer primer och vitsippa med fint papper
- Lägga på lackfärgen
- Och sist klarlacken

Mvh Johan

Steff240
9 november 2020 · 1 005 Inlägg

Ju fortare du får på färg desto bättre. naken plåt börjar rosta direkt vid kontakt med syre, och fukten i luften såhär års gör det hela värre.

Dessutom bör jag tillägga att det är väldigt svårt att få bort alla rostporer enbart genom att slipa. Vill du slippa göra om det igen nästa år och inte har tillgång till bläster så rekommenderar jag att du använder tex flytande rostbortagare för att komma ner riktigt i porerna.
Tex https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-504764/
Eller liknande.

Joohan87
9 november 2020 · 2 Inlägg

Tack för svaret, men då ska jag ta och slipa upp ytan sen lägga på det där rostmedlet. Får vi se hur det blir, förhoppningsvis blir resultatet bättre än innan...

jaka54
9 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
All rost måste bort och som sagts ovan ju snabbare du lägger på grundfärgen dessto bätter men...jag rekomenderar  inte zinkrimer! Det är en en-komponentsfärg! Inte bra! Kan reagera med 2-komp billacker!
Använd Biltemas vita Epoxigrund! -Den är bra! Sen bör du använda 2-komponentsfärger som Sikkens, Glasurit,  PPG osv men tyvärr måste de sprutas på med kompressor/sprutpistol. Det finns visserligen sprayflaskor med 2-komp lack men de duger inte för stora ytor om du vill ha bra finnish!
Sen när det gäller att få bort rost så kan man naturligtvis slipa men problemet är att maninte  får  bort alla rostporer, därför bör man blästra. Kan man inte det så funkar "rostlösare" bra. Personligen gillar jag Corrostabil bäst, säljs på mekonomen och Autoexperten men... det tar tid och arbete att ta bort rost på det här sättet. Man ska alltså inte pensla på rostätaren bara en gång och sen lacka över! Nej, man ska pensla på  flera omgångar och samtidigt slipa med stålbortste /eller vinkelslip med ståltrissa så alla svarta rostporer fösvinner. Detta tar tid! Räkna med att hålla på dagar innan alla millimeterstora svarta porer är borta!
Tar du inte bort ALL rost så kommer den snabbt tillbaka!

Senast redigerat av jaka54 (9 november 2020)

DennisCA
10 november 2020 · 233 Inlägg

Jag har en flaska med stark fosforsyra, typ 80%, det tar rosten snabbt och det ger en sorts "passivering" av stål. Vet inte om ni kan köpa sånt i Sverige men jag har funnit de flesta rostätare är bara fosforsyra och vatten och lite annat.

Senast redigerat av DennisCA (10 november 2020)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang